1. sunnuntai pääsiäisestä. Piiluvan seurakuntakoti, poikaleiri 23.4.06

Luuk. 24:36-49

Yhtäkkiä Jeesus itse seisoi opetuslastensa keskellä ja sanoi: »Rauha teille.» He pelästyivät suunnattomasti, sillä he luulivat näkevänsä aaveen. Mutta Jeesus sanoi heille: »Miksi te olette noin kauhuissanne? Miksi teidän mieleenne nousee epäilyksiä? Katsokaa minun käsiäni ja jalkojani: minä tässä olen, ei kukaan muu. Koskettakaa minua, nähkää itse. Ei aaveella ole lihaa eikä luita, niin kuin te näette minussa olevan.» Näin puhuessaan hän näytti heille kätensä ja jalkansa. Kuitenkaan he eivät vielä tienneet, mitä uskoa, niin iloissaan ja ihmeissään he nyt olivat. Silloin Jeesus kysyi: »Onko teillä täällä mitään syötävää?» He antoivat hänelle palan paistettua kalaa ja näkivät, kuinka hän otti sen käteensä ja söi.

Jeesus sanoi heille: »Tätä minä tarkoitin, kun ollessani vielä teidän kanssanne puhuin teille. Kaiken sen tuli käydä toteen, mitä Mooseksen laissa, profeettojen kirjoissa ja psalmeissa on minusta kirjoitettu.» Nyt hän avasi heidän mielensä ymmärtämään kirjoitukset. Hän sanoi heille: »Näin on kirjoitettu. Kristuksen tuli kärsiä kuolema ja kolmantena päivänä nousta kuolleista, ja kaikille kansoille, Jerusalemista alkaen, on hänen nimessään saarnattava parannusta ja syntien anteeksiantamista. Te olette tämän todistajat. Minä lähetän teille sen, minkä Isäni on luvannut. Pysykää tässä kaupungissa, kunnes saatte varustukseksenne voiman korkeudesta.»

Kuva puhuu enemmän kuin tuhat sanaa. ( Mac Donalds) Tämä kuva esittää yhtä maailman kuuluisimmista tuotemerkeistä. Se on mukaelma suomalaisen arkkitehdin Eero Saarisen piirtämästä lännen portista (Gateway Arch)Yhdysvalloissa (Saint Louis, Missouri). Tosin siinä portissa on vain yksi kaari. Toinen maailman tunnetuimpia merkkejä on tämä (Shell –öljy –yhtiön simpukka). Sen suunnittelijaa en tiedä.

Mutta entäs tämä (automerkki Mercedes Benz)? Pojat tuntevat automerkit. Lähtemättä testaamaan kaikkea tietoanne näytän kuitenkin toisen (Toyota).

Entäs tällainen merkki (Puolikuu – islamin tunnus). Uskonnoillakin ovat omat tunnusmerkkinsä. Islamilla puolikuu (tai puolikuu ja tähti), joka sijoitetaan moskeijan katolle. Miksi juuri kuu? En tiedä, mutta sen tiedän, että muslimit noudattavat kuukalenteria ajanlaskunsa pohjana eikä aurinkokalenteria, niin että voisihan siinä olla yksi selitys.

Kristittyjen yleisin tuntomerkki on risti. Se sijoitetaan mm. kirkkojen katolle ja hautakiveen.

 

Tunteeko joku tällaista logoa ( Pipliaseuran logo)? Tämä on vanha kristittyjen käyttämä salamerkki, josta aina tiedettiin, että merkin kantaja tai piirtäjä on kristitty. Salassa merkki täytyi pitää sen takia, että kristillinen usko oli kielletty ensimmäisinä vuosisatoina. Mistä kristityt mahtoivat keksiä tällaisen salamerkin? Yksi syy voi olla se , että varhaiset Kristuksen tunnustajat olivat kalastajia. Jeesus sanoi heille kutsuessaan heidät oppilaikseen: ”Minä teenteistä ihmisten kalastajia. ”Toinen syy voi olla syy, että Jeesuksen ruokkimisihme syntyi viiden leivän ja kahden kalan siunaamisesta. Kolmas syy on se, että kreikankielen kalaa tarkoittava sana ikthys koostuu Varhaisen kristillisen uskontunnustuksen sanojen alkukirjaimista: Jeesus Kristus, Jumalan Poika, Vapahtaja (Jesus Kristhos Theou Hyios Soter). Kala- tunnus pomppaa silmille internetistä mm. kirkon kotisivulta ja Suomen Pipliaseuran kotisivulta. Se on Pipliaseuran logo. Tänään vietämme kirkoissamme raamattusunnuntaita. On hyvä tietää, että Suomen Pipliaseura toimii raamatunkäännös- ja levittämistyön hyväksi ympäri maailmaa. Se on lähetysjärjestö.

Tässä kuvassa on kalan lisäksi vielä toinen kuva limittäin.  Tätä kuvaa ei tiettävästi käytetä minään logona eikä salamerkkinäkään. Mutta se esiintyy toki yleisesti osana alttaritaulua. Yleisin alttarikuva kuvaa ristiinnaulittua Kristusta. Siitä käytetään nimeä krusifiksi (se tulee latinan sanasta ristiinnaulittu). Kuolleista ylösnoussut Herrakin tunnetaan ristin haavoistaan. Siitä kertoo tämän päivän evankeliumi. Jumala herätti Jeesuksen kuolleista. Mistä tiedämme, että niin tapahtui? Voimmeko olla asiasta varmoja? Oliko kysymyksessä vain ilmestys tai näky, psykologian kielellä hallusinaatio? Ihminen näkee sitä, mitä hartaasti toivoo! Ei, näin ei ollut. Päinvastoin. Jeesuksen oppilaat eivät olleet uskoa silmiään, kun Jeesus ilmestyi heille elävänä. He kyllä luulivat näkevänsä harha-aistimuksen. heidän piti melkein nipistää itseään uskoakseen näkemänsä todeksi. Jeesus näytti kätensä ja jalkansa. Niissä olivat vielä naulojen jäljet. Hän oli kosketettavissa. Hän otti myös paistettua kalaa ja söi. Tämän hän teki vakuuttaakseen oppilaat siitä, että kysymys oli todella elävästä henkilöstä.

Voi olla, että ymmärryksemme haraa vielä vastaan. Auttaako meitä sekään Jeesuksen selitys, että tämä kaikki on etukäteen kirjoitettu Raamatussa, siis Vanhassa testamentissa? Mitään odottamatonta ei itse asiassa ole tapahtunut. Kaikki on tapahtunut niin kuin Pyhässä sanassa on ilmoitettu.

Jeesuksen haavoitetuilla käsillä ja jaloilla on ylösnousemustodisteen lisäksi symbolinen merkitys. Se viittaa Vanhan testamentin sanaan, joka kertoo Messiaasta: ”Hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojen tähden” (Jes. 53). Tämä kuva kertoo Jeesuksen kärsimisen ja kuoleman merkityksestä. Jeesus ei kärsinyt turhaan. Hän sovitti meidän syntimme. Alttaritaulussa näemme tavallisesti ristiinnaulitun kuvan. Ehtoollisleipään on vohveliraudalla painettu ristiinnaulitun kuva. Se muistuttaa aina siitä, että Kristus on sovittanut meidän syntimme. Kiittäessämme Jumalaa rukouksessa me teemme ylitsemme ristinmerkin. Risti on merkkinä. Joskus alttarina on pelkkä tyhjä risti. Se tarkoittaa: hän on ylösnoussut. Ei hän ole enää ristillä, vaan istuu Isän oikealla puolella ja rukoilee meidän puolestamme.

Paasiaisjakso