Sevilla 3-10.10.2017

1. Matka 2. Puerta 3. Katedraali 4. Kappelit 5. Triunfo 6. Alcazar 7. Puutarha 8. Areena
9. Bulevardi 10. Salvador 11. Magdalena 12. Macarena 13. Triana 14. Esp. aukio 15. Cadiz 16. Caleta
17. Cordoba 18. Mesquita            

Ratikalla pääsee tai sitten ei

Palaan kaupungintalon aukiolle, joka on raitiotielinjan päätepysäkki. Toinen päätepysäkki on San Bernardon keskusliikenneasema, josta oli metrolla vain kaksi pysäkinväliä majapaikkaamme. Ratikkaa emme kuitenkaan tarvinneet, koska Jerezin portin metropysäkki tuo jo keskustaan. Jää siinä silti vielä 1 km kävelemistä, jos jatkaa matkaa Nuevan (= uudelle) aukiolle asti. Yhtenä päivänä oli tarkoitus etsiä Annelille hyvin varusteltu kirjakauppa. Netistä selasin kirjakauppoja ja yksi parhaasta osoittautui sijaitsevaksi San Fernando-kadulla yliopistoa vastapäätä. Talsimme sinne todetaksemme, että kauppa oli kiinni. Siinä vaiheessa päätin, että nyt mennään ratikalla niin lähelle toista kirjakauppaa kuin mihin ratikka vie. Ostin ratikkaliput huomatakseni, että juuri sillä hetkellä ratikan päätepysäkki oli se paikka, mistä ostin liput. Ihmettelin asiaa, mutta kun läksimme kävelemään tavoiteltuun suuntaan, tuli vastaamme kovaääninen mielenosoituskulkue. Luultavasti tämä oli niitä Katalonian itsenäisyyttä vastustavien mielenosoitus, joka esti ratikkaliikenteen Perustuslakikadulla. Väistimme mielenosoituksen, mikä tarkoitti myös kirjakaupan etsimisen lopettamista. Ostin toisella kerralla ratikkalipun vain itselleni, kun läksin seikkailemaan kohti pohjoista Macarenan kaupunginosaa. Ajoin siis ratikalla Nuevan päätepysäkille asti.

Santa María Magdalena

Nyt lähdimme siis kartan opastamana kulkemaan pitkin Zaragoza –katua, joka vei melko suoraan Pyhän Magdalenan kirkolle. Kirkko ei ollut tällä kertaa auki, mutta sainpahan kuvan kirkon upeasta barokkiulkoasusta (1709). Kirkon on suunnitellut sevillalainen arkkitehti Leonardo de Figuera. Länsiseinän kellotorni on maalattu kirkkain värein (kuva on imuroitu. Ahtaassa paikassa oli mahdotonta saada omalla kameralla kunnon kuvaa).



Kirkon eteläsivu Magdalan Marian puiston vierellä. Tämän pääsin näkemään, kun tein toisen reissun samaan kohteeseen. Silloinkin sattui olemaan parhaillaan messu menossa (kuva alla vasemmalla), joten piti yrittää olla mahdollisimman huomaamaton, etten häiritsisi. Kansa istuu messussa taustanaan pääalttari. Pappi toimittaa messua lukupulpetista. Zurbránin maalaus Pyhä Dominicus Soriassa Capilla Sacramentalissa ja Lucas Valdésin Uskon voiton vertauskuvaa esittävät freskot kuuluvat kirkon tunnetuimpien uskonnollisten taideteosten joukkoon.  Lounaiskulman Capilla de la Quinta Angustiassa on kolmekupolinen mudéjar-kappelin, jossa on kulkuemonstranssi, ja  kastekappelissa on Murillon suunnittelema kastemalja (kuva alla oikealla).

  

 

 Museo de Bellas Artes

Jatkoin matkaa kohti Sevillan taidemuseota (Museo de Bellas Artes). En taaskaan saanut yhteen kuvaan koko julkisivua (kuva alla vasemmalla).  Nyt ei ollut aikaa mennä sisälle taidemuseoon, mutta oli tässä kyllä juuri nautittu iso annos kirkoissa olevaa taidetta, etten sanoisi ähkyyn asti. Kukkien, puiden ja azulejo-laattojen koristamien kolmen pation ympärille rakennettu, upeasti entisöity luostari valmistui vuonna 1612 Juan de Oviedon johdolla. Tämä on yksi Espanjan parhaista taidemuseoista, jonka kokoelma, renessanssista ja barokista modernismiin ja tuo esiin sellaiset Sevillan koulukunnan taiteilijat kuin Bartolomé Esteban Murillo, Juan de Valdés Leal ja Fransisco de Zurbarán. Museopuistossa on Murillon patsas.

Seuraavaksi tulin tälle isolle torille (Alameda - ostoskeskus - de Hércules). Tästä vuonna 1574 avatusta puistokadusta tuli suosittu kävelypaikka Sevillan kulta-ajalla. Jokasunnuntaisen kirpputorin siirryttyä Charco de la Pavaan Alamedan rähjäistä aluetta on yritetty kunnostaa. Kaupunginosa on kirjava sekoitus baareja, kahviloita, ravintoloita ja marokkolaistyylisiä teehuoneita. Valitettavasti Hercules -pylväiden päässä olevat hahmot ovat jääneet kuvan äärirajalle.

Sitten oli tarkoitus mennä San Clementen luostariin. Luostarin kirkko olisi opaskirjan mukaan ollut avoinna ja tutustumisen arvoinen, mutta en löytänyt avointa ovea.

Seuraavaksi olin etsimässä Don Fadrique –tornia, mutta opaskirjankin mukaan se piiloutuu taitavasti klarissalaisluostarin pihaan.

 Etusivu    Seuraava