16. su helluntaista Hartauskierros 29.9.03
Virret: 384:1-3,
521: 1-2,7-8, 530.
Evankeliumi: Matt. 6: 19-24
Jeesus sanoo:
»Älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle. Täällä
tekevät koi ja ruoste tuhojaan ja varkaat murtautuvat sisään ja varastavat.
Kootkaa itsellenne aarteita taivaaseen. Siellä ei koi eikä ruoste tee tuhojaan
eivätkä varkaat murtaudu sisään ja varasta. Missä on aarteesi, siellä on myös
sydämesi.
Silmä on ruumiin lamppu. Jos silmäsi on terve, koko
ruumiisi on valaistu. Jos silmäsi ovat huonot, koko ruumiisi on pimeä. Jos siis
se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, millainen onkaan pimeys!
Kukaan ei voi palvella kahta herraa. Jos hän toista
rakastaa, hän vihaa toista; jos hän toista pitää arvossa, hän halveksii toista.
Te ette voi palvella sekä Jumalaa että mammonaa.»
On kaksi Jumalaa: Elävä Jumala ja mammona. Kun puhun mammonasta jumalana,
kirjoitan sen pienellä etukirjaimella. Se ei tarkoita sitä, että tämä jumala
olisi pikku tekijä, vaikutusvallaton. Mammonalla on valtaa ihmisiin, vaikka se
ei ole Jumala sanan varsinaisessa merkityksessä. Se on epäjumala, kaikkein
tyypillisin epäjumala, olemukseltaan pelkkää materiaa. Monet ajattelevat, että
Raamatun ensimmäinen käsky on vanhentunut; eihän nykyään ole epäjumalia,
ainakaan meidän ympäristössämme. Emme kumartele kuville. Emme käytä
jumalankuvia. Emme palvo eläimiäkään, joilla luonnonuskonnoissa on tarunomainen
pyhyys. Emme usko, että on muita jumalia kuin yksi ainoa ja todellinen. Kaikki
eivät kylläkään usko edes häneen. Omasta mielestään he eivät usko mihinkään
jumalaan. Mutta se jää helposti huomaamatta, että sekä Jumalaan uskomaton että
jumalinen tosi asiassa saattaa palvoa kaikesta sydämestään mammonaa.
Mammona on raha ja
omaisuus. Ne ovat tärkeitä, jolleivät ihan välttämättömiä asioita. On turha
hurskastella, että tulee muka toimeen ilman rahaa. Jokainen tarvitsee sitä.
Missähän kohti tulee vastaan se raja, missä mammonasta tulee jumala?
Radiohartauden pitäjä sanoi, että kun mammonasta tulee itseisarvo, päämäärä
sinänsä - välinearvon sijasta - silloin se on saanut epäjumalan
aseman. Silloin kun raha ja omaisuus alkaa hallita elämää, silloin mammona on
saanut sinut ja minut valtaansa. Yleensä ottaen mammonan palvonta ilmenee
siinä, että eletään yli omien tarpeiden ja kasataan omaisuutta pahan päivän
varalle, mikä toki voi kuulostaa hyvältä ja tarpeelliselta. Mammonan palvontaa
mitataan asuntojen laadulla ja määrällä, autolla (verrattuna naapuriin),
matkailu- tai tila-autolla ja palkalla virkaetuineen. Mammonan palvelija kerää
itselleen kaikkea tarpeetonta krääsää, hyödykkeet, turhakkeet
ja haitakkeet menevät suloisesti sekaisin.
Omistamisen ilo on niin suuri, ettei siinä viitsi niuhottaa ekoajattelulla.
Osakesalkku ja sijoitusrahasto pitää olla. Ja kun se alkaa tuottaa, niin salkku
tuplataan. Sen jälkeen ei varoja liikene enää hyväntekeväisyyteen. Mammona saa
aikaan ahneuden tilan, jossa lähimmäisen rakkaus unohdetaan ja aletaan elättää
uskomusta, että näin on hyvä. Älkää unohtako, että köyhäkin voi olla ahne. Hän elää aina rikkauden
toivossa ja on kateudesta vihreä omistaville.
Ahne sairastaa omistamisen himoa. Hänellä on
kiihko omistaa. Halu saada yhä enemmän on tullut päähänpinttymäksi,
pakkomielteeksi. Jos hän saa sen. mitä on tavoitellut, nousee ennen pitkää
esiin uusia tarpeita. Koskaan hän ei rauhoitu, ei ole koskaan tyytyväinen, ei
osaa milloinkaan iloita siitä minkä on jo saavuttanut. Rahanahne on köyhä,
vaikka olisi kuinka rikas. Ja Jumala, jota hän palvoo, on petollinen. Jos se ei
petä ennemmin, pettää se varmasti myöhemmin. Jokainen meistä kuolee tyhjin
käsin. Niin kuin eräästä rikkaasta kysyttiin tämän kuoltua: Paljonko hän jätti
jälkeensä?” Vastaus kuului: ”Kaiken.” Sillä ei ole enää mitään väliä, paljonko
omaisuuden arvo oli. Mitään siitä ei voi viedä mukaansa. Sarjakuvasankari Roope
Ankka on maksimoitu saiturihahmo.
Rahan haalimisen ja saituuden sijasta toiset ovat
valinneet erilaisen elämäntyylin: korkean elintason. Elämän tarjoamat
mahdollisuudet ja varallisuus käytetään elämiseen ylellisyydessä ja
huvituksissa. ”Syökäämme ja juokaamme, sillä huomenna me kuolemme.” Kaiken
päämääränä on huoleton ja mukava elämä. Elämän korkeammista arvoista ei
piitata, ei liioin toisten ihmisten hädästä. Jokainen yrittäköön ottaa elämästä
irti sen mikä hänelle on mahdollista.
Nautinnonhalun jumala kuitenkin palkitsee huonosti
palvojansa. Mitä vanhemmaksi ihminen tulee, sitä paremmin hän oppii tuntemaan
elämän tyhjyyden. Lopulta kaikki tuntuu turhalta ja tyhjänpäiväiseltä.
Keräyksiin
mammonan palvoja ei siis paljoa anna, jos ollenkaan. Jos on tarpeen näyttää,
että kaikesta huolimatta on jalomielinen, niin sen voi tehdä antamalla ihan
pikkuisen, niin ettei tunnu missään. Mutta luultavasti hän kehittää älykkään
verukkeen olla antamatta, esim. periaatteen, ettei hyväksy ollenkaan ovelta ovelle- ja puhelinkeräyksiä. Postista tulleet suorat
vetoomukset voi hyvin heittää roskikseen. Voi aina sanoa, ettei tällä kerralla anna. Niin voi sanoa vuodesta toiseen.
Vaikka tulisi samakin kerääjä vuodesta toiseen, niin periaatteen mies, mitä
luultavimmin mies!, aina toistaa
samat sanat: Tällä kerralla en osallistu. Astetta rehellisempi on se, joka
sanoo: Minulla ei ole tapana antaa mitään keräyksiin. Jos hän on hieman
epävarma sanojensa vaikutuksesta, hän voi lisätä siihen: Keräyksistä menee niin
suuri osa keräyskuluihin eikä avun perille menosta voi olla varma. Asian
tunteva kerääjä voi sanoa, jos keskusteluun on yhtään mahdollisuutta: tästä
keräyksestä keräyskulu8ihin menee 17 %, jolloin siihen voi vastata: Mitäs minä
sanoin – keräyskulut nielevät aivan kohtuuttomasti varoja!
Mammonan
palvoja ei mielellään käy kirkossa. Syy voi olla ihan käytännöllinen. Ei
sunnuntaina ehdi tai jaksa käydä kirkossa. Pitää levätä. Eikös kolmas käskykin
sano: Muista levätä pyhäpäivänäsi! Sunnuntaina voi myös shoppailla,
joko ostella tarpeettomia tai ehkä ihan tarpeellisiakin asioita tai pelkästään
katsella, mitä kaikkia vempaimia niitä onkaan nykyään tarjolla. Voi samalla
tapailla tuttuja ja käydä kahvilla tai kaljalla ym. Muitakaan kirkossa käynnin esteitä
ei ole vaikea keksiä. Siihenhän kelpaa melkein kaikki: papin saarna on
luultavasti huono tai se liian ankara; jumalanpalvelus on väärään aikaan, kun
vielä nukutaan. Jumalanpalvelusuudistus on pilannut kirkonmenot; voi osoittaa
mieltään olemalla menemättä sinne. Nykyään ei ole enää terävää herätyspuhetta
niin kuin ennen tai sitten ihan päinvastoin: Nykyäänkin saarnat ovat
paatoksellisia herätyspuheita, jotka masentavat nykyajan stressaantunutta
ihmistä. Miksi mennä sinne nuhdeltavaksi ja löylytettäväksi, kun ei muutenkaan
meinaa millään jaksa kestää tätä jumalatonta maailmaa!
Mammonan
palvoja voi hyvin luulla uskovansa oikeaan, elävään Jumalaan ja palvovansa tätä
aidosti ja vilpittömästi. Tai sitten hän
sanoo, ettei halua olla erityisesti uskovainen, vaan ihan tavallinen kristitty,
sellainen kuin kaikki muutkin, joille usko on vain yksi sektori elämässä. Se
aktivoituu ristiäisissä, häissä ja hautajaisissa.
Mammona
on jumala, joka sitoo ihmistä ja orjuuttaa. Se saa ihmisen tekemään työtä
vuorotta, pitkää päivää, aamusta iltaan, laiminlyömään perheensäkin. Aina on
meno päällä ja muuta duunia. Mitä enemmän tekee, sitä enemmän tulee tuottoa.
Joskus sydäninfarkti pysäyttää tämän menevän miehen kiireet. Kyllä nainenkin
voi olla sidottu omaisuuteen. Ei tarvitse olla neljää tuhatta kenkäparia eikä
kuutta tuhatta mekkoa, vain paljonko sillä Filippiinien rouvalla olikaan. Usein
ensimmäisen käskyn rikkomisesta seuraa myös muiden käskyjen rikkominen,
varsinkin seitsemännen, yhdeksännen ja kymmenen: jos ei omaisuutta saada
haalituksi rehellisin konstein, niin vilpillä voidaan vielä tehdä lisäansioita.
On
vain yksi elävä ja todellinen Jumala. Hänen nimensä kirjoitetaan isolla
alkukirjaimella. Hänkin vaatii tahtonsa toteuttamista. Työtä saa ja pitääkin
tehdä, ja saa omistaa rahaa ja omaisuutta. Tämä Jumala on myös niiden puolella,
jotka ovat sairaita ja heikkoja eivätkä pysty siten työllään ansaitsemaan
elatustaan. Tämä Jumala on ratkaissut ongelman niin, että on antanut
ansaitseville tehtäväksi pitää huolta heikoista. Jolla on, se jakakoon omastaan
tarvitsevalle. Tämä Jumala on säätänyt lepopäivän sekä lepäämistä että
pyhittämistä varten. Raha, omaisuus ja ansiot eivät saa olla ihmiselle kaikkein
tärkeintä, mihin hän sitoo voimansa ja uurastuksensa. Jumala ei ole kenellekään
kateellinen tämän rikkauden tähden; Jumala vain tietää, että ihminen usein
tulee rahanhimoiseksi, menettää sen takia oman terveytensä, särkee
avioliittonsa, laiminlyö lapsensa ja tulee hyvin itsekkääksi sekä samalla
onnettomaksi. Jumala tietää, että itsekäs ihminen on onneton. Jumala antaa sen
tähden käskytkin rakkaudessaan, ei orjuuttaakseen ihmistä. Ensimmäinen käsky
kysyy, minkä varaan me rakennamme elämämme. Kuka tai mikä on meidän jumalamme? (Katekismus)
Ainoa elävä Jumala uskoo ihmisen olevan onnellisin silloin, kun tämä auttaa ja
palvelee toisia, ja tuntee näin itsensä tarpeelliseksi ja hyödylliseksi. Elävä
Jumala on vapauttaja: hän vapauttaa ihmisen
vääristä
sidonnaisuuksista, orjuudesta. Uusi katekismus ei valitettavasti ilmaise tätä
käskyjen johdantoa, mistä kaikki pitäisi alkaa: Minä olen Herra, sinun
jumalasi, joka johdatin sinut pois
Egyptistä, orjuuden maasta. Egyptin orjuus ei
tietysti koskenut meitä, mutta synti ja paha kyllä. Jumala on ensin antanut
meille kaikki syntimme anteeksi, se on hänen vapauttava tekonsa meitä kohtaan.
Jumala antaa ensin sen, mitä hän meiltä vaatii.
Jokainen etsii jotakin, johon voi kiinnittää toivonsa. Se, mihin ennen muuta turvaudumme, on meidän jumalamme. Luulemme, että raha, valta ja kunnia suojaavat meitä. Luotamme itseemme ja omiin kykyihimme. Omat epäjumalamme ovat toiveidemme ja unelmiemme heijastuksia. Ne eivät voi antaa, mitä lupaavat. Ainoa todellinen turva on Jumala, joka on luonut kaiken ja ilmoittanut olevansa kaiken Herra. Hänen lahjaansa on elämä ja kaikki hyvä, mitä meillä on. Jos turvaudumme omatekoisiin epäjumaliin, käännymme pois Jumalasta ja hänen rakkaudestaan. Koska Jumala on kaiken hyvän antaja, rakkautemme kuuluu hänelle. Hän tahtoo olla ainoa Jumalamme.