1. Suuntana Milano 2. Tuomiokirkko 3. Kauppakuja 4. S M Delle Grazie
5. Pyhä Ambrosius 6. Taidemuseo di Brera 7. Bergamo 8. S M Maggiore
9. San Vigilio 10. Citta Bassa 11. Como 12. Lecco, Lugano

 

Yllä vasemmalla Giovanni da Campionen suunnittelema porttiholvi S.M. Maggioren vasemman (pohjoisen puoleisen) sivulaivaan. Huomionarvoisia ovat da Campionin porttiholvin leijonan kannattelemat, veronalaisesta marmorista tehdyt pylväät.  Holvikäytävässä on P. Barbaraa, P. Vincentiusta ja P. Aleksanteria esittävät patsaat.  Oikean sivulaivan porttiholvissa on reliefit Kristus pyhien kruunaamana ja Kastajan syntymä. Goottilaisessa syvennyksessä on Madonna ja lapsi. Loistavan Santa Maria Maggioren ulkoasussa on yhä nähtävissä sen alkuperäinen romaanis-goottilainen tyyli.

Kirkossa on sisällä flaamilaisia ja firenzeläisiä seinävaatteita, 1400-1600-luvun freskoja ja kahdeksankulmainen kupoli sekä säveltäjä Gaetano Donizettin (1855) sekä kardinaali Guglielmo Longhin hautamuistomerkki.. Kuoripenkin (1522-1555) upotukset esittävät Vanhan testamentin tapahtumia.

Kirkko rakennettiin vuonna 1137 toisen 700-luvulla rakennetun, Marialle omistetun kirkon paikalle. Se puolestaan oli muutettu kirkoksi roomalaisesta Kleemensin temppelistä. Taloudellisten ongelmien vuoksi rakennustyö pysähtyi 1200-1300-luvuilla. Kellotorni rakennettiin vuodesta 1436 alkaen. Bartolomeo Colleoni hävitti vanhan sakastin paikalle rakennetun uuden sakastin pystyttääkseen paikalle oman mausoleuminsa, Colleoni-kappelin. Vuonna 1521 valmistui etelä-länis-portaali, Porta della Fontana (lähdeportti) Rakennus restauroitiin 1600-luvulla.

Rakennus on ollut aiemmin liitettynä piispan palatsiin. Ulkoapäin kirkko on säilyttänyt lombardialais-romaanisen alkuperänsä. Pääapsiksen kruunaa holvikäytävä, jossa on kaksi geometristä kaavaa noudattavaa, vihanneksia kuvaavaa friisiä.

Sisätilassa on säilynyt alukeperäinen romaanis-kreikkalainen ristikaava, joka jakaa salin yhteen päälaivaan ja kahteen pilarien reunustamaan sivulaivaan. Sisäkoristelu on enimmäkseen 1600-luvun restauraation mukaista barokkityyliä.

Kuoriaidan yläpuolella on triumfiristi 1400-luvulta. Kuorissa on kuusi pronssista tehtyä kynttelikköä ja puusta tehdyt kuorituolit. Reliefit on veistänyt Lorenzo Lotto 1524-55.

Sunnuntaina S.M. Maggioressa oli iltapäivämessu, jossa avusti kuoro. Jossain vaiheessa kuulimme siellä myös soittoa, jota säestettiin kirkon spinetillä vai liekö cembalo?

Kirkkoon pääsee etelä- (Porta della Fontana; kuvassa vasemmalla) ja pohjoisovesta (Giovanni Campione), koska pääjulkisivussa ei ole sisäänkäyntiä.

Näin hienoa rippituolia (kuva oikealla) en muista nähneeni ennen! Se on Antonia Fantonin käsityötä.

 

Kirkossa on eri sisäänkäynti kryptaan, joka toimi piispojen hautaholvina.

 

ETUSIVU    Seuraava