Suomalainen teologia elää ja voi
hyvin
Uskonto ajassa ja tilassa
(toim. Suvi-Maria Saarelainen & Joona Salminen). Suomalainen
teologinen kirjallisuusseura 2020. 242 s.
Teokseen on koottu esitelmiä ja artikkeleita Suomalaisen
Teologisen Kirjallisuusseuran symposiumista Helsingissä 24.11.2017.
Symposiumin järjestelyissä oli vahvasti
mukana monitieteinen tutkijaverkosto Uskonnollinen viestintä, symbolit ja
julkisuus. Kokoomateos sisältää myös Seuran 125-vuotisjuhlaseminaarissa
25.11.2016 pidettyjä esitelmiä ja puheenvuoroja Lisäksi mukaan on otettu teemaan
liittyviä kirjoituksia. Tarkastelun kohteina on uskonnollisia ilmiöitä
erilaisissa tiloissa ja erilaisina aikakausina. Historialliset rakennukset,
taide, arkkitehtuuri ja yhteiset perinteet ovat menneisyyttä, jotka ovat yhä
näkyvillä. Tila ymmärretään tavallisesti geometrisesti määritetyksi paikaksi,
mutta se voi tarkoittaa myös sosiaalista tilaa, yksilön sisäistä tilaa tai pyhiä
paikkoja.
Johanna
Vilja-Mantereen artikkeli käsittelee uskon ja taiteen suhdetta. Kirjoittaja
väittää, että ero ”kristillisen” ja ”ei-kristillisen” taiteen välillä on usein
keinotekoinen. Kristityillä taiteilijoilla saattaisi olla opittavaa siitä, miten
elämänmakuisesti ja ja rohkeasti taiteessa voisi käsitellä myös elämän
varjopuolia. Olisi sekä kristityn että ei-kristityn taiteilijan etu, ettei
heidän taiteensa eriytyisi omiin todellisuuksiinsa, vaan kohtaisivat toisensa.
Kristittyjen taide on yhtä vapaata kuin mikä tahansa taide. Hyvyyden, totuuden
ja kauneuden lisäksi kristillisessä taiteessa on tultava esille maailman
rikkinäisyys ja ihmisen haavoittuvuus. Kauneinta on se, mikä on totta.
Jyrki Knuutila
ja Markus Hiekkanen esittelevät
jesuiittajärjestön käsitystä saarnan paikasta ja Suomen kirkon saarnatuolien
sijainnista 1600-luvulla. Jesuiittajärjestön pääkirkon Il Gesún
saarnatuoliratkaisu oli iso askel jälkitrentolaisen katolisen kirkon
jumalanpalveluselämän kehityksessä. Sillä oli vaikutusta myös reformaation eri
suuntien kirkkojen saarnapaikkaratkaisuihin. Saarnapaikka etääntyi kuorista ja
sen aidasta.
Simo Heininen
esittelee Mikael Agricolan julkiset
muistomerkit. Tunnetuin Agricolaa esittelevä muotokuva on
Albert Edelfeltin puupiirros, jonka
hän laati Zacharias Topeliuksen
kertomukseen Pernajan poika Lukemisia lapsille –teoksen toiseen osaan.
Edelfeltin esikuva on Albrecht Dürerin
kuparipiirros Erasmus Rotterdamilaisesta
vuodelta 1527. Molempien teosten miljöö on sama kuin kirkkoisä
Hieronymusta esittävässä
piirroksessa. Agricola on saanut julkiset muistomerkkinsä syntymäpitäjänsä
Pernajaan ja kuolinpaikalleen Kuolemanjärven Kyrönniemelle. Häntä muistetaan
myös koulukaupungissa Viipurissa, jonne hänet on haudattu sekä
opiskelukaupungissa Wittenbergissä samoin kuin Turussa, jossa hän teki
elämäntyönsä. Heininen esittelee muistomerkkien hankintahistoriaa ja
käyttöönottojuhlallisuuksia. Artikkelin lopussa on luettelo 19
Agricola-muistomerkistä, jotka kannattaa ohi kulkiessa käydä katsomassa.
Sini Mikkola
kirjoittaa Sisäisen ja ulkoisen tilan merkityksestä
Martin Lutherin näkemyksestä
luostarielämästä. Lutherin suhdetta kontemplatiiviseen elämään määritteli
ulkoisen ja sisäisen tilan vapauden aste. Luostarielämästä tuli luopua siinä
tapauksessa, että luostari oli tilana suljettu ja vankilanomainen, ja mikäli
ihmisiltä vaadittiin elinikäisten luostarilupausten antamista. Historiankirjojen
yksioikoinen kuva Lutherista luostarien tuhoajana on väärä. Kuva voi kyllä
vastata joidenkin muiden tahojen luostareihin kohdistuvia toimenpiteitä.
Suvi-Maria
Saarelainen, Auli Vähäkangas ja
Reino Pöyhiä ovat tutkineet
ikäihmisten ahdistuksia ja eksistentiaalisia kysymyksiä, joita on tutkittu
Palvelu TV:n kautta. Teknologia tuo mahdollisuuden uusien yhteyksien luomiseen,
jossa ikäihmisten kanssa voidaan käydä keskustelua.
Henrietta Grönlund ja
Mitra Härkönen tutkivat uskontoa
kaupungissa. Ainakin se johtopäätös on tehtävissä, että uskonto ei ole kadonnet
urbanisoitumisen myötä. Sekin on huomattava, että vastakohta urbaanin ja
maaseutumaisen elämänmuodon välillä on pienentynyt.
Anna Sofia Salonen kirjoittaa eletyn
ei-uskonnollisuuden tutkimusmahdollisuuksista. Hän käsittelee ennen kaikkea
ruokakulttuuria, siis suhtautumista lihan syömiseen. Ruoan runsaus johtaa
siihen, että liharuoan vähentäminen vaatii sisäistä motivaatiota toisin kuin
niissä olosuhteissa, missä ruokapula ratkaisee koko ongelman.
Serafim Seppälä
kirjoittaa teologisen kirjallisuuden suomentamisesta. Suomen kielellä on opittu
kirjoittamaan teologiaa. Suomen kielessä kyllä löytyy ilmaisuvoimaa. Teologisten
termien käyttö on kehittynyt. Monia asioita on nykyään luontevaa esittää myös
vieraasta kielestä lainatulla vakiintuneella termeillä. Suomalaista teologista
tutkimusta ei voi kuitenkaan saattaa kansainväliseen vuorovaikutukseen suomen
kielellä. Oma ongelmansa on se, että englannista on tullut lingua franca.
Kielien nyanssit kapenevat. Seppälä vertailee protestanttisen ja ortodoksisen
suomen kielen käyttöä. Ortodoksit ovat paremmin säilyttäneet oman teologisen
sanastonsa lainasanoineen. Suomen
kielessä piispan kotikirkosta on tullut tuomiokirkko!
Jelisei Heikkilä
kirjoittaa kirkollisesta turvapaikkaoikeudesta Bysantissa. Sieltähän se on
sitten periytynyt kaikkialle kristikuntaan. Onpa Suomessakin kirkot muodostaneet
turvapaikkoja, mikä ei ole tarkoittanut vain tilan tarjoamista, vaan myös
turvapaikanhakuapua, mutta siitä ei Heikkilä kirjoita. Muslimitaustaisista
turvapaikanhakijoista kirjoittavat
Anneli Portman ja Antti Räsänen.
Graafisten kuvoioiden avulla kuvataan turvapaikanhakijoiden autostereotypioita
ja metastereotypioita, joita on tehty vastaanottokeskuksissa toteutetuilla
haastatteluilla. Jälkimmäiset kuvaavat muslimien mielikuvaa siitä, mitä
suomalaiset ajattelevat heistä. Uskontojen väliset ennakkluulot ovat ehkä
vähäisempiä kuin mitä luulisi.
Markku Heikkilä
selostaa Suomen Teologisen Kirjallisuusseuran (STKS) syntyhistoriaa, seuran,
jonka julkaisuja tämäkin artikkelikokoelma on. Pääosin samassa aiheessa pysyy
seuraava kirjoittaja Hannu Mustakallio,
joka lisäksi valottaa samaan aikaan syntynyttä Suomen Kirkkohistoriallista
Seuraa. Elokuussa 1887 Mikkelin lyseon uskonnonlehtori
Jaakko Päivärinta ehdotti
pohdittavaksi Teologisen kirjallisuuden seuraa ja Kirkkohistoriallista seuraa.
Edellisen tuli ottaa tehtäväkseen kirkollisten kirjojen kustantaminen,
jälkimmäisen taas huolehtia kirkkohistoriallisten lähteiden keräämisestä koko
maassa. Kahden teologisen seuran syntytoiveen esittäjä oli ollut perustamassa
Kansanvalistusseuraa, jonka sihteerinä hän toimi. Aatteellisesti hän kuului
fennomaaneihin, mikä heijastui myös teologisten seurojen toimintaan. STKS
kallistui enemmän suomenkieliseen toimintaan ja SKS ruotsinkieliseen johtuen
seurojen puheenjohtajien aatteellisista ja kielellisistä taustoista. Ensin
mainittua edusti piispa Gustaf Johansson,
jälkimmäistä professori (myöh. piispa)
Herman Råbergh. Molempien seurojen toimintapaikaksi muodostui ajan myötä.
Helsinki, jossa toiminnalle oli yhteyksiä Teologiseen Lauantaisseuraan.
Piispojen ja yliopiston eturivi oli edustettuina seuroissa.
Simo Knuuttila
esittelee teologista julkaisutoimintaa suomeksi,
Simo Heininen Suomen
kirkkohistoriallisen seuran julkaisuja ja
Elina Vuola suomalaisen teologisen
tutkimuksen tulevaisuutta.