9. sunnuntai
helluntaista Laitoshartaudet
Virret:
301, 204, 561
Jeesus
sanoo:
»Jokainen, joka kuulee nämä sanani ja tekee niiden mukaan, on kuin järkevä
mies, joka rakensi talonsa kalliolle. Alkoi sataa, tulvavesi virtasi ja
myrskytuuli pieksi taloa, mutta se ei sortunut, sillä se oli rakennettu
kallioperustalle.
Jokainen, joka kuulee nämä sanani mutta ei tee niiden mukaan, on kuin tyhmä
mies, joka rakensi talonsa hiekalle. Alkoi sataa, tulvavesi virtasi ja
myrskytuuli pieksi taloa, ja se sortui, maan tasalle saakka.»
Kun Jeesus oli lopettanut puheensa, kansanjoukot olivat hämmästyksissään hänen
opetuksestaan. Hän opetti niin kuin se, jolle on annettu valta, ei niin kuin
lainopettajat. Matt.
7: 24-29
Entisaikaan
rakennustekniikka oli vielä hyvin kehittymätöntä. Sen takia oli tarkkaan
katsottava rakennuksen paikka. Näin on varmaan yhä edelleen kehitysmaissa.
Meillä voidaan nykyään rakentaa monenlaiselle maaperälle. Minun
asuntoalueellani monet talot on rakennettu suolle. Nykyaikaisella tekniikalla
ratkaistaan vaikeitakin rakennusongelmia. Maanjäristysalueella ei kuitenkaan
ole viisasta rakentaa suuria kerrostaloja ja matalampienkin taloja
tärinäkestävyys on varmistettava. Se on selvää, että rakennuskustannuksista ei
kannata tinkiä, jos hintana on riski kevyesti rakennetun talon sortumisesta.
Nykyaikaisesta tekniikasta huolimatta meillä on tehty karkeita
rakennusvirheitä. On rakennettu myrkytetylle maalle maata etukäteen
vaihtamatta, radonpitoiselle hiekkakankaalle järjestämättä riittävän hyvin
alatuuletusta. Asunnot on tehty liian tiiviiksi tai vesieristys on jäänyt
puutteelliseksi, mistä on seurannut homeongelmia. Joissakin maissa rakennukset
on rakennettu maaperään, jossa on sortumavaara.
Jeesuksen,
rakentajan pojan vertaus rakentamisesta perustuu kantapään kautta saatuun
kokemukseen, luulisin. Mutta jokainen ymmärtää, ettei Jeesus evankeliumissa
opeta rakennustekniikkaa. Hän puhuu elämän rakentamisesta kestävälle
perustalle. Entisaikaan elämän opetus on annettu kodeissa. Vanhempien
elämänohjeet ovat iskostuneet lasten mieliin ja kasvattaneet omaatuntoa
toimimaan oikein ja viisaasti. Nykyään vanhemmat eivät oikein uskalla olla
vanhempia eivätkä uskalla sanoa, miten asiat ovat, eivätkä omalla
elämälläänkään ehkä pysty näyttämään hyvää esimerkkiä. Lapset kasvavat
arvotyhjiössä. Paljon ajatellaan, ettei tarvitse kasvattaa. Lapset kasvavat
itsestään. Nyt tällainen kasvatusfilosofia alkaa olla ja vanhentunut. Palataan
takaisin vanhaan ja todetaan, että vanhempien on uskallettava olla vanhempia ja
sanottava suoraan, mikä on sopivaa. Lapsille on uskallettava asettaa rajoja.
Vanhempien on uskallettava tuottaa lapsilleen pettymyksiä. Se on hyvää
harjoitusta elämään, että on turvallisessa ilmapiirissä kohdannut pettymyksiä.
Kun niitä sitten tulee elämässä, ei tule täysin yllätetyksi, kun kaikkea
mukavaa ei saakaan tehdä. On jo oppinut sen, että kaikella on rajansa.
Tämän
kesän rippikoulussa törmäsin nuorten kanssa aika rajusti 6. käskyn
soveltamisessa. Minä sanoin, että kuudes käsky velvoittaa olemaan uskollinen
myös tulevalle aviopuolisolleen eli pidättäytymään esiaviollisista suhteista.
Se oli kaikille nuorille liikaa tämän päivän elämää ajatellen. Se oli fossiilin
puhetta modernina aikana. On totuttu siihen, ettei ole mitään rajoja. Ihmiset
saavat itse päättää rajansa. Olla uskollinen tulevalle puolisolleen, josta ei
vielä edes tiedä, kuka se tulee olemaan. Se oli liikaa. Yleinen opetus ei
nykyään opeta pidättäytymistä, vaan ainoastaan ehkäisyä. Sillä hoidetaan
hommat. Jos se ei tepsi, niin sitten on vielä katumuspilleri. Minusta tuo
nimitys katumuspilleri on kuitenkin hyvä. Se osoittaa, että näyttäpä tässä
sentään vielä jäävän katumuksen varaa. Nuoret olivat sitä mieltä, että ihmisen
pitää kokea ja kokeilla kaikkea. Vasta kokeiltuaan voi kukin havaita, mikä on
oikeaa ja väärää. Tätä
ajatusta näytään kokeiltaneen myös talonrakennusalalla. Se on tullut
kalliiksi. Moni sellaisen kokeilun tehnyt on tiettävästi ajatellut juuri toisin
perin, ettei kannata kokeilla. On asioita, missä on parasta jättää kokeilut
sikseen ja perustaa aiemmin koeteltuun ja luotettavaan. Jeesuksen opetukset
käskyistä on rakentamista perustellun kokemuksen varaan. Jos kokeilla haluaa,
niin parasta usein tyytyä vain ajatuskokeeseen. Moni nuori kokeilee
päihteitäkin ja huumeita. Ajatellaan, ettei kokeilu mitään haittaa. Nämäkin
kokeilut ovat tulleet kalliiksi. Epäonnistunutta elämää voi tietysti yrittää
korjata, mutta ei se elämä ole enää samanlaista epäonnistuneen kokeilun
jälkeen. Autokolarista voi selvitä hengissä ja toipua, mutta mahdollisesti
siitä jää elinikäiset vaivat, jotka vanhetessaan vielä nuortuvat, mikä tässä
tapauksessa ei ole toivottava asia.
Elämä on
hyvä perustaa Jumalan antamien elämänohjeiden varaan ja niitä kannattaa
noudattaa mahdollisimman hyvin. Joissakin tapauksissa kannattaa kokeilla
kokemattomuutta. Minä olen kokematon päihteiden, huumeiden ja tupakan osalta
eikä minua yhtään harmita tällainen kokemattomuus. Olenkin nuoruudesta
rukoillut ja pyytänyt, että Jumala varjelisi minua turhilta kokeiluilta ja
luulen, että se rukous on tullut hyvin kuulluksi.
Viisas
rakentaja on vertauksen sovelluksessa se, joka kuulee Jumalan sanaa ja
noudattaa sitä. Ensiksi pitää kuulla Jumalan sanaa. Nykyään on hirveästi muita
asioita ja tehtäviä, jotka kilpailevat Jumalan sanan kanssa. Kaupankäynti ja
viihde ovat kaksi asiaa. Nykyään kuvitellaan, että ihminen on niin vapaa, että
voi hyvin käydä kauppaakin sunnuntaina. Onkohan se vapautta vai uusi sidos,
joka köyttää ihmisen kiireen ja kulutuksen oravanpyörään, niin ettei edes
sunnuntaina ole aikaa levätä. Ainakin kaupan alan pätkätyöntekijät ovat
lirissä, kun vakinaista työtä ei ole; on vain sellaista työtä, mitä pitää tehdä
muiden huviksi, ja pätkätyön palkoilla ei tule toimeen. Jos pätkätyöläiset ovat
vielä naisia tai nuoria perheenäitejä, joita tarvittaisiin kotona, niin ei tämä
vapaus tunnu kovin hyvältä. Yhden vapaus on toisen riistoa. Sitähän se vapaus
tässä maailmassa taitaa ollakin. Suomalaiset miehet ovat tosi vapaita, kun he
lähtevät kotoa Venäjälle tai Viroon. Heidän vapautensa revitään
venäläis-virolaisten seksityöntekijöiden orjuudesta. Jumalan sanan kuuleminen
on vaikeutunut myös mediassa. Media on täynnä hauskaa viihdettä, joka aina
voittaa ihmisen mukavuudenhaluisen mielen, niin ettei viitsi kuunnella hartausohjelmia,
jos niitä yleensä enää löytää kaiken sekalaisen tarjonnan sumasta. Seurakunnan
jumalanpalvelukset ovat jäämässä yhä harvempien harrastukseksi. Kesällä ollaan
mökillä ja talvella töissä. Jotta voisi noudattaa Jumalan tahtoa, pitäisi olla
ensin Sanan kuulemista.
Toinen
asia on sitten sanan noudattaminen. Se on paljon vaikeampaa kuin kuuleminen.
Juuri sanan noudattaminen vaatii oman mielihyvän ja halujen kieltämisen. Elämä
pitää kääntää sellaiselle vaihteelle, missä ei ajatella koko ajan omaa etua ja
mielihyvää, vaan mietitään elämän tarkoitusta, johon kuuluu lähimmäisten hädän
kuuleminen ja heidän avuntarpeeseensa vastaaminen. ”Joka tahtoo pelastaa
elämänsä, hän kadottaa sen; mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän
löytää sen”, sanoo Jeesus paradoksaalisesti. Kun roikkuu kiinni omissa
mieltymyksissään hampaat irvessä, tuntuu koko ajan olevan jotakin vajaa. Kun
alkaa elää toisille, ei itseltä enää tunnukaan puuttuvan mitään. Aika
merkillistä!
Oikean
noudattamisessa on yksi ongelma. Pelkkä tieto hyvästä ja oikeasta ei anna
ihmiselle voimaa toimia oikein. Tähän ollaan törmätty
mm. huume- ja päihdevalistuksessa. On jaettu nuorille tietoa niin
perusteellisesti, että sen perusteella ei enää luulisi kenenkään sortuvan
päihteisiin. Nyt on havaittu, ettei valistus pure. Hyvä, ettei siitä ole
seurauksena melkein kielletyn hedelmän houkutus. Siis päinvastainen vaikutus
kuin oli tarkoitus. Ihminen tarvitsee erityisen voiman toimia oikein. Minä
ajattelen, että kristillinen usko voisi olla juuri sellainen voima. Usko, jossa
tarraudutaan Jumalan apuun ja rukoillaan, että Jumalan antaisi voimia ja
varjelisi pahasta. Moni tarraa Jumalan apuun pikkasen
liian myöhään. Parempi tietysti myöhään kuin milloinkaan, mutta monelta se jää
vasta sitten kun on ihan pohjalla, kun mikään muu ei ole auttanut. Jumalankin
avulla päihdekuopasta nouseminen on äärettömän vaikeaa. Parempi olisi tämä
ennaltaehkäisy.
Jeesuksen
sanat tukevasta perustuksesta voisi viitata myös edeltävässä jaksossa
mainittuihin vääriin profeettoihin, opettajiin, jotka tavoittelevat
uskonelämästä erikoisuuksia. Monelle ei tavallinen rukihinen
leipä tunnu riittävän uskonelämän alalla. Uskossa pitää olla säpinää ja
sykettä. Täytyy kaatuilla, puhua kielillä tai vapista, onpa nauruheräyskin
(ennen oli itkuherätyksiä). Usko perustetaan kokemuksiin ja tunteisiin. Se on
uskonelämän tavoite, ei siis kuunnella tai lukea yksinkertaista Jumalan sanaa
ja yrittää noudattaa sitä. Ei sellainen
ei riitä alkuunsakaan. Tavallinen jumalanpalvelus ei
monille kelpaa sanan rieskaksi. Täytyy olla sellainen
hartaustilaisuus, missä tapahtuu ihmeitä ja sairaat paranevat, ehkä kuolletkin
herätetään. Virsien sijasta pitää olla tunteisiin vetoavaa musiikkia ja
urkujen sijasta rumpusetti ja saksofoni. Tavallisen kirkkouskovaisen uskonharjoitusta
pidetään riittämättömänä ja hengettömänä. Jeesus taitaa olla toista mieltä. Ei
pidä etsiä uskonelämästä onnea, mielihyvää ja menestystä, vaan yksin Jumalan
tahdon toteuttamista. Jeesuksen kuvapuheessa viimeisestä tuomiosta monet
hämmästyvät, kun Jeesus ei tunnistakaan heitä omikseen. He luulevat kuuluvansa
oikeaan joukkoon, sillä he ovat tehneet ihmeitä Jeesuksen nimessä. Ajatella! Mutta tuomiolla kysytäänkin, kuka on antanut
janoiselle juotavaa, nälkäiselle syötävää, kuka on käynyt tervehtimässä sairaita
ja vankeja, kuka on vaatettanut alastoman. Oikea kristillisyys onkin harmaan
arjen kristillisyyttä, vähäpätöisiä tekoja itse tekijän kannalta, mutta
arvokkaita puutteessa elävän kannalta.
Jeesukselle
ihanneusko ei ole voimatonta ja hengetöntä toimimattomuutta, mutta ei myöskään
ylihengellistä vouhotusta. Se on vaatimatonta ja hiljaista uskonelämää, jossa
uskosta kuitenkin tehdään täyttä totta. Ja kilvoitellaan eli pyritään olemaan
toimimatta oman mielihyvän mukaan. Ajatellaan, että ollaan olemassa toisia
varten, Jumalan palvelijoiksi kutsuttuja.
Johtaako
tämä tekojen kristillisyyteen? Sellaiseen, jossa ei enää pelastuta armosta,
vaan hyvistä teoista? Sitä sopii kokeilla, kuka oikeasti pystyy kaikkea
noudattamaan. Luulenpa, että useimmat meistä huomaavat,
ettemme siihen pysty. Meidän on joka päivä ja varsinkin ilta tunnustettava:
”huono on ollut mun palveluksein.”
Syntisin olen ja kelvottomin. Annathan anteeksi, uskollisin.” Elämä on jokapäiväistä katumusta ja
parannuksentekoa. Ei minusta tule yhtään parempaa kuin mitä olen. Turvaudun
armoon ja anteeksiantamukseen. Uskon, että Jeesus on viattomalla kärsimisellä
ja kuolemallaan sovittanut syntini.