Etiopia 17-26.2.2015

1.Istanbul - Addis 2. Addis Abeba  3. Kohti Jimmaa 4. Dekkaan 5. Sailem 6. Dabin koulu 7. Elämää Sailemissa
8. Jumalanpalvelukset 9. Paluu Jimmaan 10. Soddu - Arba Minch 11. Chamo 12. Chencha 13. Paluumatka

Paluumatka Jimmaan

Sitten oli aika lähteä paluumatkalle. Ajoimme Jimmaan pohjoisen Gatiran kautta. Kun katsoo kartasta, niin näyttää siltä, että olemme ylittäneet Didessa joen kolmeen kertaan ennen saapumistamme Jimma Bedelle –valtatielle.

Tämä kuva saatta olla Didessa-joelta. Kuivalla kaudella vettä on siis ollut vähän joen yläjuoksulla. Joki virtaa pohjoiseen ja laskee Siniseen Niiliin. Joella näimme kuningaskalastajan (väärinkäsitysten välttämiseksi sen nimisen linnun) ammatissaan.

Ajoimme kuvassa näkyvän muslimikylän kautta, jossa näytti olevan toripäivä meneillään. Tämä oli ainoa paikka, jossa matkamme aikana näkyi burkhaa kantavia naisia. Heidän vaatetuksensa peitti koko vartalon niin, että ainoa paljas pinta oli silmät.

Saavuimme viimein päällystetylle valtatielle, joka oli päässyt menemään aika huonoon kuntoon. Asfaltti oli mennyt rikki. Ajoimme Agaron kautta Jimmaan. Matkalla kohtasimme morsiussaattueen, joka ruuhkautti liikenteen. Ilman sitäkin tie oli melko tukossa. Emme ehtineet ajoissa hakemaan laukkuani Jimman lentokentälle. Se oli jo sulkenut ovensa ja ilmoitti avaavansa aamulla vasta yhdentoista jälkeen. Taas oli kysymys siitä, mitäs laukulle nyt tehdään. Mihin se lähetetään? Opas esitti sen lähettämistä Arba Minchiin. Merja oli vihainen ja sanoi, ettei sitä saada koskaan takaisin, jos se lähetetään sinne. Se pitää lähettää Addikseen. Pyysin kuitenkin Ato Hawazia toimittamaan laukun Arba Minchiin. Yövyimme tutussa paikassa hotelli Bonissa. Teimme Renun kanssa kävelyretken Mercatolle. Renu etsi poikansa Juhon tyttärelle sopivaa etiopialaista mekkoa. Ei tainnut löytyä tällä reissulla, mutta pitkän istumisen jälkeen kävely teki hyvää.

Jimmasta Sodduun

Seuraavana aamuna oli lähtö kello seitsemän kohti Soddua, josta matka jatkuisi lounastauon jälkeen Arbaa Minchiin.

Pysähdyimme tällaisen kahvilan kohdalle. Pysähdyksen syytä en tiennyt. Heti Jimmasta poistuttuamme käännyimme vasemmalla johtavalle sivutielle, jossa ohitimme paviaanilauman. Jimmasta Sodduun johtaa vuonna 1999 valmistunut uusi sorapäällysteinen tie. Ensiksi ajetaan 151 km kohti etelää ja tullaan Chidan kaupunkiin. Jimman ja Soddun välinen tie on yhtä vuoristorataa, ylös ja alas.

Kuva: Aimo Vuento
Ennen Chidaa ylitetään Gojeb-joki, joka virtaa länteen ja laskee Gibeen. Tätä siltaa Philpp Briggs varmaan tarkoittaa matkaoppaassaan, kun hän kertoo havainneensa päänsä yläpuolella luokittelemattoman pääskysen. Hän hoksaa kuitenkin, että kyseessä on muuallakin Etiopiassa esiintyvä kalliopääskynen (Ethiopian swallow - Hirundo aethiopica). Minäkin havaitsin pääskysiä, mutta lensivät niin vinhaa vauhtia, ettei niiden lajia voinut tunnistaa kuvan ottamisesta puhumattakaan.
Chidasta piti kääntyä 90 asteen mutka itään kohti Terchaa. Tässä kohtaa ajoimme kuitenkin suoraan.

Tietyöt panivat pikku hiljaa miettimään, olimmeko oikeassa suunnassa. Tie alkoi muistuttaa perunapeltoa ja pöly kävi henkeen. Oli palattava takaisin oikeaan tienhaaraan, T-risteykseen.

Vähän aikaa ajettuamme pysähdyimme näköalapaikalle. Otimme sopivan näköisiä joulutervehdyskuvia.  kunnes tulimme Gibe (Omo) -joen laaksoon. Olimme ohittaneet autuaan tietämättöminä merkittävän nähtävyyden: länsirinteessä tien vasemmalla puolella olevat suuret kivirauniot, jotka ovat tiettävästi keskiaikaisen kuninkaan Dawaron valtakunnan kuninkaan Kawo Halalon rakennuttaman suuren linnoituksen jäänteitä. Kiipesimme taas joen uomasta ylätasanteeelle, josta vielä näkyi Gibe-joen uoma.