Sevilla 3-10.10.2017

1. Matka 2. Puerta 3. Katedraali 4. Kappelit 5. Triunfo 6. Alcazar 7. Puutarha 8. Areena
9. Bulevardi 10. Salvador 11. Magdalena 12. Macarena 13. Triana 14. Esp. aukio 15. Cadiz 16. Caleta
17. Cordoba 18. Mesquita

Katedraali moskeijassa (Mesquita)

Moskeijatilaa reunustavat laidoilla kristilliset kappelit, jotka on omistettu erikseen nimetyille pyhimyksille. Niitä on 37.

Tämä on Teresan kappeli (Capilla Teresa).

Kalifien aitio (Maqsura).

Kuva oikealla: Nyt ollaan moskeijan keskellä 1500-luvulla rakennetussa katedraalissa: Pääalttari (Capilla Mayor) ja saarnatuoli.

Kuva alla: Kuori ja kuorituolit.

Triunfon aukio ja roomalainen silta

Moskeijan eteläpuolella on Triunfon aukio (kuva yllä oikealla). Edessä näkyy moskeijan eteläseinää, sitä moskeijan lisäosaa, jonka rakennutti Hakam II vuosina 961-76 ja jossa sijaitsee P. Teresan kappeli. Tällä aukiolla sijaitsee suosittu patsas, joka esittää Pyhää Rafaelia (1736). Arkkienkeli on nostettu korkean pylvään nokkaan. Jalusta on luolan päällä, joka on manalan symboli. Siinä on elämän ulottuvuudet maasta taivaaseen. Pylvään takana sijaitsee arkkipiispan palatsi.

Aukion etelälaidassa on Siltaportti (Puerta del Puente), joka alla olevassa kuvassa peittyy taaksemme. Roomalaisaikaan silta johti tielle, joka kulki moskeijan kohdalta kaupunkiin ja edelleen pohjoisen vuorille. Tällä paikalla oli arabiportti vuoteen 1571 asti, jolloin pormestari määräsi rakennettavaksi uuden portin kuningas Felipe II:n Córdoban käynnin muistoksi. Portin rakensi Hernan Ruiz III, joka rakensi yhdessä isänsä kanssa katedraalia.

Kuva oikealla: Roomalainen silta on maurien rakentama aikaisemman roomalaisen sillan perustuksille. Sillan etelärannalla on Calahorran torni, joka on rakennettu puolustusta varten 1300-luvulla. Sisällä on museo, joka kertoo elämästä, kulttuurista ja filosofiasta 900-luvun Córdobassa pienoismallien ja audiovisuaalisten esitysten avulla. Sillalla on ollut vuodesta 1651 lähtien kaupungin suojelijan Pyhän Rafaelin patsas.

Alcázar ja Judería, Santo Domingo, roomalainen temppeli

Córdoban Alcazár de los Reyes Cristianos -muurin vieressä on appelsiinipuita kasvava puisto. Palatsilinnoitus rakennettiin vuonna 1328 katolisille kuninkaille, mutta myöhemmin se oli inkvisition käytössä ja vankilana. Palasimme vielä Juderian kaupunginosaan (kuva yllä vasemmalla). Tämä on Maimonideen aukio, aiemmin Härkäaukio. Aukion pohjoislaidalla on Härkätaistelumuseo.

Aukion laidalla on Maimonideen patsas. Arabifilosofi Maimonides syntyi ja asui Córdobassa 1100-luvulla. Moses Maimonides (1135 - 1204) oli keskiaikainen juutalainen rabbilääkäri ja filosofi. Häneen viitataan usein myös nimellä Rambam, joka tulee hänen tittelinsä ja nimensä heprealaisesta lyhenteestä RaMBaM. Maimonides oli yksi harvoja keskiaikaisia juutalaisia filosofeja joka vaikutti myös ei-juutalaisessa maailmassa. Yhä tänäänkin hän lukeutuu kaikkein arvostetuimpien juutalaisten filosofien joukkoon. Tunnettu keskiaikainen sanonta kuuluu: Mooseksesta (Raamatun profeetta) Moosekseen (Maimonides) ei tunnettu toista samanlaista Moosesta.

Yllä oikealla on kuva paikasta, josta löydettiin roomalaisen temppelin rauniot vuonna 1950, kun kaupungintaloa alettiin laajentaa. Tämä ei ole kaupungin ainoa roomalainen temppeli, mutta ensimmäinen, joka tuli esille vasta arkeologisissa kaivauksissa. Temppelin pylväät ovat kiinni seinässä. Julkisivulla on ollut kuusi korinttilaista pylvästä. Temppelin koko on 32 x 16 m. Rakennustyö on käynnistetty keisari Claudiuksen aikana vuosina 41-54 AD. Rakennustyö saatiin päätökseen 40 vuotta myöhemmin keisari Domitianuksen aikana. Temppeli oli luultavasti pyhitetty keisarikultille.

Tendillan aukio (kuva oikealla)

Tässä vaiheessa oli lähdettävä etsimään tietä kohti rautatieasemaa.  Tällä aukiolla oli aihetta etsiä koordinaatteja, missä ollaan ja mihin mennään. Koordinaatteja etsiessäni kuului tuttu ääni – Merja ja Annelikin olivat etsimässä tietä. Tämä on Tendillan aukio, ei enempää eikä vähempää kuin kaupungin pääaukio, jollaisena se on ollut vuodesta 1920 alkaen. Se on ollut suosittu tapaamispaikka. Aukion keskellä on suihkulähde ja Gran Capitánin ratsastajapatsas. Suuren kapteenin lempinimen saanut herra oli aatelismies, poliitikko ja sotaherra nimeltään Gonzalo Fernández de Córdova (1453-1515). Aukion huomiota herättävin rakennus on Fenix (1927), jonka katolla on enkeliä muistuttava patsas.

Paluumatkan kiemurat

Saavuimme hyvissä ajoin noutamaan säilössä olleet laukut linja-autoasemalta. Yksi lokero oli tyhjä, se, jossa piti olla painavin matkalaukku. Neuvoa kysyttäessä ohjattiin takahuoneeseen, josta laukku löytyi näköjään parempaan talteen otettuna. Rautatieasemalta ostimme liput ja turvatarkastuksen jälkeen pääsimme asemalaiturille, josta juna vei meidät aikataulun mukaan Malagaan. Hotellimme Zeus oli sen verran lähellä asemaa, että päätimme vetää laukut hotelliin, joka löytyi helposti.

Seuraavana aamuna tilasin taksin lentoasemalle. Saavuttuamme kentälle huomasimme, että SAS:n lento oli peruttu. No, sitten taas kysymään, mitäs nyt pitää tehdä. Ohjattiin yhdelle luukulle ja vielä toiselle, jossa oli pitkä jono. Etsittiin korvaavia lentoja. Kun viimein pääsimme tiskille, meille tarjottiin yölentoa Finnairilla suoraan Helsinkiin. Epäilemättä parempia vaihtoehtoja ei ollut tarjolla. SAS tarjosi peruuntuneesta lennosta korvaukseksi päivähotellin, jonne järjestettiin bussikuljetus. Nokka siis kohti Torremolinosta, josta löytyi hieno neljän tähden hotelli. Emme päässeet heti kirjautumaan hotellihuoneeseen, joten ensiksi syömään hienoon ravintolaan merimaisemalla. Sitten pääsimme hotellihuoneeseen, hienoon sviittiin, joka oli uima-altaiden vieressä. Paluukuljetusta lentokentälle ei ollut järjestetty. Tilasimme omin päin taksin ja menimme ajoissa lentokentälle. Ranskan lennonjohtajien lakon takia oli Finnairin konekin joutunut tekemään ison kierroksen ja oli siten myöhässä. Mikäpä siinä muu auttoi kuin odotella kiltisti, ei vain kentällä, vaan vielä koneessakin lähtölupaa odotellessa. Olimme Helsingissä aamulla klo 8.