7.
sunnuntai helluntaista 27.7.03 Messu
Rakkauden
laki
Evankeliumi: Luuk. 6: 27-31
»Teille, jotka minua kuulette, minä sanon: Rakastakaa vihamiehiänne, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat. Siunatkaa niitä, jotka teitä kiroavat, rukoilkaa niiden puolesta, jotka parjaavat teitä. Jos joku lyö sinua poskelle, tarjoa toinenkin poski. Jos joku vie sinulta viitan, anna hänen ottaa paitasikin. Anna jokaiselle, joka sinulta pyytää, äläkä vaadi takaisin siltä, joka sinulta jotakin vie. Niin kuin te tahdotte ihmisten tekevän teille, niin tehkää te heille.»
Virret: 520: 1-5, 700,
328:3-4, 414: 1-4, 262:1-, (465, 543),
342:4 tai 326:7-9
Harva
Jeesuksen käsky on herättänyt niin paljon keskustelua ja väittelyä kuin käsky
rakastaa vihamiehiä Moni pitääkin sitä yliampuvana eettisenä normina, jota on
mahdotonta noudattaa. Siispä on syytä miettiä, mitähän käsky oikeastaan
tarkoittaa. Kreikankielessä on kolme rakastamista tarkoittavaa verbiä
suomenkielen yhden sanan asemasta. Ensimmäinen verbi tarkoittaa miehen ja
naisen välistä eroottista rakkautta. Toinen sana tarkoittaa ystävien välistä
rakkautta. Tämä sanan juuri on myös mm. sanassa filosofia = viisauden rakkaus.
Olisiko tämä siis sukupuolten välisenä vain sitä platonista rakkautta? Kolmas
rakastamista merkitsevä UT:n verbi on
uustestamentillinen uudissana, jolle ei löydy vastinetta profaanista kreikasta.
Se tarkoittaa hyväntahtoisuutta toista ihmistä kohtaan riippumatta siitä, mitä
tämä toinen henkilö tekee meille; me päätämme osoittaa häntä kohtaan harkitusti
ja tarkoituksellisesti hyväntahtoisuutta. Emme tietenkään voi rakastaa
vihamiehiämme samalla tavalla kuin rakastamme lähimpiämme ja rakkaimpiamme. Se
olisi luonnotonta, mahdotonta ja väärääkin. Mutta sellainen on mahdollista,
että tähtäämme toisen ihmisen parasta, vaikka hän pilkkaakin, kohtelee huonosti
tai peräti vahingoittaa meitä. Rakkaimpiamme emme voi olla rakastamatta.
Puhutaan rakastumisesta. Se on tahdosta riippumaton tapahtuma.
Myös parisuhteessa tarvitaan tahtoon perustuvaa rakkautta, vaikka siinä
vaiheessa, kun avioliitto solmitaan, hääparin rakkaus voi olla tunteeseen
perustuva. Mutta rakastumisen tunne ajan myötä lakastuu, ennemmin tai
myöhemmin; ei mahda mitään. Vihamieheen kohdistuva rakkaus ei sen sijaan ole
tunteeseen, vaan tahtoon perustuva. Kristuksen armon avulla voimme osoittaa
tällaista rakkautta toista ihmistä kohtaan. Kukahan valtiomies se olikaan, jota
epäiltiin liian lepsuun otteeseen suhteessa poliittiseen viholliseen. ”Paras
tapa päästä eroon vihollisesta on tehdä hänestä ystävä”, tämä totesi. Se on kai
kaiken nykyaikaisen poliittisen vuoropuhelun ja sukkuladiplomatian tarkoitus:
kohdata ongelmat neuvottelupöydän ääressä ja tarjota ystävyyden ja yhteistyön kättä. Vaikka
suomenkielessä ei olekaan monta rakkautta merkitsevää sanaa, arkielämän
kanssakäymisessä ja yhteiskuntaetiikassa synonyymeina toimivat kiintymys,
huolenpito, vastuu ja oikeudenmukaisuus. Rakkaus jää siten joko hengelliseen
kieleen ja kotielämään tai valheelliseen kielenkäyttöön kuvaamaan hyväksikäyttöä, jolloin sanan
merkitys kääntyy alkuperäisen vastakohdaksi..
Edellä
sanotun perusteella voi tehdä muutamia johtopäätöksiä kristillisestä
etiikasta. Kristillinen etiikka on
positiivista. Ei ole kysymys vain tekemättä jättämisistä, vaan tekemisestä.
Jeesus antoi ns. kultaisen säännön joka velvoittaa toimimaan toisia kohtaan
niin kuin toivoisimme heidän toimivan meitä kohtaan. Kultainen sääntö on
uskontojen ja koko ihmiskunnan yhteistä maailmaneetosta, ei sellaisenaan yksin kristinuskolle ominaista
korkeaa moraalia. Siitä huolimatta on merkille pantavaa, että sääntö esiintyy
monilla kirjailijoilla ja opettajilla negatiivisessa muodossa. Muuan mies pyysi
rabbi Hilleliä, suurta juutalaista opettajaa
opettamaan koko lain niin ytimekkäästi ja lyhyesti, että hän ehtii sen kuulla
yhdellä jalalla seisoen. Rabbi vastasi: ”Älä tee toiselle sitä, mitä itse
vihaat. Siinä koko laki; kaikki muu on selitystä.” Suuri Aleksandrian
juutalainen, filosofi Philon opetti: ”Älä tee
toiselle ihmiselle sitä, mikä tuottaa sinulle kärsimystä.” Kreikkalainen puhuja
Isokrates opetti: ”Älä tee toisille ihmisille
sellaista, millä he aiheuttavat sinulle kärsimystä ja saavat sinut
vihaiseksi.” Antiikin stoalaisilla
filosofeilla oli tapana opettaa: ”Älä tee toisille sitä, mitä et toivoisi itsellesi
tehtävän.” Kiinalaiselta opettajalta Konfusiukselta
kysyttiin: ”Voidaanko koko elämän eettinen normisto tiivistää yhteen sanaan ja
sääntöön?” Vastaus kuului: ”Eikö vastavuoroisuus ole sitä. Älä tee
toisille sitä, mitä et tahtoisi tehtävän itsellesi.”
Kaikki
edellä ilmaistut säännöt ovat muodoltaan negatiivisia. Itse asiassa
negatiivisen ja positiivisen säännön ero on siinä, että negatiivista on
helpompaa noudattaa kuin positiivista. Voit olla kyllä varastamatta ihmisiltä
mitään, mutta et pysty jakamaan kaikkea omaisuuttasi köyhille. Kristillisen
etiikan ydin on toiminnassa lähimmäisen hyväksi eikä pahoista teoista
pidättäytymisessä. Näin Jeesus opetti
vuorisaarnassaan esittäessään mallin esimerkilliselle elämäntavalle. Luther
rakensi Vähässä katekismuksessaan käskyjen selitykset samalla periaatteella,
niin että hän muotoili kiellot käskyiksi.
Jeesuksen
etiikka meni ehkä vielä hieman askelta pidemmälle, vaikka tämä jatko ei
kuulukaan päivän lukukappaleeseen. Mutta tekisi mieli mainita, että Jeesus
rakensi opetuksensa tavanomaisuudesta poikkeamisen varaan. ”Mitä hyvää on
siinä, jos te ystävät rakastatte toisianne; niinhän kaikki tekevät,
pakanatkin.” Ei pidä verrata rakastamisen jaloutta ystäviin ja naapureihin ja
saman heimon ihmisiin. Pitää verrata itseään Jumalaan, joka rakastaa
jumalattomia, sellaisia, jotka eivät hänen rakkauttaan ansaitse, vaan
vihoittavat hänen mielensä käytöksellään. Jumalan rakkaus ei tee erotusta
syntisen ja pyhimyksen välillä. Vihollisrakkaus tekee meistä Jumalan kaltaisia.
Kultaisesta
säännöstä on vielä nostettava esille se piirre, että lain painopiste ei ole
teon tekijässä itsessään, vaan lähimmäisessä. Keskeistä ei ole se, että minä
osoittaudun moraaliseksi. Pääasia on se, mitä tekoni saa aikaan toisessa
ihmisessä. Tämä pätee myös ajatukseen tekojen ansiollisuudesta. Koska kultainen sääntö ei edes mittaa minun
moraaliani, en voi sen varjolla kerätä itselleni pisteitä. Missään tapauksessa
lähimmäisiä rakastava elämäntapa ei ole uskonnollinen suoritus eikä
taivaskelpoisuuden peruste. Kristillinen
uskomme ei ole suoritususkonnollisuutta. Ei tarvitse eikä pidä elää lain alla,
lain, joka koko ajan piiskaa ja vaatii. Kristillinen usko on siis valoisaa
elämänuskoa. Saan elää iloisesti ja
turvallisesti ilman mitään sellaisia vaatimuksia, joilla minun täytyy ansaita
teoillani autuuteni. Ei niin. Laki voi kyllä ajaa minut Kristuksen luo, koska
tarvitsen hänen anteeksiantoaan. Mutta saan mennä Kristuksen luo turvallisin
mielin, tietoisena, että hän katsoo katuvaa laupeuden silmillä. Voin lähestyä
häntä, niin kuin turvallisen kodin lapsi isäänsä. Kristilliselle uskolle ei ole
luonteenomaista syntikurjuudessa piehtaroiminen, vaan turvallinen luottamus
anteeksiantavaan Isään.
Tämän
päivän maailmassa kultainen sääntö ohjaa meitä suhtautumaan myötämielisesti
maahanmuuttajiin, pakolaisiin, köyhiin ja kodittomiin. Ei vain lähellä oleviin,
vaan myös kaukana oleviin, televisioruudustakin silmiimme ilmestyviin hätää
kärsiviin. Eettinen elämä kutsuu eläytymään toisen ihmisen asiaan, ”vaihtamaan
paikkaa” hänen kanssaan, kävellä hänen mokkasiineissaan kappaleen matkaa
intiaanien sanonnan mukaan, tai kulkea toisen housuissa suomalaisen sanonnan
mukaan. On asetuttava sairaan, huonoissa oloissa elävän tai vastoinkäymisen
kohdanneen ihmisen asemaan ja ajatella asiaa hänen kannaltaan. Etiikan
ohjenuora on toisen ihmisen avuntarve.
Tähän
messuun osallistuu sukukokouksen jäseniä. Suvun piirissä on sukulaisrakkautta.
Se on luonnollinen ja hyvä asia. On helpompi kokea yhteenkuuluvuutta ja
välittämistä suvun piirissä. Siinä on luontaista yhteenkuuluvuutta. Toisaalta
on toki sanottava, että suvun piirissäkin voi olla ristiriitoja. Jo veljesten
kesken on usein havaittavissa syvää ristiriitaa. Perintöriidat ajavat
lähisukulaiset toistensa verivihollisiksi. Sellainen on hyvin surullista. En
tarkoita, että teidän suvussanne olisi sellaista. Mutta sukuyhteys vaatii
hoitamista niin kuin perheenjäsentenkin yhteys. On opeteltava elämään yhteydessä perheen
jäseniin, kuuntelemaan toisia, kiinnostumaan heistä ja vaalittava perheen yhteyttä. Tarvitaan myös anteeksi pyytämistä ja – antamista.