Addiksesta Jimmaan
Varhaisaamun bussit ajavat yleensä koko
Ennen Wolisoa on alava Awash-joen yläjuoksun laakso, jossa
vesi tulvii sadekaudella tien yli. Kuivalla kaudella maasto on puolestaan
rutikuivaa. Täältä johtaa kuivan ajan teitä Wonchin kautta Amboon ja Menageshan
kautta niin ikään Ambon valtatielle.
Debre Gennet
Tämä pieni, Wolison ja Addiksen välissä sijaitseva kaupunki
tunnetaan Pyhän Gebrielin kirkostaan. Kirkossa on suuri kultainen kupoli ja
sisällä joitakin erinomaisia maalauksia. Pihalla on puita, joiden liepeillä
viihtyy mielenkiintoisia lintuja, kuten valkoposkiturako ja
pikkuharmaasieppo - Gambaga
flycatcher (Muscicapa gambagae).
Lyhyen matkan päässä kirkosta on muutamia kuumia lähteitä pikku laaksossa.
Woliso
Tämä pieni, noin
Paras majoituspaikka on valtionhotelli Woliso, yksi tämän
etiopialaisen hotelliketjun viehättävimpiä yksiköitä. Piha-alueen keskellä
olevat uima-altaat saa vetensä kuumista lähteistä. Tiheä pensaikko vilisee
marakatteja ja lukuisia lintulajeja. Hotelli sijaitsee
Wolisossa on toinenkin hotelli, Wolga, joka on valtatien
varrella pankkia vastapäätä. Huoneet ovat hieman Wolisoa halvempia. Lisäksi
kaupungissa on rykelmä dollari/yö –hotelleja, joista parhaita ovat Shellin
huoltoasemaa vastapäätä olevat Gexee Melee –ja Reffeera –hotellit.
Wolisosta on julkista liikennettä pitkin päivää molempiin
suuntiin.
Wolisosta 40 km etelään sijaitsee Wolkite, jonka
eteläpuolelta lähtee tie etelään, kohti runsaan sadan km päässä sijaitsevaa
Hosainaa. Tällä matkalla yritetään korkea Guragevuorijono. Puolessa välissä
matkaa ohitetaan Endibirin (= Emdibir =
Äiti vuori) kaupunki. Kuvia Hosainaan vievän tien varrelta.
Wolkite
Briggs kertoo saapuneensa tähän pieneen joenvarsikaupunkiin
klo 17 ja viettäneensä siellä näin yön sattumoisin eikä suunnitellusti, koska ei
ollut riittävästi matkustajia jatkoyhteyden toteutumiseksi. Wolkite tuskin on
paikka, johon kukaan nimenomaisesti pyrkii, mutta jos sinne sattuu joutumaan, se
on ihan ystävällinen paikka, jossa on runsaasti dollari/yö –hotelleja ja baareja
pääkadun varrella.
Paras hotelli halvoista vaihtoehdoista on Andonet. Siellä
ei ole suihkua, kuten ei muissakaan Wolkiten hotelleissa, mutta huoneet ovat
siistejä ja mukavia. Huonetta ei voi lukita ulkoapäin, joten matkalaukun voinee
jättää hotellia pyörittävän naisväen haltuun. Muutamaa pykälää korkeammalla
sijaitsee vain vähän kalliimpi Teferra –hotelli, jossa on erillisiä huoneita 16
birrillä ja myös halvempia huoneita, joissa ei ole omaa vessaa eikä
peseytymistilaa. Teferran johtaja puhuu englantia ja on hyvin ystävällinen.
Ravintola tarjoaa kei wot’ia ja
olutta saa hanasta. Vastapäätä oleva baari ei tarjoa ruokaa, vaan ainoastaan
juomia.
Kun on päässyt Wolkiteen, ei huolta jatkoyhteyksistä.
Sieltä on runsaasti liikennettä sekä Wolisoon että Addikseen. Jos pääset myöhään
Jimmasta lähtevään bussiin, niin kannattaa mennä tällä bussilla vain Wolkiteen
ja jäädä sinne yöksi. Seuraavana aamuna voi ottaa toisen bussin, johon ei sitten
liioin tarvitse kiiruhtaa aamuvarhain.
Omo-joen laakso
Jimman johtava tie ohittaa maiseman, joka tyypillistä
Länsi-Etiopialle, sekoitus vehreätä viljelysmaata ja metsää, johon olet jo
ehtinyt tympääntyä – mikäli olet tullut Gambelasta. Näin on, kunnes laskeudut
Omon laaksoon mahtavien maisemien reunustamaa rinnettä, jossa näkyy
graniittimuodostelmia ja tiheää akasiakasvustoa kukkuloiden väleissä. Ennen
Omo-joen rotkoon laskeutumista ohitetaan korkealla vuorella sijaitseva Abeltin
kaupunki. Siellä voi kävellä kukkulalla olevaan kaupunkiin, jolla on aihetta
ylpeillä lumoavista maisemistaan. Siellä on myös joku ’kelpo’ hotellikin ja
Zeray Deres –ravintolasta saa paistettua kanaa.
Rotkon pohjassa oleva pieni kaupunki tai oikeastaan kylä on
Gibe (joissakin kartoissa sama Abelti), joka levittäytyy Omon molemmille
rannoille. Gibessä ei ole mitään hotelliksi kutsuttavaa, mutta kahvilaa
pyörittävät naiset kertovat heidän murjussaan olevan tarjolla huoneita. Tänne
voisi olla houkutus pysähtyä, koska ympärillä on runsaasti joen verran tiheää
pusikkoa tutkittavaksi ja villiä maisemaa joka suuntaan.
Boije-järvi
8 km ennen Jimmaa, vain
Jimma,
kahvimaakunnan pääkaupunki
Jimma on Länsi-Etiopian suurin kaupunki, joka sijaitsee
Etiopialainen kahvi
Kaffan seutua pidetään
arabialaisen kahvin alkuperäisenä kotipaikkana, jossa sitä on varhaisimmin
viljelty. Suositun, 3. ja 10.vuosisadan välisenä aikana, syntyneen legendan
mukaan Kaldi –nimisen paimenpojan väitetään keksineen kahvin piristävän
vaikutuksen. Hänen vuohensa tulivat ylivirkeiksi syötyään kahvipensaan lehtiä ja
marjoja. Kaldi nielaisi itsekin muutamia kahvinmarjoja ja huomasi tulleensa
epätavallisen kiihtyneeksi. Hän riensi lähellä olevaan luostariin kertomaan
havainnostaan. Munkit eivät aluksi yhtyneet paimenpojan innostukseen, vaan
nuhtelivat häntä haitallisten piristeiden tuomisesta luostariin; he heittivät
uhkaaviksi kokemansa kahvinmarjat tuleen. Tulessa paahtuvien kahvinmarjojen
aromien tuoksu sai heidät kuitenkin kokeilemaan kahvin nauttimista. Sen
tuloksena he olivat tavanomaista virkeämpiä yöllisten rukoushetkien aikana.
Kohta kristillisessä Etiopiassa tuli tavaksi pureskella kahvinpapuja ennen
pitkiä rukouskokouksia, mikä tapa vallitsee vieläkin paikoittain. Myöhemmin
havaittiin, että paahdettuja marjoja voidaan hienontaa ja sekoittaa kuumaan
veteen juomaksi, joka on kaikkialla maailmassa saanut nimensä Kaffan
maakunnasta. Hassua kuitenkin, että ainakaan amharan kielellä kahvi ei ollut
saanut nimeään naapurimaakunnasta, sillä kahvia kutsutaan amharaksi nimellä
bunnaa. Toinen outo piirre on se,
että jos menee Hosainassa kahvilaan (<
bunnaa beet) ja tilaa kahvia, niin sitä sieltä ei saa. Sieltä saa teetä,
virvokejuomia tai väkeviä.
Kahvi säilyi luultavasti
etiopialaisena salaisuutena aina 1500-luvulle asti, jolloin sillä alettiin käydä
kauppaa Intian valtamerta reunustavalla kauppatiellä, ja kahvia alettiin
viljellä Jemenissä sekä muualla Arabian niemimaan vuoristoseudulla. Kahvipapu
tuli Eurooppaan Turkin kautta 1600-luvulla. Pian pelkästään Venetsia tuli
tunnetuksi kahvikaupastaan 200 kahvipuotinsa ansiosta 1700-luvulla. Nykyään
kahvi muodostaa 70 % Etiopian ulkomaan viennistä. Etiopian vuotuisesta 90
miljoonan kahvisäkin sadosta 90 % tuotetaan pienillä kahvitiloilla. 40 %
tuotannosta jää kotimaiseen käyttöön.
Kulkuyhteydet
Ethiopian Airlines lentää muutaman kerran viikossa Addis
Abeban, Jimman ja Gambelan väliä. Jimman lentokenttä sijaitsee
Majoitus
Parasta majoitusta tarjoaa Jimmassa yksityinen Wolde Argaw
–hotelli, joka on vailla viitoitusta oleva kolmikerroksinen rakennus; siinä on
muurimaalauksia seinässä ja se sijaitsee aivan bussiaseman takana. Siistit
kaksoishuoneet parvekkeella ja kuumalla vedellä maksavat 92 birriä ja huoneet
yleisellä suihkulla 50 birriä. Baari ja ravintola ovat hyvätasoiset.
Toinen vaihtoehto ovat valtionhotellit Jimma ja Ghibe,
joita pyörittää Ethiopia Hotel –ryhmä. Kuolleista käytävistä ja kuluneista
huoneista huolimatta etiopialaiset pitävät molemmista hotelleista ja maksavat
niistä ulkomaalaisia halvempaa hintaa. Forendji -hinta lähentelee Wolde Argawn
hintaa eikä rahalle löydy riittävästi vastinetta.
Keskitasoinen hotelli on GM eli Godet Minch –hotelli, joka
voi synnyttää villin lännen mielikuvia. Se on rakennettu 1930-luvulla; siellä on
ihastuttava (Merja piti hotellia kuitenkin ihan kauheana) ilmapiiri:
puupanelista tehty julkinen tila käsittää pohjakerroksen baarin, jonne avautuu
näköala ensimmäisen kerroksen sisäparvekkeelta, joka jakautuu kodikkaisiin
saleihin. Huoneet, joissa on kahden hengen sängyt, ovat niukin naukin
hyväksyttäviä. Hinta tekee 45-65 birriä. Laatu ei paljon poikkea halpiksista,
joita kaupungista löytyy useita.
Molemmat valtionhotellit tarjoavat hyviä länsimaisia ja
paikallisia aterioita noin 10 birrillä samoin kuin Wolde Argaw –hotelli. GM
–hotellin baari on hyvä juomapaikka. Kaupungissa on useita kahviloita ja
leivonnaisliikkeitä pääkatujen varsilla.
Retkikohteita
Jimman ulkopuolella
Abba Jifarin
palatsi
Abba Jifar oli Jimman karismaattinen ja voimakas sekä
poikkeuksellisen suurikokoinen kuningas, joka hallitsi Jimmaa vuodesta 1878
kuolemaansa asti vuoteen 1932. Hänet muistetaan taitavasta päätöksestään vuonna
1884 maksaa veroa kasvavalle Shoan kuninkaan Menelikin johtamalle valtakunnalle,
mistä vastineeksi hänen valtakuntansa sai jonkinasteisen autonomian toisin kuin
ne kuningaskunnat, jotka liitettiin valtakuntaan väkisin ja ryöstettiin. Abba
Jifarin kuningaskautensa alkupuolella rakentama mahtava palatsi sijaitsee yhä
matalalla kukkulalla Jirenissä tietä myöten
Valkoiseksi maalattu sisätila, jota on viime aikoina
korjattu osittain UNESCOn tuella, on toistaiseksi koruton, mutta jatkossa se on
tarkoitus sisustaa aidolla kuninkaan kalustuksella, joka on nähtävillä Jimman
museossa. Palatsin keskiosassa on pohjakerroksen auditorio, johon liittyvät
ensimmäisen kerroksen parvekkeet. Keskustan GM hotellin sisäosa, sen yleisöaula
on mahdollisesti saanut innoituksensa palatsista. Kuningas vieraineen saattoi
seurata muusikkojen, gladiaattorien ja viihdyttäjien esityksiä. Abba Jifarin
palatsinsa viereen rakentama moskeija on yhä edelleen käytössä.
Yksityisajoneuvolla palatsiin pääsee kulkemalla kolme km
Addis Abeban tietä ulos kaupungista. Vasemmalla kääntyvä, viitoitettu sivutie
johtaa Jirenin yliopiston ohi palatsiin, jonne risteyksestä on matkaa
Kofen suo
Lintuharrastajia kiinnostavat aina kosteina pysyvät suot,
jotka sijaitsevat Jimmasta
Kaffan ja Jimman historiaa
Kaffan keskiaikainen
kuningaskunta, jonka nimestä on tullut kuolematon siitä nimensä saaneen kahvin
ansiosta, sijaitsee Jimman lounaispuolella alueella, jota nykyään kutsutaan
Eteläisten kansallisuuksien alueen Kaffa-Shekan vyöhykkeeksi. Uskottava
suullinen perimätieto esittelee Kaffaa Minjon dynastian 1300-luvulla
perustamaksi kuningaskunnaksi, jonka hallintokaupunkina oli sittemmin nimeään
lukuun ottamatta lähes tuntemattomaksi jäänyt Shada. Varhaisella 1500-luvulla,
kuningas Bonkataton aikana kuninkaallinen pääkaupunki muutti kaukaiseen
kaupunkiin nimeltä Bonga, joka säilytti merkityksensä 1800-luvulle asti.
1800-luvulla Paul Soleillet, joka ensimmäisenä eurooppalaisena vieraili Kaffassa,
kertoi Bongan olevan alueen laajin asutuskeskus, jossa yhä sijaitsi kuninkaan
palatsi. Kaffan väestö muodosti osan Giben etnis-kielellistä ryhmää, joka puhui
omaa kafichon kieltään.
Vaikka Kaffa sijaitsi
ylänkömaiden kristillisen valtakunnan ulkopuolella, se näyttää saaneen
kristillisiä vaikutteita. Suullisen perimätiedon mukaan keisari Sarsa Dengal
teki 1500-luvulla tutkimusmatkan Länsi-Etiopiaan, minkä tuloksena kristinusko
sai jonkinlaisen jalansijan Kaffassa. Siitä on vakuutena noin 1550 perustettu
luostari, joka sijaitsee vain
Vaikka nykyinen Jimman kaupunki toimi Kaffa-nimisen
maakunnan pääkaupunkina vuoteen 1994 asti, se sijaitsi jonkin matkaa koilliseen
Kaffan kuningaskunnan valloittamasta alueesta. Kaupungin nimi on peräisin
erillisestä Jimman kuningaskunnasta, jolla - toisin kuin Kaffalla – on juurensa
1500-luvun oromojen valloitusretkestä; tämä kuningaskunta oli ensisijaisesti
islamilainen ja vain toissijaisesti kristitty. Hedelmällisen maan ja sen
tuottaman hienon kahvin ansiosta Jimma toimi merkittävänä kauppakeskuksena, joka
sijaitsi useiden kauppateiden risteyksessä. 1800-lukuun asti Jimma oli
Länsi-Etiopian voimakkain poliittinen valtatekijä, joka kattoi 13 000 km²
suuruisen alueen. Sen talous perustui kahvin ja muiden maataloustuotteiden,
arvokkaiden metallien ja norsunluun vientiin sekä orjakauppaan, joka ulottui
kauas länteen. Länsi-Etiopian suurimmalla torilla, Hirmatassa, kävi 30 000
ihmistä joka torstai.
Jimman viimeinen autonominen hallitsija oli Abba
Jifar, joka astui valtaistuimelle vuonna 1878 ja perusti pääkaupunkinsa Jireniin,
vain
siellä. Jimman kauppiaat käyvät kauppaa eteläisten
alueiden ja Kaffan kanssa. Kaikki Jimman asukkaat, Abba Jifar mukaan lukien,
ovat muslimeja.”
Bonga
Mizan Teferiin johtavan tien varrella sijaitsee Bonga,
Jimmasta lounaaseen Eteläisten kansojen alueella Kaffan läänissä. Kaupunki on
Bartan yläjuoksun laaksossa, kukkulalla, 1700m meren pinnan yläpuolella.
Kaupunki on Kaffan läänin hallintokeskus. Suuri toripäivä on lauantai, pienemmät
maanantaisin ja torstaisin.
Bongan ympärillä on kuumia lähteitä, luolia ja putouksia.
Kaupungissa on 1300-luvulta peräisin olevia entisen Kaffan kuningaskunnan
palatsin rauniot. Ennen Italian miehitystä lähelle Bongaa rakennettiin suuri
terässilta. Jimmasta etelään vievä tie valmistui 1962. Tietä Mizan Teferiin ja
Tepiin parannettiin 1966. Kaupungissa on room. kat. kirkon hallintokeskus.
Nykyään kaupungissa on digitaalinen puhelinyhteys, posti, ympärivuorokautinen
sähkö, pankki ja sairaala. Seutu on hunajan ja kardemumman markkina-aluetta.
Historia
Ensimmäinen eurooppalainen, joka vieraili tiettävästi
Kaffan muinaisessa kuningaskunnassa, oli Antoine Thomson d’Abbadie. Hän
majoittui kristityille kauppiaille varatulle torialueelle 11 päivän ajaksi
vuonna 1843. Bongan kuninkaan palatsi ei ollut yhtä loistokas kuin vastaavat
rakennukset Gommassa, Gerassa ja Limmu-Enareassa. Kapusiinimunkit perustivat
tänne lähetysaseman vuonna 1845. He löysivät seudulta keskiaikaisia kirkkoja,
jotka todistivat varhaisesta kristillisestä vaikutuksesta ennen oromojen muuttoa
alueelle.
Kun Paul Solleit kävi Bongassa 1880-luvulla, hän kertoi
kauppaa käytävän pääasiassa orjilla, kahvilla, sivettikissaöljyllä,
korianderilla ja norsunluulla. Liikevaihto oli 200 000 - 300 000 dollaria
vuodessa. Menelik II:n kenraalien valloittaessa Bongan vuonna 1897 kaupunki
tuhoutui. Kuvernööriksi nimitetty Ras Wolde Giorgis teki naapurikaupungista
Anderrachasta pääkaupunkinsa.
13. joulukuuta 1936 italialainen kenraali Malta valloitti
Bongan. Kenraali kuoli seuraavassa toukokuussa. Malta ja hänen seuraajansa
eversti Corrado perustivat Bongan uudelleen paikalliseksi hallinnon- ja kaupan
keskukseksi, jossa tuotettiin kahvia, nahkoja, mehiläisvahaa, maissia, teetä ym.
Vuonna 1938 kaupungissa oli noin 3000 asukasta, joista 200 oli italialaisia.
Vanhojen rakennuksen jäänteitä oli vielä olemassa, mutta uusia rakennuksia
tehtiin tiilestä ja karkeasta ruohosta ja kourupellistä. Kesäkuun lopussa 1941
italialaiset miehittäjät antautuivat. Puhelinyhteys Bongaan saatiin vuosina
1954-67. Noin vuonna 1970 Bongassa eli Idebe Godo –niminen henkikulttia edustava
ylipappi. Ylipappeus periytyi Kaffan kuninkaan ylipappien suvusta.
Vuoden 2007 väestönlaskun mukaan kaupungissa oli 20858
asukasta. 73 % väestöstä tunnusti ortodoksista kristinuskoa, 11 % islamia, 10 %
protestanttista uskoa ja 6 % room.katolista uskoa.