1. Genova, asema 2. Genova, San Lorenzo 3. Genova, keskusta 4. Genova, Ferrari 5. Portofino
6. Torino, San Carlo 7. Torino, Castello, Duomo 8. Roomalainen Torino 9. Basilica di Superga 10. Via Lattea
11. Susa 12.Ivrea 13. Roomalainen Aosta 14. Pyhä Orso, duomo
Kaupungin risti löytyy samannimiseltä kadulta. Ristin juurelta vuotaa vesi. Tässä kohtaa sijaitsi valokuvausliike, josta oletin saavani kameraani uuden muistikortin. Myyjä sanoi, ettei minun vanhaan kameraani ole saatavilla sellaista korttia.
Sitten tulimme Pyhän Orsuksen/Orson (arkkidiakoni) kirkolle. Romaaninen kellotorni on ehkä ensimmäisenvuosituhannen lopulta. Pyhän Orson kirkko on osa keskiaikaista suurta rakennusta, johon kuuluivat P. Pietarin ja P. Orson luostarit. Kirkko on rakennettu aiemman varhaiskristillisen kirkon päälle. Noin vuonna 1000 paikalle asettui luostariyhteisö, jota varten tuleva Canterburyn arkkipiispa Anselm rakennutti basilikan. 1400-luvulla alkuperäisen rakenteen sisälle rakennettiin kolmilaivainen kirkko, johon sisältyy samalla vuosisadalla maalattuja freskoja.

Kirkon sisätilaa hallitsee hallitsee triumfiristi.
Huomattavia taideteoksia ovat hienosti veistetyt kuorituolit ja lattiamosaiikki, joka on kuoritilan lattiassa ja lasilla peitetty.

Kirkon oven suussa on kastemalja ja sen yläpuolella Jeesuksen kastetta esittävä veistos.

 

Kirkon kryptaa hallitsee kirkon suojeluspyhimystä, Pyhää Orsoa esittävä veistos, joka on sijoitettu ilmeisesti Orson haudan päälle. Orson alttarin vieressä on Pietá -veistos. Kirkon vieressä on luostari ja

luostarin puutarha, jota ei saanut kuvata, mutta otin kuvan pihalle vievästä käytävästä. Luostarin pihaa ympäröivien pylväiden päissä on marmoriveistoksia, kuvia Vanhasta ja Uudesta testamentista, kohtauksia Pyhän Orson elämästä, ihmis- tai eläinhahmoja ja muita mielikuvituksellisia koristeita; jokaisen pylvään päässä yksilöllinen veistos. Marmori on jo varhain maalattu tummalla vernissalla, niin että se näyttää puulta.

Kirkon vieressä oli myös laaja arkeologinen kaivausalue, joka oli museoitu. Siellä oli kuvaaminen kielletty. Sieltä löytyi edellä mainitun varhaisen 400-luvulla rakennetun, ristinmuotoisen kristillisen kirkon, Pyhän Laurentiuksen kirkon raunio.

Aostan 1000-luvulla rakennettu tuomiokirkko on omistettu sekä Neitsyt Marialle että P. Johannes Kastajalle. Alkuperäinen kirkko on 300-luvulta. Nykyinen fasadi (1846-48) noudattaa uusklassista tyyliä. Fasadiin on upotettu Pyhän Anselmin ja Pyhän Gioconduksen patsaat. Romaanisen ajalta on peräisin kaksi kellotornia ja krypta sekä Otto-kuninkaiden aikainen (951-1024) ympyrän muotoinen fresko kirkon katossa.

Kirkon portaali on tosi upea. Oven yläpuolella oleva lunetti esittänee paimenten kumarrusta, vasemmalla oleva fresko Marian ilmestystä ja oikeanpuoleinen fresko Jeesuksen tuomista temppeliin (presentaatio), yläholvin lunetti ehtoollisen asettamista. Kirkon sisäpuolella on presentaatiota esittävä fresko, sama kuin portaalissa. Kuorituoleissa on taidokkaita puuveistoksia.

Kuorin lattiassa on hieno mosaiikkityö.

Vähän jäi kesken Aostan katseleminen, kun piti kiiruhtaa junaan, jolla pääsimme takaisin Torinoon. Milanosta Torinoon tuleva juna oli Chivassossa 20 min myöhässä, mutta illaksi ehdimme vielä hotelliimme.

Etusivu
Paluu sarjan alkuun