1. Koremash 2. Debre Birhan ja Ankober 3. Debre Sina ja luostarit
4. Kombolcha ja Dessee 5. Haiq ja Wuchale  

5. Haiq ja Wuchale

Ennen Wuchalea mennään Haiqiin. Haik-järvi on 6,7 km pitkä ja 6 km leveä, sen pinta-ala on 23 km ². Järven suurin syvyys on 88 m ja se sijaitsee 2 030 m korkeudella. Luostari sijaitsee pienessä saaressa keskellä järveä. Satelliittikuvassa ei näy luostaria, mutta järven rannalla olevassa niemessä lienee kirkko (kts. kuva alla).

Vuonna 1248 nuori munkki, Ijesus-Mo’a (n. 1211-1292) saapui Haiq-järvelle ja avasi pienen luostarikoulun Pyhän Tapanin saarella olevaan kirkkoon. Ijesus-Mo’a oli syntynyt Dahnassa, joka on Takazze-joen rajalla oleva pieni alue Lastassa (Lalibela). Ollessaan vielä pieni poika hän jätti kotiseutunsa, matkusti Pohjois-Tigreen ja liittyi kuuluisaan Debre Damon luostariin. Siellä hän opiskeli monta vuotta apotti, Abba Johanneksen johdolla, joka myöhemmin ohjasi hänet luostarin tapoihin. Ijesus-Mo’a oli hyvin vakavamielinen oppilas, joka oli erityisesti kunnostautunut merkittävänä kaunokirjoittajana.

 

Ollessaan Debre Damossa hän kopioi paljon kirjoja ja kuoltuaan Haiqissa vuonna 1292 hänen muistonsa eli hänen suuressa käsikirjoituskokoelmassaan. Hänen Haiqiin perustamastaan koulusta tuli tunnettu kuuluisa, ensimmäinen Lastasta etelään sijaitseva korkeamman kristillisen sivistyksen keskus. Monet ympäristön kristillisten yhteisöjen nuorukaiset kävivät tätä koulua. Ijesus Mo’an elämää koskevassa pyhimysperimätiedossa yhdestä hänen oppilaistaan tuli ”salomonilaisen” hallitsijasuvun perustaja, kuningas Jikuno-Amlak (1270-1285). On luotettavia viitteitä siitä, että Haiq-järven saariluostari oli jatkossa yksi ”salomonilaisten” kuninkaiden tärkeimpiä kulttuurikeskuksia aina Ahmed Gragniin, 1500-luvun alkupuolelle, asti.

Monista Ijesus-Mo’an oppilaista tuli myöhemmin Etiopian kirkon kuuluisia luostarijohtajia. Abba Hiruta-Amlakin uskotaan perustaneen merkittävän Daga Istefanoksen saariluostarin Tanajärvelle. Monien muiden kerrotaan perustaneen samanlaisia keskiaikaisia luostariyhteisöjä Amaraan ja Keski-Begemdiriin. Yksi Ijesus-Mo’an huomattavimpia oppilaita oli Abba Tekle-Haimanot Shoasta († 1313). Hän liittyi Ijesus-Mo’an kouluun todennäköisesti keski-iässä toimittuaan useita vuosia pappina Shoassa. Hän vietti noin yhdeksän vuotta Ijesus-Mo’an luona, joka antoi hänelle ensimmäisen tosi kristillisen sivistyksen. Opittuaan luostaritavat Ijesus-Mo’alta Tekle-Haimanot päätti vierailla muinaisissa Pohjois-Etiopian luostarikeskuksissa. Hän kävi Debre Damossa ja muissa paikoissa Tigressä, joissa hän viipyi yli kymmenen vuotta. Hän sai siellä uskonnollista ja luostarielämään liittyvää jatkokoulutusta ja varmasti hän omaksui syvemmän käsityksen Etiopian historiaan ja luostariin liittyvistä  perinteistä. Hän palasi Haiqiin useiden seuraajiensa kanssa pitkän Tigren kiertomatkansa jälkeen. Ijesus Mo’a neuvoi häntä nyt menemään kotiseudulleen Shoaan ja perustamaan uuden Debre Libanoksen luostarin, josta tuli yksi kristillisen Etiopian tärkeimmistä uskonnollisista keskuksista.

 

Ahmed Gragnin sodat

 

Ottomaanien valloittaessa koko Lähi- ja Keski-idän islam sai erityistä intoa Punaisen meren ja Afrikan sarven alueella. Etiopian alueella olevat muslimiyhteisöt tulivat yhä aggressiivisemmiksi varsinkin suhteissaan kristilliseen valtakuntaan. Monet turkkilaiset ja arabikauppiaat ylittivät Punaisen meren varustettuina ottomaanien valtakunnan ylivoimaisilla aseilla. Muslimien invaasio Etiopian ylängöille 1500-luvun alussa oli suunnaton menestys. Tässä konfliktissa muslimivoimien johtajana toimi imaami Ahmad Ibn Ibrahim eli Gragn, millä nimellä hänen tunnetaan etiopialaisissa aikakirjoissa. Hänestä kertova kronikka, nimeltään Futuh al-Habesha (= Abessinian valloitus) kertoo, kuinka muslimihyökkäyksen tarkoituksena oli tuhota Etiopian ylänköjen kirkko. Muslimivoimat hyökkäsivät kirkkoa vastaan erittäin raivokkaasti, koska kirkko oli etiopialaisen kristillisen kulttuurin keskus ja paikka, jossa kuninkaat säilyttivät satumaisia aarteitaan. Kirkkojen ja luostarien rikkauksien häikäiseminä muslimijoukot polttivat ja ryöstivät niitä noin 15 vuoden ajan. Ne hävittivät melkein täydellisesti kristillisen Etiopian keskiaikaisen perinnön. Seuraava kappale kuvaa elävästi, kuinka Haiqin saariluostari ryöstettiin. Kertomus luonnehtii osuvasti muslimiarmeijan asennetta heidän menestyksensä päivinä vuosina 1531-43.

”He kantoivat pois kultaa…siellä oli runsain määrin kultaisia krusifiksejä, kultaan koteloituja tai sidottuja kirjoja ja lukematon määrä kultaisia jumalankuvia; jokainen muslimi otti 300 unssia ( 9 kiloa ); jokaisella miehellä oli riittävästi kultatavaraa kolmen henkilön tarpeiksi. He anastivat myös suuren määrän vaatteita ja silkkiä…Seuraavana aamuna muslimipäällikkö lähetti imaamille kolme lauttakuormaa kultaa, hopeaa ja silkkiä; kyydissä oli vain viisi miestä, kaksi edessä ja kolme takana rikkauksien täyttäen muun osan kuormatilasta, vaikka lautalle olisi mahtunut 150 ihmistä. Rahti purettiin imaamin eteen, joka ihasteli sitä unohtaen kaikki ennen näkemänsä aarteet. Lautat palasivat saarelle, jossa ne täytettiin uudelleen. Kolme kertaa ne tulivat rantaan täyteen pakattuina, minkä jälkeen lautat palautettiin saarelle. Seuraavana päivänä Ahmed suoritti saaliinjaon. Hän antoi yhden osan arabeille ja toisen osan vesikuljetuksia hoitaneille joukoille. Loput hän jakoi muslimeille.”

Tällä tavalla tapahtui keskiaikaisen Etiopian aineellisen ja henkisen perinnön tuhoaminen Ahmed Gragn sotien aikana. Useat muslimien valloittamien alueiden asukkaat pakotettiin hylkäämään kirkko ja omaksumaan islam. Vaikka monet valitsivat mieluummin kuoleman uskonsa tähden, suurin osa kristityistä maaseudun asukkaista alistui ainakin nimellisesti ottamaan vastaan islamin uskon.

 

Wuchale sijaitsee 40 km Desseestä pohjoiseen. Kaupunki sijaitsee 1700 m korkeudessa; väkiluku on vajaa 7 000.

Vuonna 1889 Italian suurlähettiläs kreivi Pietro Antonelli tapasi keisari Menelik II Wuchalessa pian keisari Johannes IV:n kuoleman jälkeen. Hallitsijat solmivat kuuluisan Wuchalen sopimuksen. Sopimuksen amaran- ja englanninkielisten versioiden erot johtivat sotaan.

TPLF ja Etiopian kansan demokraattinen liike ilmoittivat surmanneensa 703 hallituksen sotilasta ja ottaneensa vangeiksi 168 Wuchalessa vuonna 1990 käydyssä taistelussa. Derg puolestaan ilmoitti vallanneensa kaupungin takaisin.

Wuchalessa sijaitsee Mekane Yesus-kirkon pohjoinen Wollon työalue. Siellä toimii seurakunta ja maatalousprojekti, joita tukee Amerikan Luterilainen lähetys. Lähetysaseman vieressä on kuivalla kaudella kuiva joenuoma. Danakilin autiomaa alkaa aivan läheltä.

Koremash

Etusivu