14. su helluntaista Lappeenrannan kirkko 17.9.00
Matt. 5: 43-48
Virret: 432, 296:4, 431,
450:1- , (232, 329), 445:5-6.
43 "Teille on opetettu: 'Rakasta
lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi.' 44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa
vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta, 45 jotta olisitte
taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin
pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille. 46 Jos te
rakastatte niitä, jotka rakastavat teitä, minkä palkan te siitä ansaitsette?
Eivätkö publikaanitkin tee niin? 47 Jos te tervehditte vain ystäviänne, mitä
erinomaista siinä on? Eivätkö pakanatkin tee niin? 48 Olkaa siis täydellisiä,
niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen.
Tänään on se kirkon
riemuvuoden H-hetki, jolloin ensimmäiset uudet katekismukset alkavat kolahdella
postiluukuista – ainakin melkein - jokaiseen suomalaiseen kotiin. Suomen
perustuslaki on aiemmin kolahtanut. Vieläköhän se löytyy hyllystä? Onko ollut
käyttöä? Katekismus on kirkon tai kristityn perustuslaki. Voinee hyvin verrata
katekismusta perustuslakiin, koska katekismuskin alkaa lailla. Tosin jonkin
verran keskustelua aiheutti kysymys, onko järkevää aloittaa kristillisen opin
esitystä yleisinhimillisellä lailla eli kaikkien ihmisten ja kaikkien
uskontokuntien kuin myös uskonnottomien yhteisellä moraalitajulla, jollaiseksi
luterilaisen uskon pohjalta 10 käskyn lain miellämme. Se ei siis ole
juutalaista tai kristillistä moraalioppia eikä yleensä mitään bättre folkin etiikkaa, jolla voisimme omahyväisesti
röyhistellä rintojamme, että näin jalo moraali meillä, ainakin periaatteessa,
on. Ei, 10 käskyn laki on koko ihmiskunnalle yhteistä ethosta,
globaalietiikkaa, joka ei erota meitä muista uskonnoista, vaan yhdistää niihin.
Käytän ehkä hieman provosoivaa kieltä, mutta toivottavasti se auttaa meitä itse
kutakin mieltämään oikein lain merkityksen. Jumala ei ole keksinyt meille
käskyjä sitä varten, että pitäisi meille jatkuvasti ankaria
käyttäytymissulkeisia ja iloitsisi sadistisesti saadessaan lukea tuomioita
langenneille. Päinvastoin: käskyt ovat elämän oma laki. Jos ei Jumala olisi
antanut meille käskyjä, ne olisi pitänyt keksiä eli laatia itse. Nykyaikaisen
valtion lainsäädäntötyö tarkoittaa juuri yleisen moraalitajun kirjaamista,
minkä jälkeen yhteiskunnan järjestyksenvalvojat on valtuutettu vahtimaan lain
noudattamista. Jumala ei käske meitä tekemään tai olemaan tekemättä mitään
sellaista, minkä oikeellisuutta emme itsekin tunnistaisi.
Jeesuksen vuorisaarna ei ole
uusi laki. Sanoiko Jeesus ehkä, että hän tuli kumoamaan lain ja asettamaan
tilalle paljon paremman? Ei sanonut, vaan: ”en ole tullut lakia kumoamaan, vaan
täyttämään.” Kun Jeesus osoittaa tiettyä vastakohtaisuutta vallitsevan
käytännön ja omien ehdottomien sanojensa välillä – ”olette kuulleet sanotuksi,
mutta minä sanon teille” – hän korostaa käskyjen alkuperäistä ja ehdotonta
tarkoitusta. Inhimillinen käytäntö mielellään vesittää Jumalan tahdon ja
kiertää sitä. Jumalan tahdon toteuttaminen näyttää helpolta vain sille, joka
tulkitsee sitä yksipuolisesti ja pinnallisesti. Kun kirkko ottaa käyttöön uuden
katekismuksen, halutaan samalla herättää keskustelua myös meille sinänsä
entuudestaan tutuista, mutta aina vaihtelevien olosuhteiden johdosta uutta
terävää tulkintaa vaativista moraalisista velvoitteista. Kaiken lisäksi
raamatuntutkimus on myös edistynyt ja suoraan sanottuna tuonut runsaasti uutta
valaistusta Jumalan käskyjen alkuperäiseen ymmärtämiseen. Meidän tehtävämme on
yhdessä keskinäisessä vuorovaikutuksessa opetella ymmärtämään, mikä on Jumalan
tahto tänään tämän päivän ongelmissa. Tarkoitus olisi provosoida koko
yhteiskuntaa ottamaan kantaa arvoihin, joita noudattamalla yhteiskuntarauha ja
hyvinvointi säilyy. Jeesuksen vuorisaarna ei
kuitenkaan tyydy siihen, että rakennamme tänne Pohjolaan omaa Onnelaamme, jolle
eivät globaaliset eettiset ongelmat kuuluisi. Jumala antaa auringonpaistetta ja
sadetta kaikkialle maailmaan. Jumalan rakkaus ulottuu kaikkialle. Jumala ei jaa
hyvyyttänsä vain kristityille. Tällaisilla ajatuksilla Jeesus perustelee
lähimmäisen rakastamisen globaalisuutta.
Jeesuksen terävät sanat on
tietysti luettava aikansa juutalaisuutta vasten. Aikojen saatossa vahvistui
ehdoton monoteismi, ettei ole kuin yksi Jumala, joka on myös maan ja taivaan
Luoja. Ja tämä sama koko maailman Jumala, joka on kaikki ihmiset, kielet ja
rodut, luonut, on kuitenkin valinnut vain yhden kansan lupaustensa
perilliseksi. Juutalaisen käsityksen mukaan pakanoilla – siis ei-juutalaisilla
- ei ollut tulevaisuutta. Heidät oli tarkoitettu vain tuhoutuviksi. He olivat
halveksittavia sekä epäjumalanpalveluksensa että siveettömyytensä takia.
Juutalaisten Pyhässä kirjassa löytyy myös tällaisia ajatuksia, toisaalta sieltä
löytyy myös ajatuksia, joiden mukaan muukalaisiin ja toisuskoisiin tuli
suhtautua kunnioittavasti. Tätä viimeistä vaatimusta Vanha testamentti
perustelee juutalaisten orjuudella. Heille oli itselleen tuttua sorto ja
muukalaisuus vieraassa maassa. Älköön vääryys toistuko niitä kohtaan, jotka
olosuhteiden pakosta asuvat juutalaisen etnisen yhteisön reviirillä.
Osoitettakoon heitä kohtaan ennemminkin samanlaista kunnioitusta, jollaista
olisi aikanaan itse toivottu vierailta vallanpitäjiltä. Tehkää toisille niin
kuin haluaisitte itseänne kohdeltavan. Tällainen kultaisena sääntönä tunnettu
moraalinen ohje oli jo olemassa ennen Jeesusta. Mutta se oli hukkumassa
kaksinaismoraalisuuden siinä kuin ylpeän nationalisminkin alle.
Vihollisen vihaamisen käskyä
ei Vanhassa testamentissa ole. Tuskinpa Jeesus suoranaisesti sellaista väittää,
mutta hän yleistää sanallaan lukuisat vanhatestamentilliset koston ajatukset ja
sotaisan Jumala-kuvan, joka säilyi viholliskuvana Jeesuksen aikaan asti.
Jälleen kerran on todettava, että Jeesus astui suoranaisesti ulos juutalaisen
uskonnon kehyksestä ja suoritti uskonpuhdistuksen, jossa viholliskuvat
murrettiin. Jeesuksen vuorisaarnassaan julistama universaali Jumala on koko
maailman Luoja ja Kaitsija, joka rakastaa kaikkia ihmisiä erotuksetta, ihonväristä,
uskonnosta, vakaumuksesta, syntyperästä ja sosiaalisesta asemasta riippumatta.
Yhdysvaltain presidenttiä
Abraham Lincolnia pidettiin aikanaan liian lempeänä vastustajiaan kohtaan.
Häntä vaadittiin tuhoamaan vihollisensa. ”Enkö minä juuri siten tuhoakin
viholliseni, että teen heistä ystäviäni”, vastasi Lincoln vaatimuksiin.
Vihollisuudet ja viholliskuvat eivät maailmasta lopu, mikäli vihollisuuksia
pidetään yllä. Ne loppuvat vain, kun vihollisia lopetetaan kohtelemasta
vihollisina; heitä aletaan pitää ystävinä. Tämä ei ole vain yksilöetiikkaa,
vaan myös kansojen suhteita koskevaa globaalietiikkaa. Tämä on diplomatiaa ja
ystävällisten suhteiden rakentamista toisiin kansoihin ja valtioihin.
Ihmiselle on luonteenomaista
liittyä aina tuttuihin ja ystäviin. Kun astumme johonkin etukäteen
tuntemattomalta näyttävään seuraan, etsimme sieltä aina jonkun tutun. Istumme
kauas henkilöstä, jota vierastamme tai pelkäämme. Tätä tapahtuu vaikkapa
seurakunnan kirkkokahveilla. Jokainen vaistomaisesti istuu läheisensä, tuttunsa
ja ystävänsä kanssa samaan pöytään. Ennestään tuntemattomiin ei haluta nytkään
tutustua. Kuinkahan moni seurakuntalainen jää kokonaan pois kirkkokahveilta,
koska pelkää tutustua toisiinsa tai pelkää sitä, ettei kukaan varmaan halua
tutustua häneen, pelkää myös osakseen tulevaa arvostelua. Seurakunnalliseen
pienryhmään ei uskalleta tulla. Pelätään joutumista arvostelun kohteeksi. Onko
se varmasti aiheetonta? kysyn vaan.
No, entäs sitten se lähetystyö? Osoittautuuko se tarpeettomaksi tai peräti vahingolliseksi vuorisaarnan etiikan valossa? Moni luulee lähetystyöhön sisältyvän valtapyyteitä ja taka-ajatuksia, oman paremmuuden tuntoa ja toisten halveksimista. Eikö lähetystyö ennemminkin ole juuri Jumalan universaalin rakkauden kuuluttamista sanoin ja teoin? Eikö se juuri ole laskelmoimattoman rakkauden ja hyvyyden osoittamista sekä viholliskuvien purkamista. Lähetystyö ja kansainvälinen diakonia lyövät kättä periaatteissa, että ihmisiä autetaan ja heille osoitetaan rakkautta ilman mitään taka-ajatuksia.