15. sunnuntai helluntaista, perhejumalanpalvelus Voisalmen koulu 16.9.2001 1.vsk
Lk
17: 11-19
Virret: 490, 135, 326: 1-3,
341, 462.
Jeesus
parantaa kymmenen spitaalista
11 Matkallaan kohti Jerusalemia Jeesus kulki Samarian ja Galilean
rajaseudulla. 12 Kun hän oli tulossa erääseen kylään, häntä vastaan tuli
kymmenen spitaalista miestä. Nämä pysähtyivät matkan päähän 13 ja huusivat:
"Jeesus, opettaja, armahda meitä!" 14 Nähdessään miehet Jeesus sanoi
heille: "Menkää näyttämään itsenne papeille." Mennessään he
puhdistuivat. 15 Huomattuaan parantuneensa yksi heistä kääntyi takaisin. Hän
ylisti Jumalaa suureen ääneen, 16 lankesi maahan Jeesuksen jalkojen juureen ja
kiitti häntä. Tämä mies oli samarialainen. 17 Jeesus kysyi: "Eivätkö
kaikki kymmenen puhdistuneet? Missä ne yhdeksän muuta ovat? 18 Tämä
muukalainenko on heistä ainoa, joka palasi ylistämään Jumalaa?" 19 Ja hän
sanoi miehelle: "Nouse ja mene. Uskosi on pelastanut sinut."
Yksi asia meinaa helposti unohtua. Se on se, mistä äiti usein joutuu kotona muistuttamaan ruokailusta poistuvaa lasta. ”Mikäs unohtui?” ”Hä, mitä?” ”Että mikäs unohtui?” ”Jaa, unohtui??? Ai niin – kiitos.”
Yhtenä sana se on pieni
sana, ”kiitos”, mutta asiana se on iso asia, ”kiitollisuus”. Elämä näyttää ihan
erilaiselta, jos sitä katselee ”kiitollisuuden silmälaseilla” verrattuna
siihen, että sitä katselisi ”tyytymättömyyden linsseillä”.
Evankeliumi kertoo, miten
Jeesuksen luo tuli kerran 10 spitaalista, jotka pyysivät, että Jeesus
parantaisi heidät. Spitaali tarkoittaa Raamatun kielenkäytössä erilaisia
ihotauteja. Vaikein niistä oli lepra, hermosairaus, jossa ihminen menettää
tuntoaistinsa, eikä tunne kipua, minkä seurauksena hän voi polttaa jäsenensä
tai kolhia itsensä tuntematta kipua. Jeesus huusi heille jo kaukaa vastauksen:
”Sen kun menette ja näytätte itsenne papeille
(että he voivat todeta teidät parantuneiksi, minkä jälkeen voitte palata
karanteenistanne, metsästä, takaisin ihmisten ilmoille normaaliin elämään).”
Papit olivat sen ajan lääkäreitä, jotka saattoivat julistaa tarttuvaksi
oletettua tautia sairastavat puhtaiksi. 10 spitaalista lähtivät ja huomasivat
yhtäkkiä itsensä parantuneiksi. Yksi heistä, huomattuaan parantuneensa, kääntyi
hetkessä takaisin, polvistui Jeesuksen jalkojen juureen kiittämään häntä.
Jeesus sanoi: ”Missäs ne muut yhdeksän ovat; eivätkö he parantuneetkaan? Sinun
uskosi on sinut pelastanut. Mene kertomaan Jumalan suurista teoista!”
10 on täydellisyyden luku.
Se tarkoittaa, että kaikille on pelastus ja hyvä elämä tarjolla, mutta vain
harva sen löytää! Yksi kymmenestä. Meitä suomalaisia on onnistanut. Meillä on
paljon hyvää, sellaista, mistä moni muu maailmassa vain uneksii. Mutta olemmeko
tyytyväisiä ja onnellisia? Ei, vaan me olemme tyytymättömiä, meillä ei ole
kiitollista mieltä. Kapinoimme, iskemme ikkunoita säpäleiksi, katkomme
kaupunginpuutarhurin istuttamat lehmuksen taimet, vihaamme koulua ja opettajia,
moitimme ruokaa. Olemme hapannaamoja. Meiltä puuttuu kiitollisuus. Se on
mielenlaatu, joka syntyy usein puutteen, hädän ja kärsimyksen keskellä. Kun
kaiken menettää, silloin näkee sen arvon, mitä vielä omistaa. Joka osaa iloita
vähästä, se on kiitollinen.
Meillä on myös Jumalan
sana. Jo pienenä meidät on liitetty kasteessa Jumalan omiksi. Saamme omistaa
evankeliumin rikkauden seurakunnassa. Yhdeksän kymmenestä kääntää selkänsä
kirkolle, ei piittaa Jumalan lahjoista. Ei osallistu seurakunnan
jumalanpalvelukseen, vaan marmattaa kotona ja kapakassa tyytymättömänä ja
onnettomana noituen elämän tylsyyttä. Yksi kymmenestä huomaa Jumalan
pelastustyön, haluaa kiittää häntä, tulee takaisin Jeesuksen luo, elää hänen
yhteydessään ja seuraa häntä. Noihin toisiin voi soveltaa Raamatun sanoja:
Heidän kuulemansa sana ei heitä hyödyttänyt, koska se ei uskossa sulautunut
niihin, jotka sen kuulivat.” Pelastus taitaa olla rengas, joka on meille
heitetty, mutta moni jättää tarttumatta siihen ja hukkuu, kun hylkää Jumalan.
Kiittämättömyys on maailman palkka.
Yleisin kiittämättömyyden
laji on lasten kiittämättömyys vanhempiaan kohtaan. Muutamia viikkoja
elämästämme olemme olleet täysin vanhempiemme varassa. Ihminen tarvitseekin
eläinkuntaa pidemmän ajan tullakseen itsenäisesti toimeen. Mutta kun aika
kuluu, lapset kokevat ikääntyneistä vanhemmistaan pelkkää harmia. Vain harvat
nuoret näkevät asiakseen maksaa takaisin kiitollisuudenvelkaansa. 4. käsky on
unohdettu. Ehkä jotkut ajattelevat käskyn jo vanhentuneen. Vanhemmat ovat
varmaan tehneet paljon kasvatusvirheitä ja vanhetessaan he voivat tuntua
ärsyttäviltä. Mutta kuoltuansa heitä jäädään kuitenkin kaipaamaan. Moni herää
vasta liian myöhään tajuamaan menetyksensä. SANA -lehdessä oli kerran
todistajien ketjussa kirjoitus, jossa tyttö kiitti Jumalaa vanhemmistaan. Hän
luetteli todistuksessaan, mitä kaikkea hän oli saanut vanhemmiltaan ja kertoi
nyt miettivänsä, mitä voi antaa vanhemmilleen. Siinä oli aikuistuneen nuoren
kypsyyttä nähdä asioita uudella tavalla.
Toiseksi olemme usein
kiittämättömiä toisia ihmisiä kohtaan. On ollut joitakin ihmisiä, ystäviä,
joille olemme jääneet suureen kiitollisuudenvelkaan. Silloin ajattelimme, ehkä
sanoimmekin, ettemme koskaan unohda tätä ystävyyttä ja palvelusta. Se saattoi
olla ystävän, opettajan tai lääkärin palvelus, joka painui unohduksiin. ”Tuule,
tuule kylmä talvituuli, et sinäkään ole niin epäystävällinen kuin kiittämätön
ihminen”, sanoo runoilija.
Kolmanneksi olemme
kiittämättömiä Jumalalle. Spitaalitaudista parantuneen kiitollisuudenvelka
kohdistui ystävälle, joka osoittautui lääkärejäkin mahtavammaksi parantajaksi.
Hän paransi sanansa voimalla toivottomia tapauksia. Olipa kyseessä sitten
vaikka vain kiitollisuudenvelka tuntemattomalle ystävällismieliselle
muukalaiselle, olisi parantuneiden luullut jo matkalla palaavan pian takaisin,
mutta niin ei käynyt. Heidän ensisijainen tarpeensa oli ollut tulla terveeksi
ja palata sen jälkeen kotiinsa, omiensa pariin, jokapäiväiseen elämään. Ehkä he
olivat joskus rukoilleet palavasti Jumalalta parantumista, luvanneet elää
hänen ominaan ja olla hänelle ikuisesti kiitollisia, jos Jumala heidät
parantaisi, mutta nyt lupaus unohtui kerta heitolla. Samarialaisen tarpeet
olivat syvemmällä. Hän ei halunnut ensisijaisesti palata omiensa pariin, vaan
parantajansa luo ja Jumalan luo. Hän kuuli Jeesukselta tärkeät sanat, että usko
oli hänet pelastanut. Hän ei vain parantunut. Hän pelastui. Se tarkoittaa: hän
löysi uuden ja aidon yhteyden Jumalaan. Hänen silmänsä avautui Jumalan
hyvyydelle.