Uudenvuodenpäivä Lappeen Marian kirkossa 1.1.07
Virret: 39, Laudamus, 317: 1-2, 40, 36: 4, 600: 1- , 41, 42, 329: 4-5
*Evankeliumi: Luuk. 2:21
Kun oli tullut kahdeksas päivä ja lapsi oli ympärileikattava, hän sai nimen
Jeesus, jonka enkeli oli ilmoittanut ennen kuin hän sikisi äitinsä kohdussa.
Toimiessani Suomen Lähetysseuran työntekijänä Etiopiassa sain usein
vastattavakseni kysymyksen nimeni merkityksestä. Minun oli vastattava, ettei
nimeni merkitse mitään ja ettei meidän kulttuurissamme nimillä yleensä ole
merkitystä. Se tuntui oudolta kulttuurissa, jossa nimeen aina liittyi merkitys.
Etiopialainen kulttuuri on osittain samaa seemiläistä alkuperää kuin Raamatun ja
siis Palestiinan kulttuuri. Nimi merkitsee jotain. Se joko viittaa omistajansa
syntyperään tai sitten se edustaa vanhempien toivetta, mitä nimen kantajalta
odotetaan, millaisen ihmisen hänestä toivotaan varttuvan. Etiopian
kristillisessä kulttuurissa nimet ovat enimmäkseen raamatullisia. Kun jollekin
annetaan nimeksi Marian voima, niin sellaisen lapsen odotetaan olevan suuren ja
kunnioitettavan Jumalan Äidin suojeluksessa kasvava ihminen. Jos nimeksi
annetaan Haile Selassie, niin se on vielä jotain mahtavampaa: hän on peräti
Pyhän Kolminaisuuden suojassa elävä ihminen. Sellaista nimeä ei tohdita yleensä
antaa. Nimi on jotenkin liian pyhä ja kunnioitettava, niin ettei nimen kantajan
elämä tule vastaamaan sitä, mitä häneltä odotetaan. Tavallisempaa onkin antaa
nimeksi vähän vaatimattomampi Haileab, isän voima, tai Gebre Selassie,
Kolminaisuuden palvelija.
Juutalaisessa perinteessä ihmisen nimi myös liitetään usein Jumalan nimeen, niin
Jesaja, Jeremia kuin Jeesuskin. Kaikissa näissä nimissä on osana Jumalan pyhän
nimen, ns. pyhän tetragrammin neljästä konsonantista se ensimmäinen, joka
riittää hyvin kuvaamaan Jumalan toimintaa nimen kantajassa. Jeesus tarkoittaa
Herran pelastus tai Herra korottaa. Hepreankielellä nimi kuuluu
kokonaisuudessaan Jehoshua´. Tavallisesti nimen lapselle antoi juutalaisessa
kulttuurissa isä tai vanhemmat yhdessä. Jeesuksen kohdalla Uusi testamentti
kuitenkin korostaa, etteivät Jeesukselle antaneet nimeä hänen vanhempansa. Nimi
tuli Jumalalta, enkeli oli tämän viestin sanansaattaja. Nimenantoseremonia
yhdistyi ympärileikkaukseen, joka tapahtui, vain pojille, 8 päivän ikäisenä.
Ympärileikkauskäytäntö alkaa Vanhan testamentin mukaan Abrahamista. Jeesuksesta
tehtiin siis aito Abrahamin, uskon isän, poika. Siinä kohtaa hän ei kuitenkaan
eronnut ikätovereistaan, vaan samaistui kansaansa.
Ympärileikkauskäytäntö on ymmärrettävä juutalaista taustaa vasten.
Ympärileikkauksessa ihmisestä tuli juutalaisen kansan jäsen; syntymänsä
perusteella hän ei sitä vielä ollut. Luukas korostaakin Jeesuksen olleen
Israelin oikea Messias, joka alusta pitäen sidottiin elämään lain mukaan.
”Jumala lähetti Poikansa…lain alaiseksi syntyneen lunastamaan lain alaiset” (Gal.
4:4-5). Sovintoveren ensimmäinen pisara vuodatettiin ympärileikkauksessa. Jeesus
myös kastettiin, ei sen tähden, että hän olisi tehnyt syntiä, josta hänen olisi
pitänyt puhdistautua, vaan hänet kastettiin meidän tähtemme. Vaikka Jeesus
ympärileikattiin, hänen lähetyskäskynsä edellytti vain ”kastetta ja
opettamista”. Jeesuksen nimen merkitys sisältää kuitenkin
koko hänen messiaanisen pelastustehtävänsä. Senpä takia meidän
kulttuurissamme ei ole tapana antaa Jeesus-nimeä ihmisille, ei edes
kristillisessä kasteessa, mikä toki nimenomaan tapahtuu Jeesuksen nimessä.
Jeesus saa yksin edustaa pyhää nimeä. Jeesuksen nimipäivä ei ole kenenkään
toisen nimipäivä. Uudenvuodenpäivä, on Jeesuksen nimipäivä. Jeesuksen
syntymäpäivänä, jouluna, ei liioin vietetä kenenkään muun nimipäivää.
Muuten nimipäiväkalenterimme pohjautuu katoliseen aikaan, aikaan, jolloin
marttyyrien kuolinpäiviä alettiin viettää heidän syntymäpäivänään iankaikkiseen
elämään. Nimipäiväkalenteri ulottuu siis aina kristittyjen vainojen aikaan.
Marttyyreja, uskontodistajia, oli niin paljon, että heitä riitti vuoden
jokaiselle päivälle. Jokainen päivä oli siis siinä mielessä kristillinen
juhlapäivä, että muistettiin aina jotakuta uskonsa tähden kärsinyttä Kristuksen
todistajaa. Lapsia kastettaessa usein annettiin nimi syntymäpäivänä vietettävän
uskontodistajan mukaan. Toivottiin, että lapsesta varttuisi yhtä uskollinen
Kristuksen todistaja kuin oli ollut henkilö, jonka nimeä lapsi kantaa. Kristitty
on kastettu taivaallinen esirukoilijansa kaimaksi. Nimiä annettiin toki myös
enkelien mukaan, jolloin enkeli oli kaimansa suojelusenkeli.
Englannissa etunimestä käytetään ilmaisua Christian name – se tarkoittaa, että
etunimi todella ilmentää kantajansa uskontoa. Ortodoksisessa sisarkirkossamme on
edelleen käytössä tämä vanha kristillinen nimipäiväperinne, jonka mukaan
kastettu saa nimen autuaasti kuolleelta taivaalliselta esikuvaltaan. Mediassa
luetellaan tasapuolisuutta noudattaen kahden nimipäiväperinteen mukaiset nimet.
Ortodokseilla on usein samana päivänä monet nimipäivät. Samana päivänä
nimipäiväänsä viettävien nimien ei tarvitse olla samaa sanajuurta. Kyseessä
onkin useat eri henkilöt, pyhät, joita muistetaan ja joiden mukaan kastetut ovat
saaneet nimensä. Tällaisessa kristillisessä perinteessä kastettu kristitty
liittyy edesmenneisiin uskonsankareihin ja taivaalliseen riemuitsevaan
seurakuntaan. Tuonpuoleisen yhteys tämänpuoleiseen on läsnä elämässä. Oikeastaan
radiossa ei ortodoksien kohdalla pitäisi kertoa, kenen nimipäivää tänään
vietetään, vaan kuka on se pyhä henkilö, Jumalan oma, jota tänään muistetaan.
Sanottakoonpa tästä nimisymboliikasta mitä tahansa, on hyvä olla siitä tietoinen
eikä siinä mitään moitittavaa ole, jos nimipäivä- ja nimenantokulttuuriamme
hienosäädämme kristillisen perinteen mukaisesti. Päinvastoin.
Jonkinlaista kulttuurista muutosta on yritetty saada aikaan kirkossamme
jumalanpalvelusuudistuksen yhteydessä, kun on palautettu kastekynttiläkäytäntö.
On kerrottu, että kastekynttilä muistuttaa aina Jeesuksesta, joka on maailman
valo. Hänessä meidät kastetut on siirretty pimeydestä valoon. On kehotettu
sytyttämään kastekynttilä kastetun nimi- ja kastepäivänä syntymäpäivän lisäksi
ja korostettu, että kastekynttilää voi käyttää myös kirkollisina juhlapäivinä.
Se on vähän kuin Suomen lipun käyttö: aina sopivissa tilanteissa sitä voi
käyttää ja tietyissä tilanteissa kastekynttilän käyttö on suoranaisesti
virallista. Ympärileikkausta ei meidän kulttuurissamme ole käytössä eikä siitä
ole tullutkaan kristillisen kirkon tunnusmerkki. Kaste korvaa sen täysin.
Ympärileikkaus ja kaste muistuttavat toisiaan siinä, että ne kohdistuvat
sylivauvoihin. Joissakin ortodoksissa kirkoissa kastetaan poikavauvoja 8 päivän
ikäisenä. Meillä tähän tarkoitukseen sovittu aika on lähempänä 40 päivää, jota
vietetään Jeesusta ajatellen kynttilänpäivänä.
Kasteessa emme saa meidän uskomme mukaan pyhimyksiä esirukoilijoiksemme, vaan
kummit. Enkeli oli Marialle Jumalan tahdon ilmoittaja; kastetuille Jumalan
tahdon ilmoittaja on kummi; hän saa kasteessa tehtäväkseen kristillisestä
kasvatuksesta ja esirukouksesta huolehtimisen. Hän on elävä ja läsnä oleva
Jumalan seurakunnan edustaja. Kummi-instituution alkuperäistä merkitystä ei
usein muisteta. Uskontokasvatus jätettään kunnioituksesta vanhempia kohtaan
heidän yksinoikeudekseen, mutta ei kummin silti ole syytä panna kynttiläänsä
ihan kokonaan vakan alle. Kristillistä kasvatusvirkaa voi toteuttaa muistamalla
kummilasta säännöllisesti rukouksessa ja esim. tilaamalla kouluikään
varttuneelle kummilapselle kristillisen lastenlehden.
Uudenvuodenpäivän evankeliumi on on kaste- ja opetusteksti. Kasteessa meidät
otetaan Jeesuksen nimiin. Parannusta syntien anteeksisaamiseksi on näet
saarnattava Jeesuksen nimessä kaikille kansoille (24:47). Tähän liittyy myös
Apostolien tekojen julistus: ” Mitään muuta nimeä, joka meidät pelastaisi, ei
ole ihmisille annettu koko taivaankannen alla.» (Ap.t. 4:12) Tässä ei ole
kysymys nimimagiasta, vaan Jeesuksen persoonasta. Jeesus on kärsimisellään ja
kuolemallaan lunastanut minut, ei kullalla eikä hopealla, vaan kärsimisellään ja
kuolemallaan. Tätä sanomaa on tehtävä tunnetuksi kaikkialla maailmassa. Jeesus
on suuri opettaja ja profeetta, aikakausien käänne, kristillisen ajanlaskun
perusta. Mutta hän on enemmän: hän on kärsinyt kuoleman, uhrannut itsensä
ainutkertaisena uhrina, että sinä ja minä pelastuisimme. Ei ole muuta Vapahtajaa
kuin Jeesus. Ketään ei voi nostaa hänen rinnalleen. Tämä lienee kristinuskon
suurimpia loukkauskohtia. On ollut ja on edelleen. Kuinka kristinuskon voi
nostaa toisten uskontojen yläpuolelle ainoaksi oikeaksi? Eikö sellainen ole
omahyväisyyttä, itsensä korottamista toisten yläpuolelle? Riippuu varmasti
tavasta, miten asia esitetään. Ei kai sitä tarvitse ilmaista lausumalla, että
toisten usko on väärä ja minä olen oikeassa. Sen sijaan voi sanoa: näin minä
uskon. Koen Jeesuksen Herrakseni ja Vapahtajakseni. Toisten uskontojen
edustajien silmissä omaa uskonnäkemystään vähättelevä ja häpeävä kristitty ei
ansaitse kunnioitusta. Enemmän muslimikin kunnioittaa aitoa ja tunnustavaa uskoa
kuin väritöntä, hajutonta ja mautonta maallistunutta kristityn nimellä kulkevaa
ihmistä, jonka sisäinen uskon palo on sammunut.
Aloitamme uuden vuoden Jeesuksen nimeen, jolle on annettu kaikki valta taivaassa
ja maan päällä; se tarkoittaa, että me jotka olemme hänen nimeensä kastetut,
pyydämme häneltä suojelusta ja siunausta alkavalle vuodelle: Oi Jeesus, anna
rauha ja pelastus. Tähän messuun on kutsuttu sekä vanhat että uudet
seurakuntamme luottamushenkilöt. On kutsuttu myös kaikki vaaliehdokkaat, sillä
seurakunnassa on monia tehtäviä. Jokaiselle, joka haluaa palvella seurakuntaa,
löytynee myös tehtävä, jossa voi hyödyntää omaa armolahjaansa. Koko
seurakunnallemme toivomme uuden vuoden olevan Jumalan siunaama armon vuosi,
annus Domini.