Sisilia 23-30.4.2016

1.    Naxos 1

2. Naxos 2

3. Taormina 1

4.  Taormina 2

5. Taormina 3

6.   Etna

7.    Catania 1

8. Catania 2

9. Syrakusa 1

10. Syrakusa 2

11. Noto 1

12. Noto 2

13. Messina 1

14. Messina 2

 

 

 

 


Naxos 2

 

Niemen kärjessä on raudasta vesitetty voitonjumala Niken patsas, jonka on veistänyt Carmelo Mendola vuonna 1965. Patsas muistuttaa Naxoksen yhteydestä Halkida Evian saareen eli kreikkalaiseen Naxokseen, josta Sisilian Naxoksen ensimmäiset asukkaat ovat kotoisin. Patsas sijaitsee Schisòn niemen kärjessä, joka tähyää merelle odottaen uudisasukkaita. Patsas on modernisoitu versio Pariisin Louvressa sijaitsevasta valkoiseen marmoriin veistetystä Samothraken Nikestä. Merituuli levittää jumalattaren siivet.

Seuraava kuva on Schisòn niemeltä kohti keskustaa. Edessä aukeaa Joonianmeren lahti. Rannalla on veneitä odottelemassa lämpimämpiä vesiä talven jälkeen. Tällä kohtaa sijaitsee arkeologinen museo.

 

 

Ennen kuin esittelen enemmän tätä 10 000 asukkaan kaupunkia, menkäämme hotelli Rivaan, josta olimme varanneet huoneen.

 

Takanani on 6-kerroksinen hotelli, jonka 5. kerroksessa oli ravintola. Huoneemme oli 3.kerroksessa, huone avautui vasemmalla olevalle sivukadulle. Pieni parveke oli tarpeen. Siellä saattoi säilyttää ruokatarvikkeita, koska huoneesta puuttui jääkaappi. Hotelli oli ehkä aika vanhanaikainen, mutta samalla antiikkisin kalustein varusteltu, kuten sängyn päädyistä voi havaita.

Hotellin toiseksi ylimmän kerroksen ravintolasta avautuivat upeat näköalat Naxoksen lahdelle.

 

 

Lungomare -rantakadulla on tämä joonialainen portti, jossa on kaupungin kreikankielinen nimi.

Uimarannan edustalla on viehättävä sininen merenneito Sirenetta vuodelta 1962. 4 m korkean majolikaveistoksen on tehnyt Giuseppe Cuscona. Rantaravintoloita on vieri vieressä ja useita veistoksia, kuten hotellimme lähellä Naxoksen Mito Kalkisin aukiolla sekä saman taiteilijan, Turi Azzolinan näkemys kreikkalaisesta merenkävijästä Theocleesta, joka perusti Naxoksen siirtokunnan. Sileniusta esittävä pronssipatsas sijaitsee Pancrazion kirkon aukiolla (Domenico Tudisco 1984). Kreikkalaisen mytologian mukaan Silenius oli puiden ja villin luonnon jumala, Panin poika. Hän oli ihmisen näköinen, mutta hänellä oli hevosen häntä ja korvat. Hän oli aina humalassa ja jahtasi nymfejä. Hän keksi joitakin soittimia. Jos joku sai hänet kiinni, hän kertoi kummallisia taruja. Vanhaksi tultuaan hän kasvatti Dionysoksen, jolla oli rooli juhlakulkueissa ja sadonkorjuussa. Naxoksen kolikoissa esiintyivät Dionysios ja Silenius. Vanhoissa kolikoissa viininviljelyn suojelusjumalan Dionysioksen kuvaan liittyi viinirypäleitä. Myöhemmin hedelmällisyyden suojelusjumala Silenius syrjäytti rypäletertut kuvallaan. Näiden kolikoiden valmistus päättyi Naxokseen tuhoon vuonna 403 eKr. Pompeijin kaivauksista löytyi aikoinaan saviruukkuja, joista kävi ilmi, että ne on valmistettu Taorminassa. Rantakadun pohjoispäässä on Arco (Guido Sgaravatti 1992).

Pyhän Johannes Kastajan kirkko (San Giovanni) keskellä Naxoksen rantaa on maamerkki, jossa on myös merkittävä bussipysäkki. Se on myös selkein merkki, jos rantasilhuetista etsii hotelli La Rivaa, joka on vain parin sadan metrin päässä kirkosta. Johanneksen kirkko on Tahrattomasti syntyneen Neitsyt Marian roomalaiskatolisen seurakunnan kirkko. Muita tietoja kirkosta ei oikein löytynyt, kuvia toki sitäkin enemmän. Kirkko edustaa samaa tyyliä kuin Syracusan uusi kirkko, modernia tyylisuuntaa, jossa kirkko on kodan muotoinen. Kirkon pääsisäänkäytävän yllä oli paavi Johannes Paavali II:n suurikokoinen kuva. Olihan mainittu paavi ainakin tämän kirkon kaima. Kirkon eteläpuolella on pieni puutarha kirkon kupeessa. Kotamainen katto huipistuu lasiseen kattoikkunaan.

 Kirkon katolla on ristin sijasta siunaavaa Vapahtajaa esittävä veistos. Tämä kuva on otettu parin sadan metrin levyisen rantakaistaleen reunassa alkavalta rinteeltä, jonne pääsi rautatien alitse johtavan kävelytunnelin kautta. Rinteessä piti kartan mukaan olla jonkinlainen polku ylös kukkulalle. Polku oli kuitenkin niin nurmettunut ja hoitamaton, ettei sitä oikein voinut havaita, niin ettemme kiivenneet tämän korkeammalle.

Etusivu    Seuraava