10. sunnuntai helluntaista Lappeenrannan
kirkko 20.8.00
Matt. 25: 14-30
Virret: 460, 126, 433, 519:1- ,
(230, 451), 543:5.
14
"Silloin on käyvä näin: Mies oli muuttamassa pois maasta. Hän kutsui puheilleen
palvelijat ja uskoi koko omaisuutensa heidän hoitoonsa. 15 Yhdelle hän antoi
viisi talenttia hopeaa, toiselle
kaksi ja kolmannelle yhden, kullekin hänen kykyjensä mukaan. Sitten hän muutti
maasta.
16
"Se, joka oli saanut viisi talenttia, ryhtyi heti
toimeen: hän kävi niillä kauppaa ja hankki voittoa toiset viisi talenttia. 17 Samoin se, joka oli saanut kaksi talenttia, voitti toiset kaksi. 18 Mutta se, joka oli
saanut vain yhden talentin, kaivoi maahan kuopan ja
kätki sinne isäntänsä rahan.
19
"Pitkän ajan kuluttua isäntä palasi ja vaati palvelijoiltaan tilitykset.
20 Se, joka oli saanut viisi talenttia, toi toiset
viisi niiden lisäksi ja sanoi: 'Herra, sinä annoit minulle viisi talenttia. Kuten näet, olen hankkinut voittoa toiset
viisi.' 21 Isäntä sanoi hänelle: 'Hyvin tehty! Olet hyvä ja luotettava
palvelija. Vähässä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi.
Tule herrasi ilojuhlaan!'
22
"Myös se, joka oli saanut kaksi talenttia, tuli
ja sanoi: 'Herra, sinä annoit minulle kaksi talenttia.
Kuten näet, olen hankkinut voittoa toiset kaksi.' 23 Isäntä sanoi hänelle:
'Hyvin tehty! Olet hyvä ja luotettava palvelija. Vähässä olet ollut uskollinen,
minä panen sinut paljon haltijaksi. Tule herrasi ilojuhlaan!'
24
"Viimeksi tuli se palvelija, joka oli saanut vain yhden talentin, ja sanoi: 'Herra, minä tiesin, että sinä olet
ankara mies. Sinä leikkaat sieltä, minne et ole kylvänyt, ja kokoat sieltä,
minne et ole siementä viskannut. 25 Minä pelkäsin ja kaivoin talenttisi maahan. Tässä on omasi.' 26 Isäntä vastasi
hänelle: 'Sinä kelvoton ja laiska palvelija! Sinä tiesit, että minä leikkaan
sieltä, minne en ole kylvänyt, ja kokoan sieltä, minne en ole siementä
viskannut. 27 Silloinhan sinun olisi pitänyt viedä minun rahani pankkiin, niin
että olisin palatessani saanut omani takaisin korkoineen. 28 --
Ottakaa pois hänen talenttinsa ja antakaa se
sille, jolla on kymmenen talenttia. 29 Jokaiselle,
jolla on, annetaan, ja hän on saava yltäkyllin, mutta jolla ei ole, siltä
otetaan pois sekin mitä hänellä on. 30 Heittäkää tuo kelvoton palvelija ulos
pimeyteen. Siellä itketään ja kiristellään hampaita.'
Ennenkin on tullut todettua, että Raamattu on aina
ajan hermolla. Juuri nyt, kun kasinotalous käy kuumana ja tavallisesta
rivikansalaisestakin on tullut sijoittaja, joka silmää joka aamu lehdestä
pörssikurssit ennen sarjakuvia, päivän evankeliumi kertoo kolmesta
taloudenhoitajasta. Tosiaankin tekstissä on kysymys taloudenhoitajista, ei siis
henkilöistä, jotka sijoittelivat omia rahojaan. Kaiken järjen mukaan luulisi
ammatti-ihmisten tekevän sijoituksille järkevämpää kuin kaivaa maahan eli
piilottaa sukanvarteen. Se on taloutta tuntemattomien ja pankkitoimintaan
epäluuloisesti suhtautuvien oppimaton tapa hoitaa varoja. Kun nykyään kirkkokin
on alkanut arvostella talouselämää, niin on vedottu siihen, että kirkon pitäisi
olla hiljaa asioista, joita kirkonmiehet eivät tunne. Ehkä tuntemuksemme on
tosiaan vähäistä, mutta se on sanottava, että Raamattu ei jaa elämää
sektoreihin, joista talouselämästä saisivat puhua vain harvat valitut.
Toisaalta päivän evankeliumi ei ole sijoitustoiminnan ohje; kertomus
sijoittajista on vain mielenkiintoinen vertaus, jonka opetus löytyy muualta
kuin sijoitustoiminnasta. Silti kertomuksen mukaan Jeesus suhtautuu
myönteisesti sijoitustoimintaan. Uskonnon nimissä ei tarvitse panna päätä
pensaaseen eikä toimia vanhanaikaisesti ja tyhmästi. Kirkon ja sen seurakuntien
on sijoitettava varansa tuottavasti, toivottavasti ei kuitenkaan ahneesti, vain
pääomaa ja rahastoja pahan päivän varalle kartuttaen ja omaa toimintaa,
evankeliumin levittämistä vieroksuvasti. Toinen vaara on sijoittaa
epäeettisesti, rahastoihin, joiden varoilla käytetään lapsityövoimaa ja tuetaan
sotateollisuutta, kaksi epäeettistä sijoituskohdetta mainitakseni.
Sijoittamisen a ja o on toimia ripeästi ja
valppaasti, ottaa tilaisuudesta vaari. Pörssikursseja on seurattava. Silloin on
ostettava, kun kurssi on alhaalla ja myytävä, kun alkaa pelätä arvon laskua.
Joku kuulija ajatellee, että nykyään yhteiskunta
jakautuu kahtia, niille, joiden ongelmana on sijoittaminen ja niihin, joilla
ongelmana on tulla ylipäänsä toimeen päivästä toiseen. Valitettavaa, mutta totta!
Jeesuksen opetus kuitenkin painottaa sitä, ettei ihmisen pitäisi vain jäädä
surkuttelemaan kurjuuttaan. Vertauksessa tyhmäksi sijoittajaksi osoittautui se,
joka oli vastuussa kaikkein vähimmästä. Ehkä hän oli kateellinen monen talentin haltijoille eikä uskaltanut rohkeasti käydä
liiketoimintaa sillä vähällä, mikä hänen vastuulleen oli uskottu. Moni
sijoittaja on aloittanut hyvin vähästä ja onnistunut kartuttamaan
omaisuuttansa. On uskallettava elää ja otettava pieniä riskejäkin
menestyäkseen.
Sana talentti on muuten
outo; raamatunkäännöksen modernisoiminen lisäisi tässä ymmärrettävyyttä.
Ensimmäinen sijoittaja sai 10 000 mk, toinen 5 000 ja kolmas tuhat mk. Muuten
sana talentti on kyllä onnistunut tässä kohtaa, sillä
vertauksen kärki ei sittenkään ole rahojen sijoittamisessa, vaan kykyjen ja
lahjojen asettamisesta käyttöön. Jeesuksen sanojen alkuperäinen kärki, piikki osuu
kirjanoppineihin ja fariseuksiin, joiden tavoitteena oli säilyttää
uskonnollinen status quo, breshneviläinen
tilanne, jossa kaikki pysyy muuttumattomana. Lakia tulkitaan, vanhan perinteen
mukaan ja siitä pidetään kiinni kirjaimellisesti. Uskonnosta tuli museotavaraa,
jossa ei saanut tapahtua mitään uudistumista. Kaiken piti jatkua tasan
entisellään. Jeesus oli vallaton juutalaisen uskonnollisuuden tulkki; hän oli
reformaattori, joka ei pelännyt horjuttaa isien perinnäissääntöjä ja
tapakulttuuria, joka oli niin vanhaa ja piintynyttä, että haisi homeelta.
Reformaattori Jeesus oli siinäkin mielessä, ettei hän sinänsä halunnut luoda
uutta uskontoa, vaan vain palata vanhaan ja alkuperäiseen, Jumalan
alkuperäiseen luomistahtoon, jossa kirjain ei kuoleta henkeä. Joka pysähtyy ja
yrittää vain säilyttää entiset asemansa, taantuu ja menettää sen, mitä luuli
saavuttaneensa. Uskontoa ei pidä nähdä ihmistä sitovana ja orjuuttavana
voimana, vaan vapauttavana elämänuskoa ja toivoa luovana voimana. Ei haitanne,
jos joskus tulee joitakin ylilyöntejä ja erehdyksiä. Elämään kuuluu seikkailu,
uuden etsintä ja kokeilu. Kirkkoa uudistetaan nykyään joidenkin mielestä niin
kiihkeästi, ettei tavallinen ihminen enää pysy mukana. On paljon jarrumiehiä,
jotka näkevät tehtäväkseen vain uudistusten jarruttelun ja toppuuttelun.
Tehtävä vaatii silmälappujen hankkimisen, kuin hevosilla, joita varjellaan
ympäröivän hälyn häiritsevältä vaikutukselta. Kun kirkon jäsenmäärä on vaarassa
vähetä ja yhtenäiskulttuurin suoma oikeus kirkolliselle vaikutusvallalle
vähenee, ei voida enää millään jatkaa entisillä eväillä ja rakenteilla. Paluuta
entiseen ei ole. On pakko uudistua, riskienkin uhalla.
Evankeliumia voi soveltaa myös yksittäiseen
ihmiseen. Yhdelle ihmiselle on annettu enemmän lahjoja, toiselle vähemmän.
Pääasia ei ole se kuinka paljon lahjoja sinulle on annettu, vaan kuinka käytät
lahjojasi. Jumala ei vaadi sinua vastuulle lahjoista, joita hän ei ole sinulle
antanut. Hän vaatii sinua tilille vain niin niistä lahjoista ja
mahdollisuuksista, joita hän on sinulle antanut, jotta käyttäisit niitä Jumalan
tahdon mukaan omaksi kuin myös lähimmäistesi parhaaksi. Ihmiset eivät ole
samanarvoisia kykyjensä puolesta, ihmiset ovat samanarvoisia ponnistelussaan
hyödyntää kykyjään. Vaikka Jeesuksen vertaus ei olekaan allegoria, vertaus,
jossa jokaiselle yksityiskohdalle pitäisi etsiä vastineensa, niin että isäntä,
joka jakaa lahjojaan palvelijoilleen olisi nimenomaan Jumala, niin tekee mieli
kuitenkin tehdä tällainen sovellus.
Mitä etua ja palkkaa saa se, joka käyttää lahjojaan
ja kykyjään Jumalan ja lähimmäisten hyväksi. Voiko hän tehtävänsä suoritettuaan
ruveta lepäämään laakereilla ja ajatella, että hän on nyt oman tehtävänsä
suorittanut. Nyt on muiden vuoro toimia. Evankeliumin mukaan Jumalan ja
lähimmäisten palvelemisesta ei siirrytä eläkkeelle. Työmäärä ja vastuu vain lisääntyy. Minä sain kerran kunnian olla tervehtimässä 50
vuotta täyttävää vanhempaa virkaveljeäni. Mainitsin onnittelupuheessani, että
kun veli on nyt jo tehnyt paljon, kohonnut arvostettuun asemaan ja tehnyt niin paljon ja
enemmänkin kuin velvollisuudentuntoiselta ihmiseltä voi odottaa, niin hän voisi
jo vähän hellittää ja antaa nuorempiensa ahkeroida. Maallikkoveli totesi
minulle kamarikeskustelussa, ettei ihminen vallasta ja vastuusta luovu
vapaaehtoisesti. Hän hamuaa aina vain lisää tehtäviä ja vastuuta, jollei tunne
itseään peräti korvaamattomaksi. Tuskin Jeesus sentään pitää ketään
korvaamattomana, mutta hänen sanoillaan voidaan kyllä perustella vastuun jatkuvaa
lisääntymistä. Eräältä tunnetulta evankelistalta kysyttiin, eikö hän voisi jo
vähän säästää itseään eikä kuluttaa itseään loppuun, kun ikääkin alkaa olla jo
aika lailla. Evankelista vastasi: ”Parempi kulua kuin ruostua.” Yksi elämän tragedia on se, että moni jättää
lahjojansa käyttämättä ja valittaa sitten, ettei osaa tehdä sitä eikä tätä.
Useimmiten omassa työssäni tapaan ihmisiä, jotka sanovat, etteivät osa laulaa;
nuorempana oli hyväkin ääni. Se on perusteena sille, ettei voi osallistua
virsilauluun. Rehellisempää olisi kai sanoa, ettei halua laulaa, ei ainakaan
virsiä, koska ne saattavat olla outoja. Virsiä voi kukin laulaa äänellänsä tai
virsiä voi myös lukea ääneen tai hiljaa. Lauluääni helpoiten ruostuu
käyttämättömyyteensä. Tämän sanon omasta kokemuksestani, kun kansakoulun
opettaja tuomitsi minut viivan arvoiseksi laulajaksi. M.A.Numminen on tehnyt nikottelevasta lauluäänestä
laatumerkin. Mene ja tiedä, vaikka hän ansaitsisi enemmän kuin oopperalaulaja! Talentin käyttöä voi soveltaa golfin peluuseen tai pianon
soittoon siinä kuin puheiden kirjoittamiseen, puutöihin, ruoanlaittoon tai
pelkkään ajatustyöhön. Taidottomaksi
tuomittu tai itsensä tuominnut voi pian osoittautua mestariksi, jos vain
rohkenee kokeilla.
Tuomittavaksi ja rangaistavaksi Jeesuksen vertauksen
mukaan joutuu se, joka heittäytyy velttoilijaksi ja toimimattomaksi antautuen
itsesäälin valtaan. Tämä on kova sana. Eikö myötätuntomme olekin lahjattomien
ja vammaisten puolella? Koska he ovat saaneet niin vähän kykyjä, niin
tasapuolisuuden nimessä heillä on oikeus ryhtyä vain palvelujen
vastaanottajaksi. Ainakin kehitysmaassa olen nähnyt tämän idean toimivan hyvin.
Vammaisille ei ole muuta käyttöä kuin kerjääminen. Meidän yhteiskunnassamme ei
asiaa nähdä näin. Vähäkykyisinkin aina sentään johonkin pystyy. Ruumiin vamman
ei tarvitse olla merkki älyn ja sielunvoimien puutteesta. Vammaisenkin elämä on
mielekkäintä silloin, kun hän voi käyttää, olkoonpa vaikka vähiksi katsottuja,
lahjojaan omaksi ja yhteisön hyväksi. Kuka sen menee määrittelemään, kuka tässä
loppujen lopuksi on puutteellinen ja vammainen? Se on, joka jää itsesääliin.
Paras tapa säilyttää lahjansa, on käyttää ja
hyödyntää se Jumalan tahdon mukaan lähimmäisten parhaaksi. Onko päivän
evankeliumissa mitään evankeliumia, vai onko tämä pelkkää lakia, vaatimusta?
Pitää kantaa vastuuta, olla tehokas, toimia, suorittaa, ansaita olemassaolonsa
ja arvostuksensa. Pitää ansaita myös hyvä iankaikkisuusosa. Jos koko
kristillisen uskon sisältö olisi puristettu tähän yhteen raamatunkohtaan, niin
näin olisi. Teot ja suoritukset avaisivat taivaan portin. Ei nyt sentään panna
koko kristinuskoa tämän vertauksen varaan eikä tehdä vertauksesta
pelastuskysymystä ratkaisevaa uskon perustaa. Jeesuksen osoittama ihanne oli
kuitenkin noissa rohkeissa miehissä, jotka ottivat riskin. Kristillisyyden
perussanoma on, että voimme ottaa riskin. Meidän ei tarvitse varmistaa omaa
nahkaamme, ei pelokkaina ajatella omaa pelastustamme. Me olemme jo pelastetut,
me olemme vapaat: ”Niin Jumala rakasti maailmaa, että antoi ainoan Poikansa.”
Koska me olemme turvatut, ei meidän tarvitse pelätä eikä varmistaa itseämme. Me
voimme uskalluksella heittäytyä elämän seikkailuun, tämänkin päivän riskeihin.
Herra, me kiitämme sinua pelastuksesta ja
vapaudesta, jotka olet meille lahjoittanut. Me kiitämme sinua talenteista, jotka olet antanut kartutettaviksemme. Vapauta
meidän mielemme vääristä kahleista, että rohkeasti astuisimme sinun luomasi
maailman keskelle täyttämään meille antamaasi kutsumusta.. Aamen.