Kulttuurihistoriallinen oppitunti
Risto Pottonen: Luterilainen Neitsyt Maria. Omakustanne/BoD
2020.
Vantaankosken papin virasta eläkkeelle siirtynyt Risto
Pottonen on tutkinut tarkkaan luterilaisen kirkon käsitystä Mariasta. Toisin
kuin nykyään taidamme ajatella luterilainen kirkko pitää kiinni jakamattoman
kirkon Mariaa koskevasta näkemyksestä: hän on neitseellinen Jumalan synnyttäjä,
ikuinen neitsyt. Uuden testamentin mainitsemat Jeesuksen veljet (ja sisaret –
Mark. 6:3) eivät ole ollenkaan Marian lapsia, vaan Joosefin edellisestä liitosta
syntyneitä lapsia. Luther vahvisti uskonsa Marian neitseellisyyteen
Schmalkaldenin opinkohdissa 1537. Lutherin seuraajat vahvistivat oppi-isänsä
uskon 1577 ilmestyneessä Yksimielisyyden ohjeessa. Neitseellisestä synnytyksestä
ei kuitenkaan ole yksiselitteistä raamatunkohtaa; uskonkäsitys perustuu kirkon
perimätietoon. Pottonen yrittää tutkimuksensa perusteella hahmottaa luterilaista
mariologiaa, joka ei kuitenkaan voi olla tunnustuskuntaista. Sehän on koko
katolisen kirkon yhteistä uskoa. Pottonen pitää kahdeksannen käskyn rikkomisena
niitä lausuntoja, joissa varsinkin ortodoksista Marian kunnioittamista pidetään
Marian palvontana. Luterilaisilla näyttäisi olevan tarve moittia katolisia
kirkkoja Marian asettamisesta Kristuksen rinnalle tai jopa hänen edelleen, ehkä
suoranaisesti pelastuksen välittäjän asemaan. Kristillisen opin tasolla
luterilainen mariologia ei poikkea merkittävästi jos ollenkaan katolisesta
mariologiasta. Pottonen on valmis jopa hyväksymään rukouksien osoittamisen
Marialle, toki sillä edellytyksellä, ettei sillä syrjäytetä Kristuksen asemaa
pelastuksen välittäjänä. Ennen kaikkea Ave Maria –rukousta tulisi käyttää
ahkerasti. Näinhän teki oppi-isämme Luther, joka ei ehkä varsinaisesti
arvostellut muidenkaan pyhimysten kunnioittamista, vaan hän varoitti
epäjumalanpalvonnasta, pakanuudesta ja Kristuksen syrjäyttämisestä. Lutherin
mariologinen perusteos on Marian kiitosvirren (Magnificat- Luuk. 1: 46-55)
selitysteos 1521. Luther yhtyy varauksettomasti Vanhan kirkon tunnustukseen,
jossa Mariaa kutsutaan Jumalan äidiksi. Varauksella hän suostuu myös käyttämään
Mariasta nimitystä ”taivaan kuningatar” (Regina Coeli). Maria saa olla
Kristuksen kirkkauden valtaistuimen oikealla puolella, ei toinen Sebedeuksen
pojista (Mark. 10:37). Oliko Maria myös synnitön? Luther opetti 1530-luvulla,
että Pyhä Henki puhdisti Mariasta tulevan ihmisyyden, niin että Kristus, joka
oli synnitön jumalalliselta luonnoltaan, oli synnitön myös inhimilliseltä
luonnoltaan. Roomalaiskatolinen kirkko ratkaisi Marian synnittömyyden vuonna
1854 dogmillaan Marian tahrattomasta sikiämisestä (”immaculata conceptio”).
Tässä päättelyketjussa tulee kuitenkin aukko seuraavan sukupolven, Marian äidin
kohdalla. Eikö hänenkin pitäisi olla synnitön, jotta hän voisi synnyttää
synnittömän? Ajatteluketju johtaa loputtomaan pähkäilyyn, joten parempi unohtaa
koko asia.
Luther kirjoitti myös selityksen Ave Mariaan
Rukouskirjassaan (1522) Siitä Mikael Agricola otti sen suomenkieliseen
rukouskirjaansa (1544). Lutherin ja Agricolan teksti käsittää vain Enkelin (Luuk.
1:28) ja Elisabetin (Luuk. 1:42) tervehdykset, ei lisäykseen tullutta
esirukouspyyntöä. Se ei ollut vielä silloin vakiintunut nykyiseen muotoonsa.
Luther käytti Ave Maria –tervehdystä, mutta hän torjui Marian ja muiden pyhien
avuksihuudot. Tarkoituksena oli vähentää lähestymistä paavin kannattajiin.
Jatkossa Pottonen selvittää, miten Marian kunnioitus tulee
esille pyhissä kuvissa, katekismuksessa , saarnoissa, kirkkomusiikissa,
virsissä, kirjallisuudessa, messussa ja kirkkovuodessa. Jos jollekin neitseestä
syntyminen on liian kova pala hyväksyttäväksi ja totena pidettäväksi, niin
kaikille lienee tarpeellista tutustua Neitsyt Marian kunnioittamisen
vaikutushistoriaan. Se törmää silmille ainakin Keski-Eurooppaan matkaileville,
jos ei jo keskiaikaisissa suomalaisissa kirkoissa. Erityisen mielenkiintoisena
ja silmiä avaavina pidän Pottosen selostuksia pyhistä kuvista. Ilman
kuvateologian ymmärtämistä suomalainen turisti kävelee ihan toopena
kristillisessä kulttuurimaailmassa. Minäkin yritin nyt oppia, mitä on
deesis. Se on bysanttiselta ajalta
periytyvä ikonin kuva-aihe, jossa Kristus taivaallisessa kunniassaan on
keskellä, hänen oikean kätensä puolella on Maria ja vasemman kätensä puolella
Johannes Kastaja. Heidän kätensä ovat kohotettuina rukousasentoon Kristukseen
päin. He ovat taivaassa olevia esirukoilijoita. Tämän kuvaustavan mukaan juuri
he ovat Sebedeuksen poikien sijasta Kristuksen kuninkuuden oikealla ja
vasemmalla puolella (Mark. 10:35-). Johannes Kastaja oli Jeesuksen sanojen
mukaan ”suurin naisista syntyneiden joukossa” ja Maria Elisabetin tervehdyksen
mukaan ”naisista siunatuin”. Nämä kaksi pyhää ovat lähimpinä Kristusta ja Kirkon
ensimmäisiä esirukoilijoita. Marian puoli ei tullut esille vain alttaritaulussa,
vaan myös kirkon istumajärjestyksessä: naiset istuivat alttarilta katsoen
oikealla, miehet vasemmalla puolella. Oikea puoli oli maalaustaiteelle Uuden
testamentin kuva-aiheiden puoli ja vastakkainen Vanhan testamentin puoli.
Pottonen pitää vaikuttavimpana deesis-kuvana Hollannissa
olevaa Gentin moniosaista alttaritaulua, ehkä maailman hienointa taideteosta.
Siinä kuvataan vaikuttavalla tavalla pelastuneiden kokoontuminen palvomaan
taivaallista Jumalan Karitsaa. Käydessäni Gentissä vuonna 2015, tutustuin
tarkkaan tähän alttaritauluun ja kirjoitin siitä selostuksen kotisivuilleni
(mistä se nyt on kyllä jo siirtynyt arkiston puolelle). Jatkossa seuraa
reformaation pyhät kuvat esimerkkeinä Lucas Cranach vanhemman moniosainen
alttariteos Johannes Kastajan kirkossa Neustadt and der Orlassa ja molempien
Cranachien neliosainen alttaritaulu Wittenbergin kaupunginkirkossa sekä Lucas
Cranach Vanhemman teos Jeesus ristillä Weimarin pyhien Pietarin ja Paavalin
kirkossa. Nämä teokset löytyvät unkarilaisesta webbigalleriasta (wga.hu/), jos
haluaa nähdä taideteoksen samalla kun käy läpi Pottosen selostusta. Sitten
siirrytään Suomeen Lohjan ja Hattulan keskiaikaisiin kirkkoihin ja myöhemmältä
aikakaudelta peräisin oleviin kirkkoihin, joista merkittävin on Haukiputaan
kirkko. Seuraavissa luvuissa esitellään Ristiinnaulitun kuvia eri puolilla
Suomea ja jouluaiheisia maalauksia, joista merkittävin lienee kirjan
kansikuvanakin oleva Vaasan kirkon alttaritaulu. Suomalaisten taiteilijoiden
maalaukset antavat usein kuvan suomalaisista ihmisistä, joista useat esittävät
taiteilijan mallinaan käyttämiä henkilöitä. Maria voi olla alttaritaulun aiheena
muutenkin kuin vain pitkäperjantain tai joulun aihetta esittävissä
alttaritauluissa. 1900-luvulla alttaritauluihin tuli uusia aiheita,
raamatullisten lisäksi nykyihmisten elämästä. 1900-luvun lopulla modernismista
tuli vallitseva taiteen suunta. Kirkon arkkitehtuuri tuli niin hallitsevaksi,
että varsinkin esittävät kuvat hävisivät. Siirryttiin keskiajan ja
puhdasoppisuuden kokonaisvaltaisesta kuvaohjelmasta kuvattomiin symboleihin.
Abstrakti kuvaustapa teki mahdottomaksi esittää inkarnaatioteologiaa ilmentävää
näkyvää Jumalan kuvaa. Kirjoittajan mielestä jokaiseen kirkkoon tarvittaisiin
Maria-aiheinen teos, joka sijoitetaan saarnatuolin läheisyyteen tai muuanne
Marian puolelle.
Kirjoittaja esittelee luterilaisen teologian kehitystä
reformaation jälkeen. Vielä puhdasoppisuuden aikana pysyttiin mariologiaa
ajatellen reformaation ja sitä edeltävän vanhan kirkon aikaisessa uskossa.
Valistuksen aika merkitsi muutosta. Kristillistä uskoa oppilauseina alettiin
arvostella ja uskontunnustusta tulkita uusilla tavoilla. Paavin julistama uusi
dogmi Immaculata conceptio (1854)
aiheutti vastareaktion protestanttisessa maailmassa. Suomalaisilla
herätysliikkeillä oli nuiva suhtautuminen Mariaan. Tämä kehityssuunta jatkui
professori Osmi Tiililään asti, joka
professorin tointa hoitaessaan edusti minimalistista mariologiaa. Työelämästä
pois siirtyessään hän lähestyi merkittävästi katolista uskoa. Hän jopa pyrki
katolisen kirkon jäseneksi, mihin hänellä oli hyvä syy, koska hän oli eronnut
luterilaisesta kirkosta. Hän ei kuitenkaan ollut riittävän sitoutunut katoliseen
kirkkoon, jotta hänet olisi voitu hyväksyä kirkon jäseneksi. Pottonen pitää
kuitenkin myöhempää Tiililää ensimmäisenä suomalaisena mariologina. Tiililän
seuraaja dogmatiikan oppituolin haltijana,
Seppo A. Teinonen, siirtyi
eläkeiässä katoliseen kirkkoon. Myöhemmät oppituolin haltijat olivat edeltäjiään
paljon myönteisempiä inkarnaatioteologian esittelemisessä ja Marian
sijoittamisessa osaksi Jumalan pelastussuunnitelmaa. Professori
Eero Huovisen kynästä syntynyt uusi
kristinoppi rohkenee nimittää Mariaa jälleen Jumalan äidin kunnianimellä.
Huovinen lähentyi katolista kirkkoa siinäkin mielessä, että hän edusti Suomen
kirkkoa katolisen kirkon kanssa käydyissä oppikeskusteluissa.
Kuten sanottu, vaikket voisikaan hyväksyä oppia Kristuksen
neitseellisestä syntymästä puraisematta, antaa Pottosen kirja kyllä aihetta
muistella, mikä asema Marialla on ollut vanhassa kirkossa ja mikä käsitys
reformaattoreilla on ollut asiasta. Kulttuurihistoriallinen katsaus antaa
yleissivistykseen kuuluvan kulttuurisen lukutaidon.