Uskonpuhdistuksen
muistopäivä 31.10.99
1.vsk Joh. 1: 16-18 Lappeenrannan kirkko, ehtoomessu
Virret: 189: 1-4, 188:3-5, (222, 451), 170:1-2
16 Hänen
täyteydestään me kaikki olemme saaneet,
armoa armon
lisäksi.
17 Lain
välitti Mooses,
armon ja
totuuden toi Jeesus Kristus.
18 Jumalaa ei
kukaan ole koskaan nähnyt. Ainoa Poika, joka itse on Jumala ja joka aina on
Isän vierellä, on opettanut meidät tuntemaan hänet.
Tänään on tullut kuluneeksi päivän tarkkuudella 482 vuotta siitä, kun maailmanhistoriassa tapahtui yksi merkittävä mullistus. Maa ei tosin järissyt eikä aurinko pimentynyt, ei siis mikään luonnonmullistus. Tapahtui tapahtuma, joka on Yhdysvalloissa listattu ajanlaskumme aikana tapahtuneiden kymmenen tärkeimmän tapahtuman, ”etusivun lööppien”, joukkoon. Lasken tapahtuman välilliseksi seuraukseksi senkin, että meillä on suomen kieli ja kirjallisuutta sillä kielellä ja että on pohjoismainen hyvinvointivaltio. On esim. kouluruokailu. Sitä herkkua ei saa kuin Pohjoismaissa. Jokaisella tapahtumalla on tietysti esihistoriansa; sitä emme nyt lähde kelaamaan, mutta kerronpa vain, mitä tapahtui pyhäinpäivän aattona 31.10. vuonna 1517. 34-vuotias nuori mies ei ollut menossa halloween – illanviettoon kurpitsalyhty kainalossa, vaan tämä korkeasti oppinut jumaluusopin tohtori, Martti Luther, oli menossa omaan kirkkoonsa tai ainakin kirkon ovelle varusteinaan vasara, nauloja ja paperiarkki, johon oli kirjoitettu latinaksi 95 teesiä eli väitettä.
Lukas Cranach vanhemman maalauksia Lutherista, Katarina von Borasta ja Philip Melanctonista: http://gallery.euroweb.hu/html/c/cranach/lucas_e/7/index.html Lukas Cranach vanhempi oli Lutherin hyvä ystävä ja poliittinen aatetoveri. |
En tiedä, auttaisiko meitä
ymmärtämään asian painavuutta tapahtuman mielikuvasiirto tähän päivään.
Kuuluisi ulkoa kolketta. Joku hakkaa kirkon ovea. Suntio hermostuisi
ensimmäisenä ja rientäisi ovelle katsomaan, kuka siellä metelöi. Jos se olisi
joku häirikkö, hän saisi hakkaamiskiellon ja korvausvaatimuksen kirkon oven
turmelemisesta. Mutta entäpä, jos hakkaajana olisi itse kirkkoherra. Suntion
olisi ajateltava, ettei asia hänelle tässä tapauksessa kuulu, antaa
kirkkoherran vasaroida; oikeastaan hän voisi auttaa vasaran iskun osumisessa
naulaan eikä sen viereen. Mutta kuka nykyään kiinnostuisi siitä, mitä
kirkkoherra hakkaa seinään, paitsi, jos hän kutsuisi tiedotusvälineet paikalle
ja ilmoittaisi vastustavansa arkkipiispan ja muiden piispojen ohjeita ja
kirkolliskokouksen päätöksiä ja luettelisi yksitellen erimielisyyden kohteet.
Ehkä sillä pääsisi uutisotsikoihin tänäkin päivänä. Mutta jotta kirkkoherra
ryhtyisi tähän, hänellä täytyisi kyllä olla aika painavat perusteet
toimintaansa. Hänen täytyisi pystyä perustelemaan väitteensä ja olemaan valmis
joutumaan syytteeseen tuomiokapitulin edessä sekä eroamaan papinvirastaan, jopa
pappisvirastaankin. Niin että kynnys tällaiseen toimenpiteeseen on sen verran
suuri, ettei tänä päivänä kukaan siihen ryhtyisi.
"Minun sinettini kuvaa jumaluusoppiani. Siinä on musta risti punaisessa sydämessä, jotta se muistuttaisi minulle, että me tulemme autuaiksi uskon kautta ristiinnaulittuun. Sydän on valkean ruusun päällä muistuttaakseen minulle, että usko tuo rauhaa, lohdutusta ja iloa. Valkoinen ruusu muistuttaa minua siitä, että Jumalan suoma rauha ja ilo eivät ole sellaista kuin maailma antaa, sillä valkoinen väri on enkelien väri. Ruusu on taivaansinisellä pohjalla muistuttamassa minua siitä, että iloni täällä on vain hengellisen ja taivaallisen ilon alkua. Sinettiäni ympäröi kultainen kehä muistuttamassa taivaallisen ilon iäisyydestä ja sen äärettömästä arvosta verrattuna maalliseen iloon ja maallisiin aarteisiin." Martti Luther sinetistään |
Lutherin aikana oli toisin.
Luther ei ollut kuka tahansa kadunmies, joka sattui vastustamaan vääriksi
näkemiään kirkon toimenpiteitä, nimenomaisesti ns. anekauppaa. Siinä oli itse kirkkoherra, oppinut teologian
tohtori, joka ei toiminut äkkinäisestä päähänpistosta, vaan asiaa kauan
harkittuaan. Hän toimi kuin Raamatun profeetat, teki näyttävän teon, pitäisikö
sanoa inhorealistisesti, suoranaisesti kerjäsi verta nenästään, toimi
mahdollisimman julkisesti. Ja otti käyttöönsä aikansa uusimman median,
kirjapainotaidon. Lutherin väitteet ja perustelut levisivät laajalle ja niihin
oli pakko ottaa kantaa.
Lutherin toiminta ei ollut
erillinen ja irrallinen, uusi ilmiö. Voisi sanoa, että ilmassa oli jo uuden
käänteen odotusta tai ainakin suuri tilaus/tarve muutokselle. Katolinen kirkko
oli ajautunut oudoille raiteille sekä opissaan että elämässään. Kirkon johto
eli mukavuudessa ja oli enemmän kiinnostunut poliittisesta vallankäytöstä ja
omien taloudellisten intressiensä toteuttamisesta kuin kansan uskonelämästä.
Liittoutuminen poliittisen vallan kanssa ei ollut kirkolle eikä yhteiskunnalle
hyväksi. Asiaan ei monikaan uskaltanut puuttua. Ne, jotka olivat aiemmin
nousseet vastustamaan epäkristilliseksi kokemaansa menoa, olivat päässeet
roviolla hengestään. Miksei Lutherille käynyt samoin? Oli vähällä käydäkin,
mutta hän oli ehkä liian vaikutusvaltainen ja tunnettu henkilö, että hänet
olisi voinut teilata. Hän sai kansan, erityisesti ylioppilaat, ja median (=
kirjapainotaito) puolellensa. Ylioppilaat käänsivät latinankieliset teesit
saksaksi ja levittivät niitä.
Ajankohtaiseksi
uskonpuhdistuksen muistopäivän tekee tänä vuonna luterilaisten ja katolisten
välisten oppikeskustelujen tuloksena syntynyt Yhteinen sopimus
vanhurskauttamisesta. Juuri siitä keskeisestä riitakysymyksestä, mikä aiheutti
uskonpuhdistuksen, ovat kerran riitautuneet kirkot päässeet nyt yhteiseen
sopimukseen. Kuinka se on mahdollista?
Onko paljon melua ja riitaa syntynyt tyhjästä, olemattomasta asiasta? Ainakin
sekä katolinen että luterilainen kirkko ovat muuttuneet paljon. Nimenomaan
60-luvulla pidetty Vatikaanin toinen konsiili on
tuonut jättiläiskirkon nykyaikaan. Siinä on tapahtunut perinpohjaisia
uudistuksia, paljon juuri niitä uudistuksia, joita uskonpuhdistus mm. vaati.
Vielä v. 1963, kun LML piti Helsingissä vuosikokoustaan., luterilaiset kirkot
eivät itse päässeet keskenään yksimielisyyteen vanhurskauttamisopista. Nyt
pitkien oppikeskustelujen tuloksena ei olla päästy
täydelliseen yksimielisyyteen missään asiassa, mutta ollaan opittu ymmärtämään
ja kuuntelemaan toinen toistaan – tämä on kuin perheneuvontaa - , on pystytty
tuomaan julki, mitkä ovat kirkkojemme väliset todelliset opilliset erot ja
mitkä vain tahattomia tai tahallisia väärinymmärryksiä. Oppikeskustelujen
tärkein tulos on, ettei opillisia eroja enää nähdä, nimenomaan
uskonpuhdistuksen aiheuttaneen keskeisen syyn osalta, niin suuriksi, että olisi
aiheita jyrkkiin oppituomioihin. Tältä osin oppituomiot todetaan
”kohteettomiksi”. Toisen kirkon julistaminen kerettiläiseksi, harhaoppiseksi, anti-Kristuksen kirkoksi on sen luokan herja, että sen
ylläpitäminen vielä vuosisatojen ajan ja nykypäivänä vaatii todella uutta
harkintaa. Oppituomiostakin pitää vastata pyhän Jumalan edessä. Ei sitä voi
muina miehinä kevyesti päästellä. Tähdättiin siihen, että kun on kuulunut 450
vuotta Trenton konsiilin
alkamisesta, joka toteutti vastauskonpuhdistuksen ja LML:n
viettäessä perustamisensa 50-vuotisjuhlaa voidaan oppituomiot purkaa. Ihan
tarkkaan ottaen ei aikarajassa pysytty kiinni, mutta nyt ovat käsillä
merkittävät hetket. Katolisen kirkon ja LML:n
edustajat allekirjoittavat yhteisen sopimuksen vanhurskauttamisesta, mikä
merkitsee sitä, etteivät oppituomiot enää osu kohteeseensa.
Muuhun kirkkojenväliseen
lähentymiseen, varsinkin ehtoollisyhteyden saavuttamiseen on vielä
tuskastuttavan pitkä matka. Kaikki eivät hyväksy saavutettua yhteyttä, vaan
arvostelevat sopimusta totuuden kustannuksella käytävästä veljeilystä. Sikäli
kuin arvostelussa on kyse asiallisesta, ei liian poleemiseksi käytävästä,
keskustelusta, sitä ei pidä kieltää. Päinvastoin, asiallinen keskustelu
jatkukoon.
Tämän päivän ens. vuosikerran
evankeliumi lataa esiin ”kaikkien uskonpuhdistusten äidin”. Siinä ei mainita
kuin kaksi merkkivaikuttajaa: Mooses ja Jeesus. Moosekseen kulminoitui Israelin
uskonnonharjoitus. Se olisi ollut Jumalan lopullinen itseilmoitus,
ellei meille olisi ilmaantunut vielä tärkeämpää Jumalan ilmoittajaa, itse
persoonallista Jumalaa, Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen hahmossa. Jeesus ei
kumonnut Mooseksen ilmoitusta, mutta täytti sen. Kaikki muut uskonpuhdistukset
– suuressa mittakaavassa niitä ei ole monta, olisiko vain tämä yksi, Lutherin
aikana tapahtunut – ovat vain paluuta yhteen ainoaan perususkonpuhdistukseen,
Jeesuksen tekemään. Uskon puhdistaminen on kuitenkin alati jatkuva prosessi.
Kirkon itsetyytyväisyys, omaan tilaansa, asemaansa ja opilliseen itseymmärrykseensä
pysähtyvä jähmettyminen, on huolestuttava merkki kirkosta, joka on kadottanut
tuoreutensa ja alkuvoimaisuutensa. Helluntailaiset seurakunnat, moniin ryhmiin
jakautuneina, ovat tällä hetkellä maailman nopeimmin leviäviä kristillisiä
yhteisöjä. Meillä Suomessa ei heidän voi katsoa olevan suuri haaste
luterilaiselle kirkolle. Mutta esim. Afrikassa on paikoin vain seurakunnan nimi
luterilainen, sisältö helluntailainen. Makumiran
seminaarissa oleva teol.tri, opettaja Mika Vähäkangas
epäilee, että Afrikassa on odotettavissa uusi uskonpuhdistus, joka merkitsee
uuden murroksen olevan tapahtumassa. Luterilaisen kirkon hyvästä opista ei
pidetä afrikkalaisessa kontekstissa tiukkaan kiinni. Meidän oikeassa olemisemme
ei vakuuta afrikkalaisia.
En jaksa pysyä huolettomana
afrikkalaisen uskonnollisuuden kehityksestä. Pelkään, että juuri tämä
uskonpuhdistuksen pääperiaate joutuu syrjään: ihminen vanhurskautetaan sulasta
armosta ilman tekoja, ilman uskonnollisiakaan suorituksia. Loppujen lopuksi
kaikkien uskontojenkin keskellä on vain kaksi uskontoa, legalismi
eli tekojen tie ja pelkkä armo. Totuudesta ei voi tinkiä.