Napoli 21-28.10.2016

18 Capri

19 Anacapri

Pozzuoli

Yhden päivän varasimme Pozzuolin matkalle. Metro linja 2 kulkee hotelliamme lähinnä Cavourin aukiolla, jonne menimme linjalla 1. Metro 2 ei ollutkaan tyypillinen metrovaunu, vaan upea lähijuna. Puolen tunnin istunnan jälkeen olimme Pozzuolin asemalla. Pozzuoli on sama paikka, josta Apostolien teot kertoo: Sitten lähdimme taas purjehtimaan ja saavuimme Regiumiin. Kun olimme olleet siellä päivän, alkoi puhaltaa etelätuuli, ja me pääsimme kahdessa päivässä Puteoliin. Siellä tapasimme veljiä, ja nämä pyysivät meitä jäämään viikoksi luokseen (Apt. 28:13-14). Olimme siis Puteolissa, jossa oli olemassa seurakunta jo silloin, kun Paavali tuli sinne. Meilläkin on suunnitelma, jos ei nyt ihan tavata seurakuntaa, niin tutustua Pozzuolin tuomiokirkkoon. Mutta minulla ei ollut Pozzuolin karttaa, joten piti kysellä ihmisiltä. Ensiksi menimme yhteen kahvilaan lähelle asemaa. Kahvilasta saimme yhden ohjeen ja jatkossa ihmisiltä lisää ohjeita. Oli käveltävä ehkä kilometri alaspäin kohti meren rantaa. Päästessämme lähemmäksi rantaa löysimme yllättäen infopisteen, josta löytyi turisteille tarkoitettuja ilmaiskarttoja. Info kertoi, ettei tuomiokirkko ole auki. Säästyimme turhalta vaivalta siltä osin. Roomalaisten Puteoli –nimellä 2000 vuotta sitten tuntema kukoistava kauppakaupunki ylellisine huviloineen on nykyään vaatimaton rannikkokaupunki. Keisarillisena pääsatamana Puteoli säilytti asemansa vielä keisari Trajanuksen uudistettua Ostian sataman 100-luvulla.

Me satuimme amfiteatterin kohdalle, jossa eläinten häkkien nostamiseen käytetyt hammasrattaat ovat yhä nähtävissä.  Amfiteatteriin alueelle ei päässyt lähemmäs. Portit olivat kiinni. Oppaassa on kuva teatterista, joka ei olekaan ihan vähäpätöinen rakennelma. Tämä on kolmanneksi suurin amfiteatteri Italiassa. Vain Rooman Colosseum ja Capuan amfiteatteri ovat suurempia. Tämän Flavilaiseksi kutsutun amfiteatterin on luultavasti suunnitelleet samat henkilöt, jotka olivat aiemmin suunnitelleet Colosseumin. Amfiteatterin rakennustyö alkoi keisari Vespasianuksen aikana ja työ tuli päätökseen luultavasti hänen poikansa Tituksen aikana. Areenalle mahtuu 20 000 katsojaa. Teatteri on säilynyt erinomaisessa kunnossa. Vuonna 305 areena oli vainojen näyttämönä, kun sinne heitettiin Pozzuolin suojelija Pyhä Proculus ja Napolin suojelija, Pyhä Januarius. Kun pyhät selvisivät petojen raatelulta, heidät vietiin Solfataraan ja mestattiin siellä. Areenan mitat ovat 147 m x 117 m. Areenan kentän pinta 72 m x 42 m.
Pozzuolissa on ollut toinenkin amfiteatteri, edellistä pienempi. Siitä ei ole enää paljon jäljellä, kun Napolin Rooman rautatie rakennettiin sen päälle.  Aiemmin teatteri oli kärsinyt tuhoja jo Solfataran tulivuoren purkauksessa.

Tulimme meren rantaan, jossa kalastajat touhusivat veneissään. Yritimme kiertää rantaa pitkin takaisin kaupungilla jonkin linnoituksen reunaa. Tie päättyi tähän. Tulimme kiltisti takaisin samaa reittiä.

Sitten tulimme kuvan aukiolle. Siinä oli suihkukaivo ja lähellä vielä pylväs, jonka nokassa seisoi Neitsyt Maria. Tämä paikka oli Corso della Repubblicalla, joka kaupungin läpi kulkeva pääkatu.

Palasimme vielä satamaan, jossa kalastajat myivät monen näköisiä rapuja, mustekaloja ja kaloja.

Serapiin temppeliä emme ehtineet etsiä tällä retkellä, vaikka siinä ihan vierellähän se olisi ollut. Toisena päivänä kävin junalla uudelleen Pozzuolissa ja otin pari kuvaa Serapiin temppelistä, joka on kuitenkin osoittautunut Macellumiksi eli toriksi, jolta on löydetty myös Serapis-jumalan patsas. Torilla on kolme majesteettista marmoripylvästä.