Pääsiäisyön messu Lappeenrannan kirkossa 22.4.00 klo 23

Mark 16:1-8

 

Jeesuksen ylösnousemus

 

1 Kun sapatti oli ohi, Magdalan Maria, Jaakobin äiti Maria ja Salome ostivat tuoksuöljyä mennäkseen voitelemaan Jeesuksen. 2 Sapatin jälkeisenä päivänä ani varhain, kohta auringon noustua he lähtivät haudalle. 3 Matkalla he puhuivat keskenään: "Kuka auttaisi meitä ja vierittäisi kiven hautakammion ovelta?" 4 Mutta tultuaan paikalle he huomasivat, että kivi oli vieritetty pois; se oli hyvin suuri kivi.

5 Sisälle hautaan mentyään he näkivät oikealla puolella istumassa nuorukaisen, jolla oli yllään valkoiset vaatteet. He säikähtivät. 6 Mutta nuorukainen sanoi: "Älkää pelästykö. Te etsitte Jeesus Nasaretilaista, joka oli ristiinnaulittu. Hän on noussut kuolleista, ei hän ole täällä. Tuossa on paikka, johon hänet pantiin. 7 Menkää nyt sanomaan hänen opetuslapsilleen, myös Pietarille: 'Hän menee teidän edellänne Galileaan. Siellä te näette hänet, niin kuin hän itse teille sanoi.'"

8 Ulos tultuaan naiset pakenivat haudalta järkytyksestä vapisten. He eivät kertoneet kenellekään mitään, sillä he pelkäsivät.

 

Oli hyvin varhainen sunnuntaiaamu. Aurinko oli juuri nousemassa. Linnut lauloivat kilpaa nousevan auringon kanssa tajuamatta sitä, mikä oli tapahtunut Jerusalemissa 2 päivää aiemmin. Aurinko oli silloin pimentynyt keskellä päivää. Linnut olivat lakanneet laulamasta pimeyden johdosta. Golgatan kummulle oli ristiinnaulittu Jumalan lähettämä Vapahtaja.

Kristuksen ylösnousemus. El Greco, 1576

 

Kreetalainen Domenikos Theotokopoulos, joka Toledoon muutettuaan (1577) sai espanjalaisilta nimen El Greco sai vuonna 1594 valmiiksi maalauksensa Kristuksen ylösnousemus. El Grecon näynomaisille teoksille on tyypillistä pidennettyjen hahmojen kohoaminen hurmioituneesti ylöspäin. Hänen taiteensa syntyi vastauskonpuhdistuksen aikana, jolloin katolinen kirkko määräsi taiteilijat keskitymään uskonnon mystisiin ja yliluonnollisiin aineksiin.

Mutta nyt ollaan pääsiäisaamussa. Kirkkaassa kevätaamussa olisi kaikki muuten hyvin, mutta ristiinnaulitun oppilaat ja ystävät olivat murheen murtamia. He olivat hajaantuneet. Muutamat ystävät, kolme naista, olivat aikoneet sapattina, lauantaina voidella Jeesuksen ruumiin hyvänhajuisilla yrteillä niin kuin Palestiinassa oli tapana. Naiset, jotka olivat tekemässä rakkauden palvelusta, olivat Magdalasta kotoisin oleva Maria, jota pidettiin varakkaana, mutta murheen murtamana leskenä. Hänen elämänsä oli muuttunut Jeesuksen kohtaamisesta. Hän oli saanut elämälleen uuden tarkoituksen ja mielen, ja uuden toivon. Toinen nainen oli edellisen kaima, Maria. Mahdollisesti hän oli Jeesuksen äiti, joka äidin rakkaudessaan ei halunnut hylätä poikaansa, vaikkei häntä aina ymmärtänytkään. Kun evankeliumi ei kuitenkaan mainitse nimenomaan, että hän oli Jeesuksen äiti, niin jääköön ongelma ratkaisematta. Kolmas nainen oli Salome. Hän on tunnistettavissa Jeesuksen oppilaiden Jaakobin ja Johanneksen äidiksi, Sebedeus –nimisen miehen vaimoksi.
Aamuhämärissä kohti hautaa kulkiessaan naisten mieliin herää yhtäkkiä kysymys: Mitenkä saadaan hautakivi hautaluolan suulta vieritetyksi syrjään? Hautaluola oli suurin piirtein sen näköinen kuin kirkkomme hissiholvi. Luolan suulle oli vieritetty melkein traktorinpyörän kokoinen kivi luolan suulla olevaa uraa pitkin. Miesvoimalla sen saisi kammetuksi syrjään, muttei naisvoimalla. Samassa he jo saapuivatkin haudalle ja huomasivat ällistyksekseen, että kivi oli vieritetty syrjään. Aivan mykkinä hämmästyksestä he astuivat sisälle hautakammioon ja näkivät siellä nuorukaisen, Jumalan sanansaattajan, joka sanoi: Te etsitte Jeesus Nasaretilaista, joka oli ristiinnaulittu. Hän on noussut kuolleista, ei hän ole täällä. .. Ensimmäinen viesti oli: Hän on noussut kuolleista. Se oli käsittämätöntä. Sellaista ei olisi voinut tulla kenenkään mieleen. Sanansaattajaenkeli sanoi myös: Menkää nyt sanomaan hänen opetuslapsilleen, myös Pietarille: 'Hän menee Galileaan... Siellä te näette hänet.

 

Ensimmäinen todiste Jeesuksen ylösnousemuksesta oli tyhjä hauta. Mutta se ei olisi ollut ollenkaan riittävä todiste. Eihän tyhjyys voi vielä mitään todistaa. Ruumis olisi voinut olla varastettu tai siirretty toiseen paikkaan. Raamattu kertoo, että pääsiäistä seuraavan 40 päivän aikana Jeesus ilmestyi oppilailleen useita kertoja. Vanhin lähde kertoo, että kerran hän ilmestyi jopa 500 miehelle. Viesti ylösnousseesta oli vietävä erityisesti kieltäjä Pietarille, joka oli luvannut olla Jeesukselle uskollinen kuolemaan asti, mutta kukon laulaessa hän oli kieltänyt uskollisuutensa. Kuinka Pietari mahtoikaan iloita tästä viestistä. Silloin Pietari ymmärsi, ettei Jeesus muistellut kärsimäänsä pahaa, vaan oli antanut hänelle anteeksi. Hän ymmärsi, ettei Jeesus rankaise synnistä, vaan lohduttaa katuvaa syntistä.

Meidän kirkkomme alttaritauluun on kuvattu ristiinnaulittu Jeesus. Sitä ei pidä koskaan unohtaa, että Jeesus kärsi kuoleman - viattomana. Ei olisi ylösnousemista kuolleista, ellei olisi ensin kuolemaa. Mutta kristillinen kirkko ei syntynyt pitkäperjantaina, päinvastoin: Jos joku kirkko oli edes syntymässä, niin pitkäperjantaina se kuoli. Kirkko syntyi pääsiäisen ihmeestä ja yllätyksestä. Kuolema ei voinut pidättää häntä, joka oli kuuliainen Jumalan tahdolle aina ristinkuolemaan asti. Kristillinen kirkko perustuu yhä tänään vakaumukselle, että Jeesus elää. Me emme näe häntä silmillämme, mutta hän kuulee meidän rukouksemme. Naiset haudalla olivat niin pelästyneitä ja pöllästyneitä, etteivät he uskaltaneet virkkaa kenellekään mitään näkemästään ja kokemastaan.  Ylösnousemus uutista ei kuitenkaan tarvitse hävetä. Se on nimenomaan tarkoitettu kerrottavaksi. Se on tarkoitettu iloiseksi yllätykseksi. Lähtekää tekin ja kertokaa iloinen uutinen kaikille, joita tapaatte: Jeesus elää! Hän rakastaa sinua.