28.6.2004
1.vsk Luuk. 15:1-10
Publikaanit ja muut
syntiset tulivat Jeesuksen luo kuullakseen häntä. Fariseukset ja lainopettajat
sanoivat paheksuen: »Tuo mies hyväksyy syntiset seuraansa ja syö heidän
kanssaan.»
Silloin Jeesus esitti heille vertauksen:
»Jos jollakin teistä on sata lammasta ja yksi niistä katoaa autiomaahan, niin
totta kai hän jättää ne yhdeksänkymmentäyhdeksän, lähtee sen kadonneen perään ja
etsii, kunnes löytää sen. Kun hän löytää lampaansa, hän nostaa sen iloiten
hartioilleen, ja kotiin tultuaan hän kutsuu ystävänsä ja naapurinsa ja sanoo
heille: 'Iloitkaa kanssani! Minä löysin lampaani, joka oli kadoksissa.' Minä
sanon teille: näin on taivaassakin. Yhdestä syntisestä, joka kääntyy, iloitaan
siellä enemmän kuin yhdeksästäkymmenestäyhdeksästä hurskaasta, jotka eivät ole
parannuksen tarpeessa.
Tai jos naisella on kymmenen hopearahaa ja hän kadottaa niistä yhden, niin totta
kai hän sytyttää lampun, lakaisee huoneen ja etsii tarkoin, kunnes löytää sen.
Ja rahan löydettyään hän kutsuu ystävättärensä ja naapurin naiset ja sanoo:
'Iloitkaa kanssani! Minä löysin rahan, jonka olin kadottanut.' Yhtä lailla, sen
sanon teille, iloitsevat Jumalan enkelit yhdestäkin syntisestä, joka tekee
parannuksen.»
On sanottu, ettei
nykyään ole uutinen se, että koira puree miestä, vaan se, että mies puree
koiraa. Tavanomainen asia ei yllätä eikä hätkähdytä. Nuoret sanovat monesta
opetettavasta asiasta, ettei se voisi vähemmän kiinnostaa.
Jeesuksen
puheet eivät olleet tällaisia, jotka eivät olisi voineet vähemmän kiinnostaa. Ne
olivat hätkähdyttäviä, odottamattomia ja ällistyttäviä. Ilmankos kuulijat
sanoivatkin, että ”hän puhuu niin kuin se jolla valta on eivätkä niin kuin
kirjanoppineet.”
Luukas on koonnut
evankeliumiinsa muutamia Jeesuksen kertomia hätkähdyttäviä vertauksia ja
esimerkkikertomuksia, joista kaksi vertausta on nyt evankeliuminamme. Kaikkien
Luukkaan evankeliumin kadonneitten luvuksi kutsutussa 15. luvussa kerrotun
kolmen vertauskertomuksen sanoma on tosin sama, niin että siinä mielessä ei
haittaisi, vaikka samalla tarkasteltaisiin kaikkia kolmea. Kertomus kadonneesta
lampaasta on yllättää, koska paimen on valmis jättämään 99 lammasta löytääkseen
vain yhden kadonneen. Jos nyt sadasta lampaasta yksi katoaa, niin onko sillä
niin suurta väliä! Tiettävästi paimenen ei kuitenkaan tarvinnut jättää 99
lammasta oman onnensa nojaan etsiessään kadonnutta, sillä paimenet toimivat
usein kimpassa, joten kadonneen etsijä saattoi jättää muut kaitsettavat toisten
paimenten hoiviin. Yhdenkin rakkauden kohteen menetys on tälle paimenelle niin
suuri, että hän unohtaa kaikki muut asiat ja mielessä on vain tuo kadonnut, joka
raahustaa eksyksissä hädissään. Yö on koittamassa ja harhaileva voi joutua
petojen takaa-ajamaksi ja raatelemaksi tai sitten putoaa jyrkänteeltä
louhikkoon. Hätääntynyt karitsa on mitä suurimmassa määrin paimenen tarpeessa.
Omin neuvoin se ei voi pelastua. Mutta jos on olemassa hyvä paimen, joka asettaa
itsensä alttiiksi yhdenkin kadonneen hyväksi, niin onnellinen se karitsa.
Kadonnutta lammasta
oli etsimässä sekin nuorukainen, joka löysi Qumranin ensimmäisen luolan
arvokkaat käsikirjoitukset vuonna 1947. Paimenen heittämä kivi – jolla hän
kokeili, oliko hänen etsimänsä lammas luolassa – osui käsikirjoituksia täynnä
olevaan ruukkuun!
Kolikkorahan
katoaminen Palestiinan pimeissä majoissa oli tavanomaista, niin myös löytäjän
ilo. Majat olivat maalattiaisia, vain yhdellä pienellä ikkunalla varustettuja.
Lattialla oli olkia tai heiniä ym. töhnää niin paljon, että lantin löytäminen
oli kuin neulan etsimistä heinäsuovasta pimeässä käsikopelolla. Jos kadonnut
raha kuului naisen häälahjaksi saatuun otsakoristeeseen, oli menetys monin
verroin yhden lantin arvoa suurempi. Siihen sisältyi siis rahallisen arvon
lisäksi tunnearvoa. Tässä tapauksessa löytäjän ilo ja sen jakaminen naapurien
kanssa voi tuntua meistä liioitellulta, mutta ei sitä varmaan ollut
alkuperäisessä ympäristössään.
Molempien
vertauksien suurin yllätys oli se, että nyt puhutaan Jumalasta, Jumala-kuvasta,
mikä käy ilmi Jeesuksen puheen lopputiivistyksestä: ”näin
on taivaassakin. Yhdestä syntisestä, joka kääntyy, iloitaan siellä enemmän kuin
yhdeksästäkymmenestäyhdeksästä hurskaasta, jotka eivät ole parannuksen
tarpeessa.” Ainakin Jeesuksen kuulijoina olleet fariseukset kokivat sen kauheana
opetuksena, täysin vastoin kaikkea sitä, mitä he olivat tottuneet opettamaan.
Heidän opetuksensa oli ihan päinvastainen: Taivaassa iloitaan jokaisesta
syntisestä, joka on pyyhkiytynyt pois Jumalan muistista. Fariseusten mielestä
syntisistä ei ole Jumalalle muuta kuin harmia ja mielipahaa. Syntinen tuottaa
Jumalalle häpeää ja sen tähden on parasta se, että Jumala antaa syntisen kadota
omille syntiteilleen. Oikeus tapahtuu kaiken lisäksi silloin, kun syntinen
kirjaimellisesti hukkuu syntiinsä eikä enää palaa Jumalan näköpiiriin. Jos nyt
yleensä joku syntinen vielä uskaltaa palata takaisin ankaran Jumalan luo
syntiretkiensä jälkeen, niin tehköön sen sitten kaikkein nöyrimmin häntä koipien
välissä ja olemassaoloaankin anteeksi pyydellen, koska hän on loukannut
majesteettisen Jumalan kunniaa sopimattomalla elämällä. Ja Jumala ei fariseusten
mukaan etsi syntisiä, ei pane tikkua ristiin heidän hyväksensä eikä näe vaivaa
heidän tähtensä. Eikä hän lähetä muitakaan etsintäpartioita. Jumala on
yksioikoisempi. Hän on antanut pyhän sanansa, jonka mukaan ihmisen on elettävä
ja jos se ei jollekulle kelpaa, niin maksakoon sitten tekojensa seuraukset
täysimääräisesti tai mieluummin vielä pienten ylimääräisten rapsujen kera. Tämän
Jumala-kuvan mukaan Jumala ei rakasta syntistä, mutta hän yrittää sietää ja
kestää. Tähän Jumala-kuvaan sopii ajatus, että Jumala kyttää ja vaanii syntisiä.
Hän on taivaallinen ylipoliisi, joka nauttii saadessaan käyttää valtaansa
rangaistakseen ihmisiä pikkurikkomuksistakin. Tunteettomasti, jos ei ihan
pilkallisesti hymyillen, hän ojentaa sakkolapun lakia rikkovalle pulliaiselle.
Paljon ei puutu, että Jumala on yrmeä ja pahansuopa niskureita kohtaan. Heidän
paikkansa taivaallisissa ilojuhlissa ei ole pitopöydän parhaat paikat, vaan
mieluummin ovensuu ja antimet ovat parempien jäljiltä jääneet kaluttaviksi
tarkoitetut luut.
Jeesus yllättää
kuulijansa Jumala-kuvalla, opetuksellaan, millainen Jumala on. Piispa Gustaf
Aulénilta kysyttiin kerran: ”Uskotko Jumalaan?” Tavanomaisen vastauksen sijasta
piispa vastasi: ”Se riippuu siitä, millaista Jumalaa sinä tarkoitat.” Tämä ei
ole mitään saivartelua eikä viisastelua. Asian ydin on siinä, millaiseen
Jumalaan meidän pitäisi uskoa. Fariseuksilla ja Jeesuksella on eri Jumala, jos
ajatellaan Jumala-kuvan sisältöä. Jeesuksen Jumala toimii fariseuksista täysin
käsittämättömällä ja odottamattomalla tavalla. Jumala lähtee jopa etsimään
syntisiä. Jumala on kuin paimen, joka tekee työtä vuorotta, valvoo yöllä
hyeenojen ulvoessa, pitää tarkasti silmällä laumaansa satoi tai paistoi, oli
helle tai jäätävän kylmää, aseistautuneena sauvaansa nojaten hän pitää silmällä
hajalla olevaa laumaansa. Hän kantaa vastuun jokaisesta laumansa jäsenestä,
laskee lampaiden luvun ja lähtee etsimään kadonnutta. Yksikin on hänelle tärkeä,
joka ainoa.
Tämä on evankeliumi.
Joku on sanonut, että tämä on evankeliumin evankeliumi. Jumala iloitsee
syntisestä, joka kääntyy. Jumalalle vahingonilo ei ole paras ilo. Hän iloitsee
syntisen kääntymisestä. ”Syntisestä, joka kääntyy.” Ehkä me toivoisimme
Jumalalta vielä enemmän: että hän iloitsisi kaikista ihmisistä ja antaisi heidän
elää niin kuin haluavat eikä pitäisi niin tarkkaa kirjaa synneistä. Lievätkö
monet niistä, jotka ilmoittavat kyllä uskovansa Jumalaan, mutta ei sellaiseen
Jumalaan kuin kirkko opettaa, pitävät mielessään kuvaa lepsusta Jumalasta, joka
ei turhista nipota. Ikään kuin Jumala olisi sellainen isä tai äiti, joka antaa
lapsilleen paljon vapauksia. Ei ole kotiintuloaikoja eikä muitakaan rajoja. Tämä
lapsiystävällinen vanhempi antaa lapselle alkoholiakin, että tämä oppisi sitä
käyttämään sivistyneesti jo nuoresta pitäen. Ja hän antaisi lapsensa tupakoida,
koska hän haluaa luoda lapselleen vaikutelman vanhemmasta, joka rakastaa lastaan
niin paljon, että sallii hänelle sitäkin, mikä yhteiskunnan lain mukaan on
kiellettyä. Hän oikeastaan ostaa lapseltaan itselleen hyväksyntää anteliaana
vanhempana. Tällaiseen peliin ei ainakaan Jumala mene mukaan. Hän uskaltaa olla
vanhempi. Ei hän aseta rajoja sen tähden, että haluaisi näyttää valtaansa, vaan
tietäen, mikä hänen lapselleen on parhaaksi. Hän tuntee ihmiselämän viettelykset
ja kiusaukset ja ihmisen heikkouden. Eikä Jumala mielellään rankaise, mutta
sallii kyllä elämän joskus opettaa meitä kantapään kautta, mitä seurauksia
synnistä on. Jumala siis vihaa syntiä, vaikka rakastaakin syntistä. Jumala
iloitsee syntisestä, joka kääntyy. Kääntyminen on mielenmuutos, paluu Jumalan
syliin. Kääntyminen, josta käytetään myös nimeä parannus, ei tarkoita yritystä
elää vastedes paremmin, töppäilemättä. Kääntyminen ei ole omatekoista
parannusta, jolla voi ansaita Jumalan rakkauden. Kääntymys on katuvan
tunnustamista, että on tehnyt väärin, ei vain ihmisille, vaan myös Jumalalle.
Silloinkin, kun ei ole rikkonut ihmisiä vastaan, on voinut rikkoa Jumalaa
vastaan. Kääntymys on paluuta Jumalan luo. Se on turvautumista Jumalan
anteeksiantoon.
Eikö se ole kovin
kepeää ja helppoa uskonnollisuutta, että voi noin vain rikottuaan aina palata
pyytämään anteeksi? Ei voine sanoa niin. Synti jättää aina jälkensä, arpensa.
Anteeksisaaminen ei poista kaikkea mielipahaa ja vahinkoa, minkä ihminen on
teoillaan aiheuttanut. Synti voi myös paaduttaa. Siitä tulee tottumus ja tapa,
josta ei kohta enää haluakaan päästä eroon. Se on kuin huume, siitä tulee
riippuvaiseksi. Sen tähden siihen ei voi suhtautua kevytkenkäisesti.