1.    Naxos 1

2. Naxos 2

3. Taormina 1

4.  Taormina 2

5. Taormina 3

6.    Etna

7.    Catania 1

8. Catania 2

9. Syrakusa 1

10. Syrakusa 2

11. Noto 1

12. Noto 2

13. Messina 1

14. Messina 2

 

 

 

 

 Messina 1

Torstaina lähdimme junalla Messinaan. Odottelimme ensin bussia, joka veisi r-asemalle. Aikataulun mukaista bussia ei kuulunut eikä näkynyt, joten lähdimme kävelemään. Se juna, jolla piti mennä, oli mennyt jo menojaan. Maksoimme tuplahinnan lipuista, jotka ostimme Roomaan menevään pikajunaan. Asemalla tapasimme pariskunnan, joka tunnisti meidät lappeenrantalaisiksi. He olivat menossa samalla junalla ja jatkamassa matkaansa Liparin saarelle.

Messina sijaitsee manner-Italian ja Sisilian saaren välisen salmen rannalla. Kapeimmillaan vain kolmen km mittaisen salmen yli on suunniteltu siltaa. Mutta kun on kyseessä mannerlaattojen välinen alue, on sillan rakentaminen tuhoon tuomittu yritys. Suunnitellun sillan joustovaraksi suunniteltiin jopa 8 m. Vuoden 1908 maanjäristyksessä Sisilia liikkui mantereen suuntaan 64 m, rakenna siinä sitten siltaa. Messinassa on 242 000 asukasta, se on Sisilian kolmanneksi suurin kaupunki.  Onpa komea fiikus kadun varrella.


Ensimmäinen kävelyreitin varrelle osunut kirkko. Tämä on Messinan toiseksi tärkein kirkko, Santissima Annunziata de Catalani, pitäisikö kääntää Marian ilmestyksen kirkko. Tämä on ainoa kirkko ja selvisi vahingoittumatta vuoden 1908 maanjäristyksestä, mutta kirkko ei selvinnyt toisen maailman sodan pommituksesta.

 

 Kirkko on rakennettu 1100-luvun jälkipuoliskolla normannilaisvallan aikana. Kuvassa kirkon kauniisti koristettu kuoripääty ulkoa katsoen. Kirkon itäsivu on tältä ajalta. Länsisivulla on kolme 1200-luvulta peräisin olevaa portaalia, joita on jouduttu vähän korjailemaan. Apsiksen erottaa poikkikäytävästä hienolla arkkitehtonisella järjestelyllä, jossa on käytetty ylväiden pylväiden päällä olevia valeholvikaaria sekä moniväristä rakennusmateriaalia. Keskilaiva on tynnyriholvattu, sivulaivoissa ristiholvaus.

Kolmilaivaisessa sisätilassa korotettujen holvikaarien tukena on pylväitä, joiden päitä koristavat erilaiset kapiteelit.  

Tärkein kirkko on tietenkin tuomiokirkko 1100-luvulta. Sisällä on Saksan ja Sisilian hallitsijan, Conrad II:n sekä monen arkkipiispan pyhäinjäännökset. Kirkko rakennettiin melkein kokonaan uudelleen vuosina 1919-1920, vuoden 1908 maanjäristyksen jälkiseurauksena. Kirkko piti rakentaa uudelleen vielä 1943 liittoutuneiden pommitusten jälkeen vuonna 1943. Päätykolmio on vuodelta 1468. Julkisivussa on kolme goottilaista portaalia, joista keskimmäinen on luultavasti 1400-luvun alusta. Nämä ovat sivuportaaleja. Portaalin yllä oleva mosaiikkikuva esittää eri henkilöitä. Portinpielten koristelutkin ovat erilaisia.

Keskiportaalin koristelua. Pronssiin valetussa ovessa on korkokuvioita. Sisätilassa 28 pylvästä erottaa keskilaivan kahdesta keskenään yhtä pitkästä sivulaivasta. Alkuperäinen normannilaisajan rakenne on parhaiten havaittavissa kirkon kuorissa.

Apsiksen mosaiikki esittää Kristus Kaikkivaltiasta.

  

Arkkitraavia (pääpalkki) koristaa veistossarja Kristus evankelistojen keskellä. Muut koristelut esittävät ihmisiä, eläimiä ja kasveja. Puinen sisäkatto on koristeltu maalauksin.

Alkuperäinen kellotorni on 1500-luvun alusta. Se tuhoutui maanjäristyksessä vuonna 1783 Valentin suunnittelema nykyinen torni tehtiin edeltäjänsä kaltaiseksi, mutta vain 60 m korkeaksi vuonna 1908. Vuonna 1933 strassbourgilainen yhtiö Ungerer asensi kellotorniin maailman suurimman astronomisen kellon, johon liittyvät kellotornin toisen sivun symbolisten kuvien rotaatio.

 

 Figuratiiviset ja symboliset hahmot liittyvät kaupungin historiaan (Dina ja Clarenza), uskonnolliseen historiaan (Montalton kirkko ja kirjeen neitsyt), kirkkovuoden kohokohtiin (joulu, pääsiäinen, ylösnousemus ja helluntai), ihmisen elinkaaren symboliikkaan (neljä elämänvaihetta, jotka päättää kuoleman viikate), eläinsymboleihin (kukko = älykkyys, leijona = voima) sekä päivien kiertoon mukaan lukien viikkorytmi. Kirkon julkisivun puolelle avautuva astronominen kello ilmoittaa päivän, minkä enkeli näyttää viisarillaan (kalenteri, kuun vaiheet ja planeetat). Kellotornissa on kahdeksan kelloa, jotka painavat yhteensä 16 tonnia. Kellot soivat keskipäivällä.

 Kellotornin ulospäin näyttävällä sivulla olevat hahmot kertovat kaupungin historiasta ja uskonnosta. Näytös kestää 15 min.

 

Näytös alkaa siten, että kullattu leijona ärjyy ja heiluttaa lippua, sitten kukko kiekuu ja alkaa nukketeatteri Schubertin Ave Marian soidessa.

 

Keski-ikkunassa on Jeesuksen hauta, jota sotilaat vartioivat. Kristus nousee haudasta. Ylösnousseen Kristuksen alla olevassa ikkunassa näkyy Messinan Montalton kirkko. Senkin esiin tulo kuuluu tähän tarinaan. Ylempiä ikkuna kertoo tarinan, jonka mukaan kaupungille luovutetaan kirje, joka ilmoittaa Neitsyt Marian lupaamasta suojeluksesta kaupungille. Kirjettä kannetaan prosessiossa, joka näkyy ikkunaluukusta.

 

Tuomiokirkon aukio muodostaa Messinan historiallisen keskustan. Aukiolla sijaitsee Orionin lähde, jonka luoja on Michelangelon oppilas, firenzeläinen G.A.Montorsoli vuosina 1547-1551. Orion on kaupungin myyttinen suojelija. Alin allas on monikulmainen ja luo kontrastin ylemmille altaille. Toista allasta kannattelevat veistoshahmot ovat syviä korkokuvia, niiden yläpuolella olevat alastomat naiset kiertävät lähteen ympäri. Huippu muistuttaa kynttilää. Valmistuttuaan Orionin suihkulähde oli aikakautensa suurin. Montorsoli sai heti tehtäväkseen toisen suihkulähteen, Neptunuksen lähteen veistämisen. Tuomiokirkon vasemmalla sivulla on Giuseppe Bucetin veistämä barokkipylväs, Neitsyt Maria vuodelta 1758. Kirkko oli omistettu Neitsyt Marialle.

Seuraavaksi menemme kaupungintalon aukiolle, joka sijaitsee kirkkopuiston ja sataman välissä. Siellä taisi olla joka paikassa esiin tuleva monumentti, maailmansodan uhrien muistomerkki.

Etusivu    Seuraava