13. sunnuntai helluntaista Lehmuskoti (vanhainkoti)10.9.00
2.vsk Matt.12:33-37
Virret: 201, 204, 331, 541: 2-5.
33
"Jos puu on hyvä, sen hedelmäkin on hyvä, mutta jos puu on huono, sen hedelmäkin on huono. Hedelmästään puu tunnetaan. 34 Te
käärmeen sikiöt, kuinka teidän puheenne voisi olla hyvää, kun itse olette
pahoja! Mitä sydän on täynnä, sitä suu puhuu. 35 Hyvä ihminen tuo hyvyytensä
varastosta esiin hyvää, paha ihminen pahuutensa varastosta pahaa. 36 Minä sanon
teille: jokaisesta turhasta sanasta, jonka ihmiset lausuvat, heidän on
tuomiopäivänä tehtävä tili. 37 Sanojesi perusteella sinut julistetaan
syyttömäksi, ja sanojesi perusteella sinut tuomitaan syylliseksi."
Jeesus heittäytyy aika
jyrkäksi puheissaan. Joka asiasta joudumme käräjätupaan tai peräti Jumalan
tuomion eteen. Joutuu vastaamaan Jumalan tuomioistuimen edessä teoista,
sanoista ja ajatuksista. Tässä kohtaa on kysymys sanoista. Jeesus vaatii
seuraajiltaan huomion kiinnittämistä sanoihin ja puheisiin.
Suomalaisessa yhteiskunnassa
on viime aikoina tapahtunut moraalin kiristymistä, luulisin. ”Musta huora” -nimittelyn lipsauttaminen tuli hiljattain yhdelle
kaverille kalliiksi, oliko se pari tonnia? Se on tonni per sana. Kalliita
sanoja! Että sanoista voi joutua tilille, on tullut näin todistetuksi
nykypäiväisellä esimerkillä. Rippikoululeireillä on pyritty joskus juurittamaan
rumaa kielenkäyttöä säännöllä, että jokaisesta kirosanasta on maksettava
lähetystyölle kymppi. Niin jalo päämäärä kuin tällä rangaistustavalla onkin, se
on negatiivista lähetyskasvatusta. Lähetystyö edustaa tässä sakkomenettelyssä
syyllisyydestä kasvavaa velkaa, jota maksamalla sovitan syntejäni. Ei oikein
tunnu hyvältä.
Etelä-Saimaan toimittaja
joutui tilille yhdestä rumasta takapuolen synonyymista. Hän ei joutunut sentään
maksamaan rumasta kielenkäytöstä, mutta sai moitteita lukijoilta sopimattomasta
ja alatyylisestä kielenkäytöstä. Itse hän ei myöntänyt syyllistyneensä
sopimattomaan kielenkäyttöön. Tässä tapauksessa oli ymmärtääkseni kysymys tapakulttuurista.
Niin vapaamielisessä ajassa kuin elämmekin, mitä tahansa kielenkäyttöä ei
suvaita julkisuudessa.
Jeesuksen puhekritiikki ei
liiku vain tapakulttuurin alueella. On kysymys vakavammista sanankäytön
haitoista. Kun nyt uusi katekismus tulee jakeluun, niin herää kysymys, minkä
käskyn alueelle ruma ja vahinkoa aiheuttava kielenkäyttö sijoittuu. Yleensä kai
ajattelemme, että toiseen käskyyn. Perinteisestihän nimenomaan kiroilun on
katsottu kuuluvan toisen käskyn reviiriin. Jeesuksen tulkinnassa on luultavasti
kysymys paljon enemmän 5. käskystä. Sanat ovat miekanpistoja, joilla toista
ihmistä lyödään ja haavoitetaan.
Aihe Jeesuksen varoitukseen
pahoista sanoista nousee edeltävästä tilanteesta, jossa kirjanoppineet ja
fariseukset leimasivat Jeesuksen toiminnan, hyvät
työt, paholaisen aikaansaannoksiksi. Se oli niin julmaa ja rienaavaa puhetta,
että sen kuultuaan ei voinut olla hiljaa. Oliko kyseessä suoranainen Pyhän
Hengen pilkka? Jeesuskin käytti vastauksessaan kovia sanoja: ” Te käärmeen sikiöt, kuinka
teidän puheenne voisi olla hyvää, kun itse olette pahoja!”
Jeesus antoi perusopetusta:
”Hedelmistään puu tunnetaan…Mitä sydän on täynnä, sitä ihminen puhuu.” Jo kauan
sitten kreikkalainen näytelmäkirjailija Menander
totesi: ”Ihmisen luonto tunnetaan hänen sanoistaan.” Huulilta pursuaa ylös ja
esille se, mitä on sydämessä/ajatuksissa. Sanat ovat itse asiassa hyvin
paljastavia. Ei tarvitse kauan keskustella jonkun kanssa, kunnes voi havaita,
onko mieli puhdas vai likainen. Äkisti huomaa, onko puhuja ystävällinen ja
sympaattinen vai julma, tunteeton tai arvosteleva. Saarnaajasta ja
opettajastakin voi päätellä, onko hänen mielensä puhdas ja selvä vai likainen
ja sotkuinen. Ihminen paljastaa puheillansa sen, millainen hän on.
Jeesus totesi ihmisen joutuvan
tuomiopäivänä tilille jokaisesta turhasta sanasta. Turha tarkoittaa
sanaa, jota ei ole tarkoitettu saamaan mitään aikaan. Sana voi olla yhtä turha
ja hyödytön kuin hedelmätön tai kuiva puu, viljelemätön maa tai päivä, jolloin
ei voi tehdä työtä.
Millainen ihminen on, tulee
ilmi sanoista, jotka hän puhuu harkitsematta, ajattelematta, ilman
estoja. Huolellisesti harkittu sana voi olla laskelmoitua teeskentelyä.
Varuillaan ollessaan ei päästele harkitsemattomia sanoja. Mutta silloin kun
heittäytyy oikein vallattomalle tuulelle – sattuuko se suomalaiselle toisen
kaljalasin jälkeen – silloin alkaa juttu lentää. Muistan vuosien takaa
tilanteen, jolloin oli keksitty merkittävä laite, magnetofoni. Olin enoni luona
kylässä ja nauhuri oli pantu salaa nauhoittamaan keskustelut. Parhaimpina
hetkinään puheliaaksi heittäytyvä isäni oli usutettu juttutuulelle niin, että
hän oikein tosi innoissaan ja tohkeissaan alkoi iskeä tarinaa. Jonkin ajan
kuluttua pantiin isäni hämmästykseksi ja kauhistukseksi nauhuri soimaan. Onneksi
siinä ei kuitenkaan ollut sinänsä sensuroitavaa puhetta niin, että pikku pila
ei aiheuttanut suuttumista, vaan meni huumorilla ohi.
Toinen muisto minulla on
luokkakokouksesta vuosia takaperin. Tapasin sen oppilastoverini, joka minua
usein kiusasi koulussa. Nyt kohtasimme ihan herrasmiesmäisesti ja tuntui siltä,
että kiusaaminen oli ollut vain lapsellista kateutta, josta ollaan
aikuisina päästy yli eikä enää vanhoja muistella, ei ainakaan pahalla. Mutta
annas, kun rantakalan painikkeena oli nautittu vähän miestä väkevämpää, niin
siitäkös se kiusaaminen taas alkoi. Olin syvästi pettynyt ja pahoillani.
Ettei
kukaan ajattelisi, että minä vain toisia moitin, niin on tunnustettava, että
usean kerran olen joutunut harkitsemattomista sanoista kiinni, olipa se sitten
opiskeluaikana sanottu hauskaksi tarkoitettu pila opiskelutoverilleni tai
kotona vaimolle sanottu pilkkupila, joka on tullut ymmärretyksi - ei pilana
vaan – ikävänä arvosteluna, jota selvitellään koko illan. Harkitsematta ja suutuspäissä sanotut sanat aiheuttavat usein eniten
vahinkoa. Jälkeenpäin on vaikea peruuttaa ilmaan heitettyjä sanoja. Voi sanoa,
etten sitä tarkoittanut, mutta siihen voi kumppani vastata: ”Miksi sitten
sanoit, jos et kerran tarkoita?” Aina, kun tulee riita, niin muistetaan nämä loukkaavat
sanat. Ne kaivetaan esiin. Vahingossa viskattu sana voi aiheuttaa haavan, joka
aina märkii ja ilmoittaa olemassaolostaan, kivusta. Kreikkalainen filosofi
Pythagoras on sanonut: ”Heitä mieluummin tahaton kivi kuin tahaton sana.”
Monessa kodissa pilanpäiten
sanottu sana on herättänyt suuttumusta ja suuttumus saanut sanomaan rivin
harkitsemattomia sanoja takaisin ja sitten on toinenkin puoli avannut ”hanat
auki”. Ja kun puolin ja toisin on sanoja ammuttu säästelemättä kuin järeillä
tykeillä, niin sen jälkeen kotikin vaikuttaa kuin Groznyi
sodan jäljiltä. Tuntuu, että ampumajälkiä ei saa korjattua enää koko jäljellä
olevan elämän ajan, vaikkeivät vielä huonekalut olisi lentäneetkään eikä tartuttu leipäveitseen vahvojen sanojen varmemmaksi
vakuudeksi. Olen minäkin joskus nuorempana suutuspäissäni heitellyt esineitä,
mutta en onneksi osunut kehenkään. Aihetta suuttumukseen ei puuttunut; oli
usein pinna kireällä - sattuneesta syystä. Primitiivireaktio ei kuitenkaan ole oikea purkautumistapa. Psykologit pitävät ymmärtääkseni
tärkeänä, että ihmisellä olisi tilaisuus purkaa paha olonsa mm. huutamalla.
Sielunhoidon menetelmissä ei tällaista keinoa mainita, mutta kuka tietää, jos
vaikka Kuronen käyttäisi sitä perheneuvonnassa! Eräässä vanhainkodissa – se ei
ollut Lehmuskoti – alkoi kesken ehtoollisenvieton yksi potilas kiroilla oikein
rumimmalla sanalla pahaa oloaan. Hoitajat rauhoittelivat noloissaan pyhän
tunnelman häiritsijää. Luulen, että tällä potilaalla ei ollut mitään
ehtoollisjumalanpalvelusta, vielä vähemmän Jumalaa, vastaan. Ehkä hän olisi
tarvinnut tosiaan huutosielunhoitoa, jossa hän olisi saanut rauhassa purkaa
pahaa oloaan, menneisyyden mörköjä, jotka pulpahtivat esille sielun
syvyyksistä, kuka tietää millaisista vääryyksistä ja muista kärsimyksistä.
Kokemusta on
harkitsemattomista sanoista niin minulla kuin myös teillä itse kullakin. Kun
näin on, niin moni varmaan ajattelee Jeesuksen opetuksesta tehtävän
johtopäätöksen olevan, että pois turhat ja harkitsemattomat sanat, pois
leikinlasku ja pila, pois euroihmisen salonkeihin kuuluva
small
talk, olkoon kristityn puhe aina harkittua ja
vakaata, mieluiten harvasanaista puhetta, jos ei voi jättää sanoja kokonaan
pois. Mutta tämä ei ole oikea johtopäätös Jeesuksen sanoista. Ei hän kehota
vähäpuheisuuteen eikä nimenomaan edes harkitsemaan sanoja. ”Hedelmistään puu
tunnetaan.” Kun sanat paljastavat, millainen olet, älä ryhdy ulkokultaiseksi
näyttelemään sivistynyttä hölmöä, vaan tee ainoastaan se johtopäätös, että
sanasi ovat paljastaneet, mitä sisimmässäsi on. Puhdista ja hoida puuta, älä
kiillota hedelmiä! Tutki itseäsi, tutki sydämesi tilaa. Jumala ei tuomitse
sinua harkittujen sanojesi, vaan harkitsematta lausuttujen sanojesi
perusteella. Jumalalla on magnetofoni, johon hän on nauhoittanut puheemme. Tuomiopäivänä
istumme korvat punaisina kuuntelemassa, mitä tuli sanottua. Ainoa turva
tuomiolla on anteeksiantamus, ja se on olemassa – onneksemme.