Loppiainen, Matt. 2:1-12

Keskihakuista lähetystyötä

Alkuperäinen joulu?

Loppiaista suurempaa lähetyspyhää ei liene olemassa, paitsi helatorstai (?). Kyseessä on kuitenkin vanha, alkuperäinen joulu, jota yhä vietetään siellä, missä on vanha kalenteri käytössä. Näin on lähinnä ortodokseilla esim. Venäjällä ja Etiopiassa. Valitettavasti loppiaisen kirkossakävijämäärä on vähentynyt vuosi vuodelta. Loppiaisen lähetyskolehdista on tullut tosi pieni. Ei hyvältä näytä. Onko syynä surullisen kuuluisa arkipyhäsekoilu vai lähetystyön heikko arvostus, mene ja tiedä!

Onneksi loppiaisen tekstejä voi hyödyntää ennen joulua pidettävissä Kauneimmissa joululauluissa. Saa kertoa sydämensä kyllyydestä loppiaisen koskettavista lähetysaiheista. Tunnetuin ja liekö viehättävin on kertomus itämaan tietäjistä Tässä on kysymys vanhatestamentillisesta sentripetaalisesta - keskihakuisesta lähetystyöstä. Vieraat kansat vaeltavat Jerusalemiin, kohti temppelivuorta uskoen löytävänsä sieltä jumalallisen totuuden ja viisauden. VT kertoo jopa kuninkaiden tulosta Jerusalemiin. Näin teki tunnetusti Saban kuningatar, joka tuli kuulemaan Salomon kansainvälistä mainetta saavuttanutta viisautta. Ei tarvitse lähteä merta edemmäs lähetystyöhön, jos kansat tulevat vastaan. Vanhoillislestadiolaisen lähetystyön malli lienee yhä edelleen sentripetaalinen: tulkoot ihmiset kuuntelemaan alkuvoimaista seurakunnallista julistusta, niin ei tarvitse lähteä minnekään.

Kauneimmat joululaulut -vihkosen kannessa oleva kuva lähetyskirkon lasimaalauksesta antaa havainnollisen kuvan aiheesta. Kamelilla ratsastavat idän viisaat lähestyvät pyhää perhettä. Tähti loistaa korkealla osoittaen tietä. Montako tietäjää oli ja olivatko he kuninkaita, ei selviä tekstistä. Lukumäärä tulee kolmeksi annettujen lahjojen lukumäärästä. Tietäjistä tulee kuninkaita vanhatestamentillisen viitteen perusteella. Kristillisessä lähetystyössä tämä keskihakuinen malli on seurakuntatyössä hyvin yleinen. Jumalanpalvelukset ja monet seurakuntatilaisuudet ovat kutsuja ihmisille tulla kokoon. Enimmäkseen koolle tulevat samat vanhat "fakiirit", niin kuin uskonnonopettajallani oli tapana sanoa. Joskus eksyy joku arka ja tottumatonkin tilaisuuteen ja löytää sieltä sielulleen rauhan, tai ainakin kotiutuu seurakuntaan, useimmat ehkä ei. Seurakuntapiirit pakkaavat muotoutumaan sisään lämpiäviksi. Ulkopuolisen on vaikea kotiutua joukkoon, olipa tämä sitten hienotunteinen uutta tulokasta kohti tai liian innokas, heti valmiina aktivoimaan. Keskipakoinen seurakuntatyön malli olisi mennä ravintoloihin, työpaikkoihin, koteihin, soluttautua kansalaisjärjestöihin ja olla mukana siellä, missä ihmiset ovat jo valmiiksi kokoontuneina. Olisi kai mentävä raamatullisen mallin mukaan "teille ja aitovierille"

 

Magiaa tai ainakin astrologiaa

Itämaan tietäjistä käytetty kreikankielinen nimi magit ei viittaa taikureihin eikä poppamiehiin, vaikka magiaa varmasti pakanain keskuudessa harjoitettiin. Nämä olivat tähdistäennustajia eli astrologeja, jotka etsivät kuningasta. Itse asiassa israelilaisten olisi pitänyt tajuta Jeesuksessa ilmi tuleva Messias ja lukea oikein ajan merkkejä ja muistaa Bileamin ennustusta Jaakobista nousevasta tähdestä, 4 Moos. 24:17. Juutalainen ennustus saattoi hyvin olla tuttua Babylonian ja Persian alueilla, minne juutalainen diaspora eli pakkosiirtolaisuudesta johtunut haja-asutus oli levinnyt. Tähdistä ennustaminen ei kuitenkaan sopinut vanhatestamentilliseen uskontoon. Pakanoiden hapuilu jumalaa kohti, vaikkakin kyseenalaisin keinoin, tuotti tuloksen. Tähtien katselu oli muinoin mystistä, kun ei tunnettu avaruutta. Tähdistä luettiin enemmän mystiikkaa kuin mitä niihin nykyisen tietämyksen vallitessa liittyy. Tähtiin sisältyi jumalallisia voimia, niin ajateltiin. Vaikka profeetta Muhammed hylkäsi monijumalaisuuden, islamin symbolina on kuitenkin puolikuu. Ehkä se muistuttaa meitä taivaankappaleiden merkityksestä Lähi-idän ihmisille ennen muinoin.

 

Astrologia ei ole tähtitiedettä

Luulisi tähdistä ennustamisen olevan nykyaikaiseen maailmankuvaan täysin sopimatonta ajattelematta asian uskonnollisia ulottuvuuksia, mutta ihmeellistä kyllä nykyajan sivistynyt ihminenkin lukee horoskooppeja ja suoranaisesti uskomatta niihin kokee kuitenkin pelkoa ja viehätystä salaperäiseen tähtimystiikkaan. Muuten tähtien katseleminen on nykyaikana hankalaa, varsinkin kaupungeissa, kun on monia valoja. Lähetysmailla on helppo katsella tähtiä, kun ei kaikkialle riitä sähkövaloja ja yö on aina pimeä. Aina ihminen kai ihailee ja tutkii niitä valoja, joita silmien eteen tarjoutuu. Monet keinovalot, ihmisen rakentama tekniikka, sen hämmästyttävä loisto ja nerokkuus saa ihastelemaan ja ihmettelemään. Missä on näiden valojen palvonnan raja, sitä miettiköön kukin mielessään!

 

Tähti on Jumalan Sana

Vaikka tähti johtikin tietäjät Jerusalemiin, kuninkaan asuinkaupunkiin, se ei johtanut perille asti. Tarvittiin parempaa opastajaa. Se löytyi Jumalan sanasta, kun Herodeksen neuvonantajat tiesivät Messiaan syntyvän Betlehemissä Miikan profetian (5:1,3) mukaan. Pitkä kristillinen perinne tulkitseekin tähden Jumalan sanaksi, kuten monet virsikirjamme loppiaisvirret. Yleinen ilmoitus sisältää vain karkeat suuntakoordinaatit pelastuksen lähteelle. Varsinainen ilmoitus vie perille. Raamattulähetystyöllä on suoranainen itseisarvo. Joskus sana ehtii puhua jo omalla painollaan ennen kuin kukaan on ehtinyt julistaa. Kaikkeen lähetystyöhön kuuluu keskeisenä osana raamatunkäännös- ja -levitystyö. Uskonpuhdistuksen tavoitteena on ollut se, että jokainen saa itse lukea Raamattua, ennen kuin kukaan ehtii "selittää". Toisaalta emme taida välttyä itsekään selittämiseltä. Jokainen saa omakohtaisesti aina pohtia lukemansa sanan valossa, onko selitys uskottava.

Isolla kirjaimella kirjoitettuna Sana tarkoittaa Jeesusta Kristusta. Raamatun sana todistaa hänestä, joka on varsinainen oppaamme etsiessämme tietä Jumalan luo. Viime kädessä hän itse näyttää meille tien tai vielä enemmän: on itse tie, Joh. 14:6.