Kalastajista ihmisten kalastajiksi

1. pääsiäisen jälkeinen sunnuntai, Joh. 21:1-14

 

Lähetysasiaa nuorten leiriltä

Ikimuistoisesti jäi mieleeni Lappeenrannan seurakunnan nuorten leiriltä tietokilpailukysymys: Kuinka paljon kaloja oli Pietarin suuressa kalansaalissa? Oikea vastaus jäi myös lähtemättömästi mieleen: 153. Väärää vastaustamme en muista eikä varmaan tarvitsekaan muistaa. Sitäkään en muista, oliko tämä leiri lähetysleiri, jollaisia myös pidettiin. Joka tapauksesta monet seurakunnan nuorista osallistuimme säännöllisesti nuorten lähetyspiiriin.

 Kaikenlaisia ihmisiä kaikista kansoista

Tietokilpailun yhteydessä ei kerrottu luvun 153 mahdollista syvempää merkitystä. Kysymyksessä oli vain sinänsä merkityksetön sirpaletieto.  Jäimme kai luulemaan, että Pietarin kalansaalis oli kuin miljoonapilkki, ennätyssuuri, palkintoon yltävä kalansaalis. Nykyisiin suuren meren troolikalastajien saaliisiin verrattuna Gennesaretin kalastajien heittoverkoilla saalistama apaja ei ollut kovin kummoinen. Kaikuluotaimen avulla voidaan nykyään saalistaa meri tyhjäksi, mitä näkökohtaa ei voitane käyttää tämän kertomuksen tulkitsemiseen.

The Miraculous Draught of Fishes, Raphael, 1519. Web Gallery of Art RAFFAELLO Sanzio (b. 1483, Urbino, d. 1520, Roma) Rafaello: Ihmeellinen kalansaalis

http://www.kfki.hu/~arthp/html/r/raphael/6tapestr/1tapestr.html

Silkistä ja villakankaasta koostuvan kuvakudoksen on tehnyt Raphael Sanzion laatiman luonnoksen pohjalta Pieter van Elst. Luuk. (5:1-11) kerrottu tapahtuma on kuvassa sijoitettu Vatikaanin maisemaan. Taustalla näkyvät paavi Leo IV:n rakentamat muurit ja rakenteilla oleva Pietarinkirkko. Etualalla olevat kurjet, valppauden symbolit, muodostavat kontrastin taaempana nähtäville lokeille, synnin ja luopumuksen vertauskuville.

Gobeliinin alareunan kuva esittää kahta episodia Giovanni de’Medicin (paavi Leo X) elämästä: vasemmalla hän saapuu seurueineen paavinvaalikokoukseen. Oikealla paaviv valinta tehtävännsä maaliskuun 11. päivä 1513 In the lower border two episodes in the life of Giovanni de'Medici (Pope Leo X) are depicted: on the left, his retinue, as he arrives in Rome for the  conclave. On the right, the election of March 11, 1513. Valohämyn avulla kuva saadaan näyttämään korkokuvalta.

Rafaellon mallit mullistivat gobeliinin kudonnan, sillä ne vaativat uskollista ilmapiirin, valon, rakenteiden ja kuvan muodon jäljentämistä, mikä oli siihen aikaan ennen näkemätöntä. Aiemmin oli totuttu näkemään vain yksivärisiä taustoja  kudontatöille, jotka esittivät kukkia tai koristeita. Nyt tuli tilalle liikettä esittävä kokonainen kuvamaisema.

 Kootut selitykset

Raamattua myöhemmin tutkittuani on käynyt ilmi, että kalojen lukumäärällä saattoi Pietarin kalansaaliissa olla vertauskuvallinen merkitys. Se ei ollut vain ennätyksellinen tilastomerkintä. Jo vanhat raamatunselittäjät, kirkkoisät, näkivät luvulla vertauskuvallisen sanoman. Kyrillos, Aleksandrian piispa 400-luvun alussa, selitti, että 100 on täydellisyyden luku; se edustaa pakanoiden täyteyttä. Jeesuksen vertauksen mukaan täydessä lammaslaumassa oli 100 lammasta (Etiopiassa rikkauden mittana on satapäinen karjalauma. Talossa, jossa päästään tähän lukuun, pidetään juhlat). Toisen vertauksen mukaan siemenen maksimituotto on 100-kertainen. Kristus-saarna tähtää 100-kertaiseen tuottoon. Luku 50 edustaa Israelin kansan jäännöstä, joka kootaan yhteen. Jäljelle jäävä luku 3 tarkoittaa pyhää kolminaisuutta, jonka kunniaksi maailmanpelastusoperaatio suoritetaan.

Kirkkoisä Augustinus, oppi-isämme oppi-isä, myös 400-luvun alusta, selitti, että 10 on laki, dekalogi - 10 käskyä, 7 on armo, sillä henkilahjoja on 7, laki ja armo yhteensä on 17, ja kun kaikki luvut yhdestä seitsemääntoista ynnätään, on summa 153. Luku edustaa kaikkia niitä ihmisiä, jotka laki tai armo on ajanut Jeesuksen Kristuksen luo.

Yksinkertaisin selitys on kirkkoisä Hieronymuksella, samalta ajalta kuin edelliset: 153 edustaa kaikkia antiikissa tunnettuja kalalajeja. Eräänä päivänä Kristuksen kirkko kokoaa kaikenlaisia ihmisiä kaikista kansoista.

Kutsu maailmanlaajaan lähetystehtävään

Mutta onko evankeliumin kirjoittaja pelannut numerosymboliikalla? Vaikkei olisikaan, nuotta ja kalansaalis sekä evankeliumitekstiämme seuraava Pietarin virkaan asettaminen ihmisten kalastajaksi todistaa vääjäämättömästi maailmanlaajasta lähetystehtävästä, johon ylösnoussut Herra lähettää oppilaitaan. Hän kutsuu kalastajia ihmisten kalastajaksi, niin kuin rinnakkaistekstistä, Luuk. 5:10, käy sananmukaisesti ilmi.

Eräs Jeesuksen vertauskin kertoo nuotasta: Taivasten valtakunta on nuotan kaltainen; siihen kerääntyi kaikenlaisia kaloja, Matt. 13:47. Taivasten valtakunta on nuotan kaltainen. Nuotta ei revennyt suuren kalansaaliin painosta. Seurakunta, kirkko, on verkko. Siinä on tilaa ihmisille kaikista kansoista. "Tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni", sanoo Jeesus. Kristuksen kirkko on maailmanlaaja. Siinä ei ole rotu- eikä kansallisuuserottelua. Jokaisella Luojan luomalla on siinä sijaa. Suomen Lähetysseuran kansainvälisen, sähköisen tietoliikenteen, Internet-verkon innoittajana ovat Jeesuksen sanat Simonille (Pietarille): "Souda vene syvään veteen, laskekaa sinne verkkonne."

 Verkko ei repeile. Jaa, siitä joku voisi sanoa, että kyllä se repeilee. On eri kirkkokuntia ja uskonsuuntia. Meidän näkökulmastamme on vallalla hajaannus, mutta ehkä Vapahtajamme näkökulma on toinen: kaikki Kristusta tunnustavat muodostavat Jumalan valtakunnan verkon, joka ajan merestä vedetään iäisyyden rannalle.

 

Kolmiyhteisen Jumalan lähetystyö

Ylösnoussut Herra ja Vapahtaja kokoaa ihmisten kalastajia. Hän ei kokoa työhönsä valioyksilöitä, johtajakoulutuksen saaneita, ei edes uskonsankareita. Kuinka Jeesus voi kelpuuttaa työhönsä kieltäjiä, niin kuin Pietari, epäilijöitä, niinkuin Tuomas, häikäilemättömästi omaa etuaan ajavia vallantavoittelijoita, kuten Sebedeuksen pojat, ja skeptikkoa, ennakko- ja epäluuloista, kuten Natanael, joka epäili, voiko Nasaretista tulla mitään hyvää? Kuinka hän kelpuuttaa nämä epäonnistuneet, Jumalan valtakunnan pääsykokeissa reputtaneet? Siksi, että Jumalan valtakuntaa ei määrää se, mitä me ihmiset olemme, vaan se, mitä Kristus on ja mitä hän tekee. Kaikki kristillinen toiminta on Herran Jeesuksen työtä. Hän antoi kalastajille saalin, hän kutsui opetuslapsensa valmiille aterialle. Kristuksen kirkossa saa tulla valmiiseen pöytään.

Seurakunnassa Jumala itse toimii sanan ja sakramenttien kautta ja me ammattijulistajatkin olemme sen varassa, mitä Jumala itse meille antaa ja minkä hän on meille valmistanut. Lähetystyö on Kolmiyhteisen Jumalan lähetystyötä. Jos seurakuntaa mitattaisiin sen jäsenten laadullisilla tekijöillä, se johtaisi hyvin kovaan, moralistiseen yhteisöön, jossa vikoiltaisiin toisia, arvosteltaisiin ja tuomittaisiin. Mutta seurakunta on armahdettujen ja Jumalan rakastamien yhteisö. Siellä on tilaa heikoille ja epäileville. Sinäkin kelpaat Jumalan valtakunnan työhön.

 Kelpaanko minä? Ja sinä?

Yksi elämäni merkittävimpiä kokemuksia on, että minäkin olen kelvannut Jumalan valtakunnan työhön, minä, jolla ei ole papillista sukua eikä syntyperää, joka vaelsin aluksi Herralle vieraana. Sain kasvaa sellaiseen seurakuntanuorten joukkoon, joka ei kerskannut sillä, mitä he ovat, vaan ainoastaan sillä, mitä Jumala on. Sitten minutkin hyväksyttiin lähetyskurssille, vaikka luulin, ettei minua ehkä kelpuuteta. Monilla on käsitys lähetystyöntekijöistä, että he ovat uskonsankareita. Mutta usein he ovat heikkoja, ruumiillisesti, henkisesti, niin myös hengellisesti. Joskus he voivat olla epätoivoisiakin. He tarvitsevat jatkuvaa ylösnousseen Vapahtajan ilmestymistä ja kosketusta, että jaksaisivat taas jatkaa työtään.

Pääsiäinenkin on lähetyspyhä. Kun ylösnoussut Herra ilmestyy tavalliseen arkityöhönsä leipääntyneille, raskaan työn raatajille, he saavat uuden voiman ja uuden kutsun. Lappeenrannassa nuorten aikuisten lähetyspiiri uhkasi loppua siihen, että kaikki sen jäsenet lähtivät lähetystyöhön. Jos sinusta ei ole lähtijäksi, ryhdy lähettäjäksi. Ota kirkon eteisaulasta lähetysrenkaan kiertokirje ja postisiirtokortti. Lähetysrenkaaseen tarvitaan kipeästi uusia jäseniä. Kun alat itse toimia siunauksen kanavana, varmistat parhaiten sen, että siunaus tulee myös sinun osaksesi.