1. Genova, asema 2. Genova, San Lorenzo 3. Genova, keskusta 4. Genova, Ferrari 5. Portofino
6. Torino, San Carlo 7. Torino, Castello, Duomo 8. Roomalainen Torino 9. Basilica di Superga 10. Via Lattea
11. Susa 12.Ivrea 13. Roomalainen Aosta 14. Pyhä Orso, duomo
Seuraava aukio pohjoiseen on Castellon (linnan) aukio. Keskiaikainen linna rakennettiin vanhan roomalaisen kaupunginmuurin jatkeeksi. Aukion julkisivua hallitsee Palazzo Madaman koristeellinen barokkipalatsi (kuva vasemmalla). Palatsin edessä on patsas, Monumento all'Alfiere dell'Esercito Sardo, Italian yhdistymisen (Risorgimento) muistomerkki. Keskiaikainen linna sai uuden nimensä 1600-luvulla, kun siitä tehtiin Vittorio Amadeo I:n lesken Maria Cristinan asunto. Palatsissa on upea Juvarran suunnittelema portaikko. Rakennuksessa sijaitsee Antiikkitaiteen kansallismuseo. Palatsin merkitystä kuvaa se, että bussilipussa on rakennuksen kuva.
Palazzo Madamaa vastapäätä torin toisella laidalla on tämä palatsi, jonka katutasossa on mahtava arkadi (kaariholvin alainen jalkakäytävä, josta Torino erityisesti tunnetaan) täynnä liikkeitä ja kahviloita. Oikealla torin kulmassa oleva rakennus on entinen kuninkaallinen kappeli, 1600-luvulla rakennettu San Lorenzo. Sen on suunnitellut Torinon toinen suuri barokkiarkkitehti, Fra Guarino Guarini, joka oli myös pappi, filosofi ja matemaatikko.

Hän loi suurenmoiset kahdeksankulmaiset sisätilat.

Castellon aukion pohjoislaidalla on Palazzo Reale (Torinon kuninkaallinen palatsi), jossa Savoijin ruhtinaat asuivat 1600-luvun puolivälistä vuoteen 1865. Palatsissa on lukuisia saleja ja asehuone (Armeria Reale) jonka kokoelma on yksi Italian laajimmista. Palazzo Realen takana on linnanpuisto, jonka on suunnitellut Versaillesin maisema-arkkitehti André LeNôtre. Siellä emme ehtineet käydä.

Palazzo Realen takana on tuomiokirkon aukio, Piazza San Giovanni, jota arvattavasti hallitsee suuri duomo. Se on omistettu Pyhälle Johannes Kastajalle. Katedraalin julkisivu ei ole mitenkään häikäisevä. Hillitty neliönmuotoinen kellotorni on rakennettu 30 vuotta ennen muuta kirkko. Se muodostaa virkistävän vastakohdan Torinon upeille barokkipalatseille. Tornin huippu on Filippo Juvarran suunnittelema (1720).  Kirkon kiinnostavin osa, Pyhän käärinliinan kappeli, on parhaillaan restauroitavana. Kappeli rakennettiin vuonna 1498. Sen suunnitteli pappi ja arkkitehti Guarino Guarini. Mustalla marmorilla päällystetty kappeli nielaisee tulijan pimeyteen, mutta ylös katsoessa kuusikerroksinen kupoli välittää valoa niin että rakennusta voi pitää yhtenä Italian barokkitaiteen mestariluomuksena.

Kirkon sisätila on koristeltu runsain veistoksin ja maalauksin. Huomaa lukupulpetin ja alttaripöydän taidokkaat puuveistokset. Kirkon koilliskappeli on paremman puutteessa(?) omistettu käärinliinalle. Kappelin vieressä heijastetaan screenille käärinliinan tarinaa. Varsinaisessa kappelissa ei saa kuvata.  Siellä oli sitä paitsi eräs musta mies juuri rukoilemassa, joten senkään puoleen ei sopinut häiritä. Kappelissa oli heijastettuna screenille käärinliinassa olevan Kristuksen kasvonjälki.

Käärinliinaa pidetään erittäin merkittävänä pyhäinjäännöksenä, mutta paradoksaalista kyllä se on hyvin harvoin näytteillä erityistilanteissa. Savoijin kuningashuone sai käärinliinan haltuunsa noin 1450 ja asetti se näytteille Guarinin kappeliin vuonna 1694. Käärinliinaa säilytetään kappelin alttarilla olevassa hopeauurnassa, joka on rautalaatikossa ja se puolestaan marmoriarkussa. Käärinliinan uskotaan olevan se vaatekappale, johon Jeesus käärittiin ristiltä alas otettaessa. Liinaan on painunut Jeesuksen kasvonjälki. Hiilikuituajoitus on osoittanut käärinliinan väärennökseksi, mutta kasvojen jälki on silti jäänyt mysteeriksi. Käärinliinaa säilytetään sille omistetussa museossa kirkon vieressä.

Etusivu    Seuraava