1. Suomalainen Rodos? 2. Uusi kaupunki 3. Arkeologinen museo 4. Suurmestarien palatsi
5. Muhamettilaiskortteli 6. Juutalaiskortteli 7. Lindos 8. Saarikierros

 

Uusi kaupunki

 

Tulojuhla Ellin yökerhossa
Tulopäivänä matkanjärjestäjä piti tervetuliaistilaisuuden Ellin yökerhossa (kuvassa valkoinen, kupolikattoinen rakennus). Menimme aluksi rakennuksen yläkertaan, josta meidät ohjattiin oikeaan paikkaan, kivijalassa olevalle ovelle. Tullessamme yökerho oli jo niin täynnä väkeä, ettei istumapaikkaa meinannut löytyä. Maistiaisiksi tarjottiin kreikkalaista väkijuomaa, aniksen makuista ouzoa, yskänlääkkeen kokoinen annos. Tilaisuudessa oppaat kertoivat turisteille olevasta tarjonnasta ja varsinkin matkanjärjestäjän tarjoamista retkistä. Myös turistipappi ja kanttori esittäytyivät.
Enkelipatsas Mandrakin satamassa
Mandraki tarkoittaa lammaslaumaa ja kertoo paikan menneisyydestä tärkeänä kauppapaikkana. Enkeli esittää voiton jumala Nikeä seppele kädessään. Tämä lienee yksi versio kuuluisasta Samothraken Nike-enkelistä, joka on näytteillä Louvressa Pariisissa, torsona eli päättömänä. Enkeli muistuttaa Rodoksen voitokkaasta (Salamiin?) meritaistelusta.

Kuvernöörin palatsin (nykyään Dodekanesian prefektuurivirasto ja arkkipiispan palatsi) holvikaaret edustavat venetsialaista gotiikkaa.

 

Italialaiset hallitsivat maata maailmansotien välisen ajan. Kun fasistit olivat nousseet valtaan 1922, he ryhtyivät italialaistamaan Rodosta. Koko kaupunkikuvaa uudistettiin ja Välimeren art decoa ja rationalismia edustavia rakennuksia pystytettiin. Italialaiset kaivoivat esiin ja kunnostivat antiikin ja keskiajan aikaisia paikkoja sekä rakensivat teitä ja asuntoja. Kun Mussolini antautui syykuussa 1943, Saksan joukot ottivat haltuunsa Italian tukikohdat Dodekanesiassa. Englantilaiset sotajoukot vapauttivat Dodekanesian saaret toukokuuhun 1945 mennessä. Vuonna 1948 saaret siirtyivät Kreikan omistukseen rauhansopimuksessa.

Kuvernöörin palatsin eteläpuolella on ortodoksinen Pyhän Johanneksen kirkko (Evangelismos).  Italialaiset rakensivat kirkon vuonna 1925 roomalaiskatoliseksi kirkoksi, mutta myöhemmin kirkko muutettiin ortodoksiseksi Evangelismóksen (Marian ilmestyksen) katedraaliksi. Kirkon ulkomuodosta ja kellotapulista voi hyvin päätellä kirkon arkkitehtonisen alkuperän. Kirkon freskot maalasi uusbysanttilainen taiteilija Fótis Kóntoglu Vähästä-Aasiasta vuosina 1951-61. Pohjoisseinässä on Marian ilmestys, Neitsyt Platitéra apsiksen kuorissa ja eteläseinässä Psalmodia, jossa hahmot pitelevät vanhoja soittimia.
Mandrakin satamaa vartioi italialaisten pystyttämä pronssinen hirvipari, uros sataman puolella ja naaras aallonmurtajalla. Naaraan paikalla oli aikaisemmin naarassusi, mutta se siirrettiin Suurmestarien palatsiin. Rodoksen hirvet ovat pitkään maassa elänyt hirvilaji, joka on Rodoksen tunnus.  Hirveä voi nähdä vaikka katukiveyksen koristeena. Koristekivinä käytetään merestä poimittuja mustia ja valkoisia kiviä. Hirvi koristaa myös viemärikaivojen kansia.
Perimätiedon mukaan Mandrakin satamassa sijaitsi eräs kaikkien aikojen kuuluisimmista veistoksista, Rodoksen kolossi.  Monumentti rakennettiin kunnianosoitukseksi auringonjumala Heliokselle ja se oli todella massiivinen – sen korkeus oli yli 30 m ja sen valaminen pronssiin vei kuvanveistäjältä, lindoslaiselta Kharekselta 12 vuotta. Tämä tekninen ja taiteellinen mestariteos luettiin kuuluvaksi maailman seitsemään ihmeeseen. Se seisoi paikallaan kuitenkin vain runsaat 60 vuotta ennen kuin romahti maanjäristyksessä vuonna 226 eKr. Kolossin väitetään seisseen sataman suulla hajareisin, niin että laivat lipuivat sen massiivisten jalkojen välistä, mutta nykyisten tietojen mukaan se lienee tarua. Kolossin palaset lepäsivät maassa vuoteen 653 asti, jolloin saraseenit laivasivat rauniot myytäviksi. Siinä kerrotaan olleen 900 kamelikuormaa tavaraa.

Pyhän Nikolaosin linnake vartioi satamaa aallonmurtajan päässä, vaikka ei sotalinnakkeena enää toimikaan. Linnake rakennettiin vuonna 1464 Burgundin Filip Hyvän varoilla ja vähän myöhemmin turkkilaisten toisen piirityksen aikana, sitä vahvistettiin huomattavasti. Linnakkeen muurien suojassa on pieni Pyhälle Nikolaille omistettu kirkko.

Alla vasemmalla hirvikoristeinen katukiveys.

Allaoikealla: Satamapuistossa on pyöreä laulu- ja soittolava, jonka takaa näkyy useita loistoristeilijöitä, jotka tuovat vanhaan kaupunkiin eloa. Esiintymislava saa muotonsa ja tyylinsä kadun toisella puolella olevasta art deco –tyylisestä kauppahallista (New Agora), jonka italialaiset rakensivat huomattavasti vanhemman basaarin paikalle. Torin ulkopuolella on taksitolppa ja kaksi bussiasemaa. Sisäpuolen kaupat ja tavernat eivät häikäise, mutta keskiosassa on upea rotunda, jossa toimi entinen kalahuutokauppa.

 

Oli appelsiinien kypsymisaika.

Aallonmurtajalla on runsaasti paikkoja yksityisille purjeveneille, mutta visuaalisesti paikkaa hallitsevat (siivettömät = ei enää käytössä olevat) tuulimyllyt ja aallonmurtajan päässä oleva Ágios Nikólaoksen linnake. Linnaketta käytettiin viimeksi sotatarkoituksiin toisessa maailmansodassa. Sen rakensivat alun perin johanniitat. Linnake palvelee nykyään majakkana, joka ohjaa satamaan pohjoisesta saapuvia aluksia.

 

Aallonmurtajalta näkyy Suurmestarien palatsin muuria ja oikealla art deco-tyylinen kauppahalli.

Tässä kuvassa on keskellä Evangelismoksen katedraali ja sen ympärillä Foro Italico, tärkeimmät italialaisten rakentamat hallintorakennukset. Kun italialaiset ottivat saaren hallintaansa, he ryhtyivät kehittämään uudenkaupungin pohjoisosaa, joka tunnetaan nyt Neohórina. He laativat uuden katukaavan ja rakensivat erikoisen kuvernöörin palatsin, kaupungintalon, oikeustalon, satamaviranomaisten talon (aikoinaan fasistien päämaja), postitoimiston ja kansallisteatterin (alkujaan Puccinin oopperatalo) Rakennukset valmistuivat kahdessa vaiheessa (1924-1927 ja 1932-1939). Ne ovat eri arkkitehtien suunnittelemia. Ensimmäiset rakennukset on siten tehty itämaiseen art deco –tyyliin ja toiset fasismin ihanteiden mukaiseen koruttomampaan rationalismin (uusklassismin) tyyliin. Rakennuksia on remontoitu vuosituhannen vaihteesta lähtien. Aallonmurtajan päässä on aiemmin mainittu naarashirvi taustanaan katedraali ja kuvernöörin talo.

Mahtavan kasinon vieressä sijaitsee Murad Reisin moskeija, joka on remontoitu 2008. Murad Reis oli Suleiman Suuren amiraali, joka kuoli vuoden 1522 piirityksessä. Hänet on haudattu moskeijan sivulla olevaan pyöreään mausoleumiin. a4l Mausoleumista minulla ei ole kuvaa, mutta hautakivistä moskeijan pihalta. Moskeijan hautausmaalle pääsi yhdestä pihalle johtavasta portista. Hautausmaa oli hoitamaton ja moskeijakin rapistuneen näköinen. Ylipäätään Rodoksen muhamettilaisuus näytti olevan rappeutuneessa tilassa. Yhdestäkään minareetista ei kuulunut kertaakaan muezzinin kutsuhuutoa enkä nähnyt kenenkään heittäytyvän kadulla muhamettilaiseen rukousasentoon. Jos eivät moskeijat kerro islamin uskonnosta Rodoksella tänään, ne kertovat kuitenkin historiasta. On ollut pitkä aika (1523-1912), jolloin osmanit hallitsivat Rodoksella. Vuoden 1948 jälkeen muslimien määrä väheni nopeasti 6500:sta alle 2000:een. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin teki 1997 päätöksen, jonka mukaan Rodoksen turkkilaisilta ei voida kieltää Kreikan kansalaisuutta tai oikeutta palata Rodokselle.

Kuva yllä oikealla länsirannalta niemen kärjestä lounaaseen Ialissoksen ja lentokentän suuntaan.

Etusivu    Seuraava