Uudenvuodenpäivä, Lappeenrannan kirkko 1.1.2003
Virret: 39, 317:1-2, 40, 600:1- , (41, 42), 329:4-5
Evankeliumi: Matt. 4:12-16
Kun Jeesus sai kuulla, että Johannes oli vangittu, hän siirtyi Galileaan.
Nasaretiin hän ei enää jäänyt, vaan hän asettui Kapernaumiin, joka on järven
rannalla Sebulonin ja Naftalin heimojen alueella. Näin tapahtui, jotta
toteutuisi profeetta Jesajan sana:
-
Sebulonin maa ja Naftalin maa, Meren tie, Jordanin takainen maa ja muukalaisten
Galilea -kansa, joka asui pimeydessä, näki suuren valon. Niille, jotka asuivat
kuoleman varjon maassa, loisti kirkkaus.
Hyppy vanhasta vuodesta uuteen ei tarvitse aina olla kovin dramaattinen. Monen
ihmisen kohdalla elämä jatkuu niin kuin ennenkin. Samaa harmaata arkea. Paitsi
että joulunpyhiä on sentään vietetty. Juhlimisessakin on vain se ”ongelma”, että
arjen ja juhlan välillä ei ole suurta eroa nykyaikaisessa elämäntavassa. Suuret
elämänmuutokset eivät välttämättä noudata kalenterivuoden rytmiä. Enemmänkin
muutoksista johtuvat kriisit koetaan silloin kuin ne tapahtuvat, olipa kyse
sitten läheisen ihmisen kuolemasta, lapsen syntymästä, vakavasta sairaudesta,
työttömyydestä, työpaikan vaihtumisesta, muuttamisesta uuteen asuntoon, ehkä
uudelle paikkakunnalle tms. Ehkä uudenvuoden päivä kuitenkin vielä aktualisoi
menneenä vuonna koetun suuren elämänmuutoksen. Tappion tai vastoinkäymisen
karvas kalkki polttaa vielä mieltä. Elämän iloa ei pysty nostattamaan uuden
vuoden vastaanottajaisten riehakas meno; päinvastoin oma surkeus ja
epäonnistuminen tuntuu entistä masentavammalta. Voittajan puolestaan on helppo
hymyillä, toiveet uudelle vuodelle ovat korkealla. On ilo kohdata elämän uusia
haasteita ja kulkea suosion aallonharjalla.
Seurakunnassamme uusi vuosi tuo uudet tuulet tavanomaista vuodenvaihdetta
enemmän. Uusi kirkkoherra astuu virkaansa ja aloittaa työt. Kokonaisen vuoden
kestänyt valintaprosessi on ehkä ollut koko seurakunnalle pieni koettelemus. Ei
ole osattu oikein ryhtyä täystoimiin, kun on jääty odottelemaan uuden
kirkkoherran painava sanaa tehtäviin toimintasuunnitelmiin. Uusi talousjohtaja
pääsi aloittamaan hieman aikaisemmin. Kun talousnäkymät erityisesti
yhteisöverojärjestelmään kohdistuvien muutospaineiden johdosta ovat epävarmat,
eli säästökuuriin on varauduttava, niin talousjohto on jo ehtinyt ryhtyä
toimenpiteisiin entistä niukemman talouskulttuurin aikaan.
Luottamushenkilövaalitkin ovat tuoneet jälleen kerran neljään vuoteen pientä
verenvaihtoa seurakunnalliseen päätöksentekoon. Kun aika moni entinen
luottamushenkilö väistyi vapaaehtoisesti, jäi uusilla yrittäjillä pettymyksen
maku mieleen, kun ei ura auennutkaan seurakunnalliseen luottamustehtävään,
vaikka olisi niin mielellään ryhtynyt toimiin. Yksi valitsematta jääneistä
luottamushenkilökandidaateista totesi kuitenkin, että seurakunnallisessa
vapaaehtoistyössä on aina sijaa halukkaille ja että hän haluaa olla
käytettävissä, vaikkei tullutkaan valituksi korkeimpaan seurakunnalliseen
luottamustehtävään.
Samat kuviot, mitä me täällä koemme aika pienessä ja vaatimattomassa
mittakaavassa, koettiin kerran Galilea- nimisen sekä väestöpohjaltaan että
maantieteelliseltä kooltaan aika lähellä Etelä-Karjalan aluetta olevilla
ylängöillä. Se vanha, joka väistyi uuden tieltä, ei ollut uuden vastustaja;
päinvastoin hän koki olevansa uuden edeltäjä, tien valmistaja tälle tulevalle
Jumalan lähettiläälle. Päivän evankeliumista ei käy ilmi tämän miehen
uskomattoman nöyrä olemus; toisen evankeliumin todistuksen mukaan nimittäin tämä
väistyvä tulisieluinen saarnamies lausui seuraajaansa viitaten: hänen on tultava
suuremmaksi, minun pienemmäksi. Täytyy sanoa, että sellainen nöyryys ei ole
tavanomaista. Vanhan profeetan väistymiseen ei vaikuttanut hänen seuraajansa
astuminen kehiin, vaan oman suorasanaisen profeetan toimen hoitamisen
poliittiset seuraukset. Mies, joka suoraan arvosteli vallanpitäjiä, ei voinut
jatkaa toimintaansa vapaasti julkisuudessa. Hänestä tuli poliittisen
vallankäytön uhri. Vaikka meidän yhteiskuntamme on ihan erilainen kuin
Palestiinassa, voi evankeliumin pohjalta olla aiheellista kysyä, saako täällä
vapaasti toteuttaa omaa hengellistä näkyään, vai joutuuko tieltä raivatuksi, jos
on liian rohkea ja uudistusmielinen.
Evankeliumissa kuvatut Jumalan tahdon julistajat olivat jossain mielessä saman
tyyppisiä. Molemmat olivat karismaattisia johtajia. Molemmat kokosivat
ympärilleen oppilaita. He toimivat Jumalalta, ylhäältä saamansa innoituksen ja
työnäyn mukaisesti. Molemmat olivat tinkimättömiä Jumalan tahdon
noudattamisessa. Molempien loppu oli marttyyrikuolema poliittisen vallankäytön
uhrina. Jälkimmäinen Jumalan tahdon julistaja poikkesi työmenetelmissään
kuitenkin edeltäjästään. Edellinen nimittäin edusti vielä vanhaa lakihurskautta,
kun taas jälkimmäinen julisti Jumalan varauksetonta armoa ja hyvyyttä heikkoja
ja sorrettuja kohtaan. Tämän jälkimmäisen julistajan seuraajia olemme me
kristillinen seurakunta. Seuraamme sitä Jumalan tahdon julistajaa, joka kyllä
kärsi kuoleman vallanpitäjien julmuuden ja häikäilemättömyyden takia, mutta
uskomme mukaan Jumala herätti hänet kuolleista. Jeesuksesta alkoi uusi
aikakausi. Uudenvuodenpäivää vietetään Vapahtajamme nimi- ja
ympärileikkauspäivänä. Hänet siis liitettiin lapsena kahdeksan päivän ikäisenä
juutalaiseen etniseen yhteisöön, mutta hän itse perusti uuden ylikansallisen
ihmisten yhteisön, Jumalan perheen. Siihen liitytään kasteessa, mikä siis on
ympärileikkauksen kristillinen vastine, riitti, jos niin saa sanoa, jossa
liitetään Jumalan kansan jäseneksi. Sen lisäksi, että meidät on kerran kasteessa
liitetty Jeesuksen seuraajiksi, aloitamme jokaisen uuden vuotemme siinä kuin
jokaisen päivämmekin Jeesuksen nimessä.
Jeesus julisti Jumalan tahtoa. Julistaa on sama sana, joka vastaa
kirkossa tapahtuvaa saarnaamista. Alun perin tämä sana kuvaa airueen ilmoittamaa
hallitsijan kuulutusta, kuninkaan käskyä. Ei ole Jeesuksen vika, jos
saarna-sanalle on tullut ikävystyttävän tai tuomitsevan puheen sivumaku. Samalla
on hyvä muistaa, ettei saarna tarkoita liioin pakinaa eikä esitelmää. Saarna on
Jumalan tahdon julistamista ja pääasia Jumalan tahdossa on se, että hänellä on
hyvä tahto meitä kohtaan. Yksi papin tehtävien suurimmista vaikeuksista ja
haasteista on julistaa Jumalan sanaa niin, että siinä on uutuuden tuoreutta ja
yllättävyyttä samalla kun pidetään kuitenkin kiinni evankeliumin
muuttumattomasta sisällöstä.
Evankeliuminamme oleva lukukappale edustaa käännekohtaa Jeesuksen toiminnassa.
Hän jättää isän – tai osuvammin sanottuna - äidin kotinsa, luopuu kodin lisäksi
taloudellisen toimeentulon tuottavasta rakentajan ammatistaan ja siirtyy
ihmisten hyväntahtoisuuden varassa eläväksi kiertäväksi saarnamieheksi. Jeesus
jäi äitinsä kanssa hoitamaan kotia ja puusepän liikettä ilmeisesti vielä
kasvatusisän Joosefin kuoleman jälkeen. Mutta mitään mamman poikaa hänestä ei
tullut ennen jumalallisen kutsumuksensa kokemusta. Vanhimpana veljenä hän oli
kuin tuhlaajapojan vanhempi veli, mutta Jeesuksen kodissa tuskin oli
tuhlaajalasta. Luultavasti kaikki veljekset olivat saman puusepänverstaan
palveluksessa ja liike toimi hyvin ilman vanhinta veljeäkin.
Jeesus ei muuta maisemaa vain kotikaupunkiansa lähellä olevaan Seforikseen, joka
on myöhemmissä kaivauksissa paljastunut suureksi hellenistiseksi
kasvukeskukseksi. Evankeliumit eivät hämmästyttävää kyllä tunne koko kaupunkia,
jonka on pitänyt kaiken järjen mukaan olla myös Jeesuksen puusepän verstaan
tuotteiden merkittävä markkina-alue. Ymmärrän niin, ettei Jeesus ollut
ymmärtänyt tehtäväänsä pakanalähetykseksi – ainakaan tässä vaiheessa. Sen tähden
hän siirtyi merkittävään juutalaiskaupunkiin vuorten ympäröimän kauniin järven
rannalle, Kapernaumiin. Galilea oli suuren meren tien varrella, siis vilkkaan
kauppareitin varrella, oleva tiheään asuttu, viljava alue, jossa juutalaisen
asutuksen lisäksi oli runsas ei-juutalainen väestö. Naftalin ja Sebulonin
juutalaisheimot eivät olleet etnisillä puhdistuksilla kunnostautuneita sotaisia
heimoja, vaan tyytyivät, liekö sitten olosuhteiden pakosta, rauhanomaiseen
elämään pakanallisen ympäristön keskellä. Sopu antoi tilaa erilaisille etnisille
ryhmille ja uskonnoille. Merkittävästä kalastuskaupungista meritien varrelta
Jeesus aloitti julkisen toimintansa. Hänen profeetallinen kutsumuksensa ei siis
tyytynyt vain kotikaupungin ahtaisiin ympyröihin. Toisaalta voi olla niinkin,
ettei profeettaa arvostettu kotikaupungissaan eikä hän viitsinyt jäädä sinne
lyömään päätään seinään. Hän teki irtioton, uuden alun. Näistä Jeesuksen
radikaaleista otteista pitäisi kai saarnamiehen tehdä omakohtaisia
johtopäätöksiä, mutta en rohkene asettaa itseäni millään tavalla Jeesuksen
profeetallisen persoonan rinnalle. Seurakunnan kohdalla kuitenkin toivon, että
uusi vuosi merkitsisi rohkeutta ryhtyä uusiin avauksiin. Myöskin riskejä on
otettava. Tämä koskee myös seurakunnan taloutta. Vaikka taloudelliset
tulevaisuudennäkymät ovat epävarmat, ei koko työtä pitäisi jäädyttää parempien
aikojen odotukseen. Ei pidä olla sen Jeesuksen vertauksen kaltainen
taloudenhoitaja, joka kätkee ainoan talenttinsa koko omaisuutensa menettämisen
pelosta. Ovatko nämä sanat juuri sitä hurskastelua, mihin seurakuntayhtymämme
talousjohtaja edellisen päivän lehdessä viittaa, en tiedä.
Itse asiassa seurakunnallinen toiminta ei tarkoita pelkästään taloudellista
toimintaa. Monissa köyhissä maissa seurakunnallinen toiminta on erinomaisen
vilkasta. Palkattujen työntekijöiden määrä on paljon pienempi kuin meillä.
Pappikin voi olla ns. teltantekijäpappi, joka saa osan toimeentulosta
siviilityöstä. Vapaaehtoisten seurakuntalaisten määrä on suuri. Pyhäkouluja,
kerhoja ja nuorten tilaisuuksia on runsaasti. Jokaisessa jumalanpalveluksessa on
ainakin yksi kuoro. En jaksa ymmärtää, miksi jotkut vielä vaativat, että
maallikot olkoot hiljaa paikallaan, kun virkamiehet hoitavat ammattitaidolla ja
moitteettomasti messun. Siitähän heille - siis meille – palkkakin maksetaan. Ei
tässä siitä ole kysymys. Messu on koko seurakunnan juhla. Ei muutama virkamies
voi eikä saa omia yhteistä juhlaa omaksi soolokseen. Alkavana vuonna toivoisin,
että jumalanpalveluksen merkitys seurakuntaa kokoavana ja yhdistävänä asiana
nousisi uuteen arvoonsa. Tarvitaan sitoutumista yhteiseen jumalanpalvelukseen.
Tarvitaan yhteisöllisyyttä. Jumalanpalvelus-elämä tulee jatkossa olemaan
monimuotoista. Päiväjumalanpalvelukset ovat perinteisiä, vaikkakin uuden
jumalanpalveluskaavan mukaisia, iltajumalanpalveluksissa on vaihtelevuutta.
Jumalan sanan ja sakramenttien pitopöytä on siis runsaana ja monipuolisesti
tarjolla alkavana vuonna.