25. sunnuntaina helluntaista
(pöytälaatikkosaarna)
Luuk. 20: 27-40
Jeesuksen luo tuli sitten muutamia saddukeuksia, niitä, jotka kieltävät
ylösnousemuksen. He esittivät hänelle kysymyksen: ”Opettaja, Mooses on säätänyt
näin: ’Jos miehen veli kuolee ja tältä jää vaimo mutta ei lasta, miehen tulee
ottaa veljensä vaimo ja hankkia jälkeläinen veljelleen.’ Oli seitsemän veljestä.
Vanhin heistä otti vaimon ja kuoli lapsettomana. Silloin toinen otti hänet,
sitten kolmas, ja vuorollaan kaikki seitsemän. Kaikki he kuolivat jättämättä
jälkeensä lapsia. Lopuksi nainenkin kuoli. Kenen vaimo tämä nainen on oleva
ylösnousemuksessa? Hänhän on ollut kaikkien seitsemän vaimona.”
Jeesus vastasi heille: ”Tässä maailmassa otetaan vaimo ja mennään vaimoksi.
Mutta tulevassa maailmassa ne, jotka on katsottu ylösnousemuksen arvoisiksi,
eivät enää mene naimisiin. He eivät enää voi kuolla, sillä he ovat enkelien
kaltaisia. He ovat Jumalan lapsia, ylösnousemuksesta osallisia. Ja sen, että
kuolleet nousevat ylös, on Mooseskin osoittanut kertomuksessa palavasta
pensaasta. Hänhän sanoo, että Herra on Abrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja
Jaakobin Jumala. Ei hän ole kuolleiden Jumala, vaan elävien. Hänelle kaikki ovat
eläviä.”
Jotkut lainopettajista sanoivat tähän: ”Hyvin vastasit, opettaja.” Silloin
ei enää kenelläkään ollut rohkeutta kysyä häneltä mitään.
Kristinusko on ylösnousemuksen uskonto. Tätä uskontoa – vai pitäisikö sanoa
uskoa? – ei ole olemassa ilman Kristuksen ylösnousemusta.Uuden testamentin
selitysopin professori emeritus Lars Aejmelaeus esittelee kristinuskoa
kirjassaan Kristinuskon synty ”alkuräjähdyksenä”. Kristuksen ylösnousemus on
kuin uusi luominen, alkuräjähdys. Raamatullinen luomiskertomus ei toki kuva
ensimmäistä luomista räjähdyksenä, vaan se on yksi nykyisen luonnontieteen
yleisin selitys siitä, miten universumi on saanut syntynsä. Ei Raamatun
ensimmäinen luomiskertomus ole mitenkään ristiriidassa tämän ajatuksen kanssa,
vaikka muuten raamatullinen maailmanhistorian ajoitus onkin vain mikrokosmoksen
mittainen verrattuna nykyiseen aikakäsitykseemme maailman synnyn aikajanasta.
Ylösnousemus tuli kuin salama taivaalta, alkuräjähdyksenä, joka erotti
juutalaisen uskon pohjalta syntyneen uskon omaksi haarakseen, josta ajan myötä
muodostui koko maailman valtauskonto.
Jeesuksen oppilaat eivät odottaneet sitä, että heidän opettajansa
ristiinnaulitaan. He odottivat, että Jeesus on uusi Mooses, joka vapauttaa
kansansa sortajavallan ikeestä. Sortajavalta oli tässä tilanteessa Rooma
muinaisen Egyptin sijasta. Muutamat Jeesuksen oppilaista alkoi jo tehdä diiliä
opettajansa kanssa saadakseen parhaat paikat uudessa hallituksessa. Heidän
aikomuksensa tuo selvästi esille koko Jeesuksen oppilasjoukon ajatuksen siitä,
mihin heidän opettajansa varmaan tähyää. Ristiinnaulitsemisen jälkeen he eivät
odottaneet mitään, kaikki toivo oli mennyttä. Heidän uskonsa oli romahtanut. Se
oli piste. Mennään taas kalaan. Jatkukoon elämä entisellään. Tähän tilanteeseen
tuli outo tapahtuma ja kokemus. Jeesus ei ollutkaan kuollut. Hän ilemstyi
oppilailleen ja vakuutti heidät siitä, että näin Jumala on ohjannut asioiden
kulkua. Jeesuksen ilmestyminen oppilailleen oli uuden luomisen alkuräjähdys.
Syntyi kristinusko, jonka keskeisenä uskona oli, että Jumala on korkealle
korottanut heidän viattomana tuomitun opettajansa. Hän ilmestyi oppilailleen
monta kertaa ja varmemmaksi vakuudeksi vielä lähetti heidät maailmaan
ilmoittamaan, että Hänelle ”on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
Menkää ja tehkää kaikki kansat hänen opetuslapsiksensa.”
Oliko juutalaisuudessa uskoa kuolleiden ylösnousemiseen? Jeesuksen aikana oli
kaksi uskonnollista ryhmittymää, joilla oli vastakkaiset näkemykset asiasta.
Fariseusten mielestä on kuolleiden ylösnousemus, saddukeusten mielestä ei ole.
Saddukeusten vanhoillinen pappispuolue oli saanut vaikutteita hellenistisestä
skeptisestä ajattelusta, joka piti kuolleen ihmisen uutta ruumiillista elämää
mahdottomana. Puolue vetosi myös siihen, ettei Mooseksen kirjoissa eli laissa
ole tietoa ylösnousemuksesta. Tekaistulla kertomuksella naisesta, joka olisi
ollut naimisissa seitsemän veljeksen kanssa, saddukeukset koettivat tehdä
ylösnousemususkon naurunalaiseksi. Jeesus ei lähtenyt mukaan keskusteluun
nenäkkäällä nokittelulla, mihin pilkka olisi antanut aiheen. Hän vastasi
asialinjalla pyhyen saddukeusten reviirillä, Moosekn kirjoissa. Jumala ilmoitti
Moosekselle olevansa Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala. ”Ei hän ole
kuolleiden, vaan elävien Jumala.” Jeesuksen lisäys ”hänelle kaikki elävät” on
erittäin merkittävä, sillä siinä on Jeesuksen ylösnousemususkon perustelu.
Kuolleet ovat Jumalan mielessä, hänen, joka on kaikki ihmiset luonut. Kuolleet
ovat olemassa Jumalalle elävinä, Jumalan muistamina ja tallentamina, joten
riippuu vain Jumalan tahdosta, saavatko he vielä uuden ruumiillisen elämän. Tämä
Jumala-keskeinen ajattelu on on täysin Vanhan testamentin mukaista. ”Herra
lähettää kuoleman ja antaa elämän, vie alas tuonelaan ja nostaa sieltä” (1 Sam.
2:6) Kaikki riippuu Jumalan tahdosta. Kuolleiden ylösnousemus on mahdollista,
kun Jumala niin päättää.
Oliko Jeesuksen ylösnousemususko siis farisealaisen puolueen mukaista? Ei aivan.
Fariseusten mukaan ruumiillinen elämä jatkuu tulevassa maailmassa. Eräät rabbit
tiesivät, että että ne kuolleiden luut, joiden profeetta Hesekiel oli nähnyt
yhtyvän uudelleen ruumiiksi (Hes. 37) aloittivat avioelämänkin uudestaan ja
saivat lapsia, ja toiset taas uskoivat, että tulevassa maailmassa naiset ovat
jatkuvasti raskaina. Jeesus torjui tällaisen kuvittelun: ”Ne, jotka pääsevät
toiseen maailmaan ja ylösnousemukseen kuolleista, eivät nai eivätkä mene
miehelle. He ovat enkelien kaltaisia. Ylösnousemuselämä on aivan toisenlaista
ruumiillista elämää kuin nykyinen. Jeesus esitti siis saman ajatuksen kuin
apostoli Paavali perusteellisessa selvityksessään ylösnousemuksesta ja
ylösnousemusruumiista (1 Kor. 15).
Tulee mieleeni vanha tarina kahdesta munkista, jotka sopivat keskenään, että se,
joka ensiksi pääsee ajan rajalle toiselle puolelle, lähettää sieltä jonkinlaisen
viestin siitä, millaista siellä oikein on. Kerran koitti päivä, jolloin toinen
munkkiveljistä kuoli. Hän ilmestyikin sitten unessa, kuten oli sovittu. ”No,
millaista siellä on? Onko siellä samanlaista kuin me kuvittelimme vai
toisenlaista (aliter)”, uteli unennäkijä. Vastaus kuului: ”Totaliter
aliter – täysin toisenlaista”. Kristillinen tieto kuolemanjälkeisestä
elämästä on vähäistä, suorastaan olematonta. Silti me tunnustamme
ylösnousemuksen eikä se ole vain meidän uskomme ulkokehällä oleva marginaalinen
uskomus, vaan keskeinen uskonkohta, jonka tunnustamme joka pyhä kirkossa:
Uskomme ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän. Uskomme, vaikkemme siitä
paljon mitään tiedä. Eihän usko olisikaan uskoa, jos se olisi tietoa. Joku
saattaa jättää yhtymättä uskontunnustukseen ajatellen, että siinä on vaikeasti
ymmärrettäviä lauselmia, joihin ei voi yhtyä, jos ei voi ihan satavarmasti uskoa
siihen. No, se ei ainakaan olisi mikään uskon tunnustus, jos se olisi puhdasta
tietoa. Ylösnousemususko on kristinuskolle ykköstuntomerkki. Jokainen
kirkkovuoden pyhä on Kristuksen ylösnousemuksen päivä, koska Jumala herätti
Jeesuksen kuolleista viikon ensimmäisenä päivänä. Sen lisäksi meillä on kerran
vuodessa suuri pääsiäisjuhla, kirkkovuoden ydintapahtuma. Sanotaan, että
luterilaisessa kirkossa korostuu ristin pääsiäinen, mutta ortodoksisessa
kirkossa ylösnousemuksen pääsiäinen. Kaikki kunnia ortodoksiselle
sisarkirkollemme. Mutta meidän ei pidä antaa pääsiäistä kenenkään muun
erikoisoikeudeksi. Jos olemme sallineet tapahtua virheen uskon
ilmaisemisessamme, virhe on korjattava eikä tyydyttävä siihen, että hoitakoon
ortodoksinen kirkko tämän uskon puolen. Jos näin teemme, niin huonosti käy.
Paavali sanoo kirjeessään korinttilaisille, että heidän uskonsa on turha, jos
siitä puuttuu usko ylösnousemukseen.