Messu Lappeenrannan
kirkossa 18.3.01
3. paastonajan
sunnuntaina
Virret: 273, 705,
310:1-4, 719, 385:1- , 232,316, 401:3-5.
14 Jeesus ajoi
mykästä miehestä pahan hengen. Kun henki oli lähtenyt, mykkä mies alkoi puhua,
ja kaikki hämmästyivät. 15 Muutamat kuitenkin sanoivat: "Belsebulin*, itsensä
pääpaholaisen, avulla hän pahoja henkiä karkottaa." 16 Toiset taas halusivat
panna hänet koetukselle ja vaativat häneltä merkkiä taivaasta.
17 Mutta Jeesus
tiesi, mitä heillä oli mielessä, ja sanoi:
"Jokainen
valtakunta, joka jakautuu ja taistelee itseään vastaan, tuhoutuu, ja talot
sortuvat toinen toisensa päälle. 18 Jos nyt Saatana taistelee itseään vastaan,
kuinka sen valtakunta voi pysyä koossa? Tehän sanotte, että minä ajan pahoja
henkiä ihmisistä Belsebulin avulla. 19 Mutta jos minä ajan pahoja henkiä
ihmisistä Belsebulin avulla, kenen avulla sitten teikäläiset niitä karkottavat?
Heistä te saatte itsellenne tuomarit. 20 Jos minä sitä vastoin ajan pahoja
henkiä ihmisistä Jumalan sormella, silloinhan Jumalan valtakunta on jo tullut
teidän luoksenne.
21 "Kun väkevä mies
vartioi linnaansa ase kädessä, hänen omaisuutensa on turvassa. 22 Mutta jos
toinen vielä väkevämpi hyökkää hänen kimppuunsa ja voittaa hänet, tuo väkevämpi
ottaa häneltä aseet ja varusteet, joihin hän luotti, ja jakaa saamansa saaliin.
23 Joka ei ole minun puolellani, on minua vastaan, ja joka ei yhdessä minun
kanssani kokoa, se hajottaa.
(Saastaisen hengen
paluu
24 "Kun saastainen
henki lähtee ulos ihmisestä, se harhailee autioilla seuduilla ja etsii
lepopaikkaa, mutta ei löydä. Silloin se päättää: 'Minä palaan kotiini, josta
lähdin.' 25 Kun se sitten tulee ja löytää huoneensa lakaistuna ja hyvässä
järjestyksessä, 26 se hakee seitsemän vielä pahempaa henkeä, ja ne tulevat
sisään ja asettuvat sinne asumaan. Näin sen ihmisen tila on lopussa pahempi kuin
alussa.")
Pahan valta
maailmassa on suuri. Jeesuksen ajan Palestiinassa ajateltiin kai, että
paholaisia vilisee ilmassa kuin kärpäsiä pahimmillaan. Paholaisen nimikin oli
kärpästen herra, Beelsebul. Muistan kun menin perheeni kanssa Etiopiaan vuonna
1981. Ajoimme autolla maaseudulle ja pysähdyimme erääseen pikkukaupunkiin
kahville. Astuttuamme autosta ulos hyökkäsi kimppuumme lukemattomien kärpästen
lauma. Silloin 6-vuotias poikani, nykyinen ammattimuusikko, säikähti ihan
kauheasti valtavaa kärpäsmäärää, joka tunkeutui joka paikkaan, varsinkin naamaan
ja silmiin. Suutakaan ei uskaltanut aukaista, ettei kohta valtava kärpäsmäärä
tunkenut suusta sisään. Poikani pelkäsi, kuinka hän voi täällä elää, kun täällä
on näin paljon kärpäsiä. Meille etelän miehille kun eivät nämä Lapinkaan
mäkäräiset ole tuttuja. Rippikouluryhmän kanssa lähdetään taas kesällä
katsomaan, voiko Suomen Lapissa elää.
Verta imevät itikat
voivat tuoda mieleen vaikka pahan
vallan. Eiköhän pahakin näyttäydy säälimättömänä verenimijänä.
Esimerkkinä pahan
vallasta kerron esimerkkitapauksen yhden Hannun tarinasta. Tämä olkoon osoitus
siitä, ettei paha kuulu vain kaukaiseen menneisyyteen, vaan se on todellisuutta
tässä ja nyt. Hannulla oli hyvät lähtökohdat elämään. Hän oli kotoisin
maaseudulta turvallisesta kodista, jolle hengellisetkin asiat olivat lapsuudessa
läheisiä. Hannu oli kouluaikanaan menestyvä kilpahiihtäjä. Kansakoulun
alaluokilla ollessaan Hannu osallistui seurakunnan kesäleiriin ja tunsi siellä
Jumalan kutsun. Hän päätti kuitenkin yhdessä kaverinsa kanssa hylätä tämän
kutsun. Hän ajatteli, ettei näin nuorena vielä kannata Jumalaan uskoa. Täytyyhän
elämää ehtiä nähdä ja kokea monelta kantilta, ettei kulkisi laput silmillä
kapeaa tietä. Niinpä hän aloitti tämän laveamman tien maistelun tinnerin
haistelemisella ja keskioluen juomisella, mikä ihan itsestään ja luonnostaan
johti viina- ja pillerikierteen kautta huumeisiin. Siitä tie johti
mielisairaaloihin ja vankiloihin, minkä seurauksena ihmissuhteet katkeilivat ja
työpaikat menivät.
Hannun puolesta
rukoiltiin ja hänet siunattiin ja hän tunsi kuin sähkövirran käyvän lävitsensä
ja silloin hän vapautui taakastaan. Seuraavan yön Hannu nukkui ilman lääkkeitä,
jopa sikeästi. Sellaista ei ollut tapahtunut vuosiin.
Kaikki ei jatkossa kuitenkaan vielä sujunut täysin ongelmitta. Kuukauden
mittainen kärsimättä jäänyt vankilatuomio oli vielä istumatta. Vankila ei
tunnetusti ole paikka, jossa ihminen parantuu, vaan jossa retkahtaa jälleen.
Hannu ajautui takaisin huumaavien aineiden käyttöön. Hän itse koki
retkahduksensa syyksi pelkuruutensa, ettei uskaltanut tunnustaa olevansa
uskossa, jolloin tämä uusi status olisi ikään kuin vaatinut häneltä ryhtiä tai
sitten toisin päin: tunnustaminen olisi antanut voimaa pysyä uskossa. Jos on
pahan valta suuri, niin ei Jumalan rakkaus ole yhtään pienempi. Vielä koitti
päivä, jolloin Hannu palasi takaisin Jumala-yhteyteen. Jumalan armona ja ihmeenä
Hannu on kokenut sen, etteivät myrkkyaineet olleet tuhonneet hänen elimistöään,
vaan hän on saanut raitistuttuaan elää terveenä. Erheistään viisastuneena Hannu
toimii tänään nuorten hyväksi yrittäen varjella nuoria ehkä pieniltä, mutta
kohtalokkailta vääriltä valinnoilta. Kun pahalle antaa pikkusormen, se vie koko
käden.
Monia teistä ei
varmastikaan pahan valta ole vienyt näin syvälle. Olette kokeneet myötä- ja
vastoinkäymisiä. Olette tehneet virheitä ja ehtineet niitä korjatakin. Ehkä
olette säästyneet niin raskaalta elämän pohjakosketukselta, kuin minkä Hannu
niminen alus sai elämän myrskyssä. Minäkin olen säästynyt Jumalan armosta
monelta pahalta. Uskon se johtuvan osittain siitä, että vastasin kerran Jumalan
kutsuun myöntävästi enkä missään vaiheessa ole lakannut kyselemästä Jumalan
tahtoa. Tällä sanalla en tarkoita, että olisin koko ajan pahan voiman
yläpuolella ja elämä olisi täysin hallinnassani. Enemmänkin tunnen olevani koko
ajan keskellä taistelua enkä voi sanoa sitä vielä voittaneeni. Jos pystyn
säästymään julkisynneiltä, niin että maineeni on puhdas ja kaikki luulevat minua
pulmuseksi, niin itse tiedän asian
olevan toisin. Olen keskellä pahan tuiverrusta ja houkutusta. Jos luulen
seisovani, minun on paras katsoa, etten vain kaadu. Ilman Jumalan apua ja voimaa
en usko selviäväni. Ajattelen sitä paitsi kristittynä elämisestä niin, ettei
kysymys ole pyrkimisestä synnittömyyteen, vaan turvautumisesta anteeksiantoon.
Kilvoittelu on syntien tunnustamista ja anteeksiantoon turvautumista.
Aivan vaaratonta ei
kuitenkaan synnillä leikittely ole eikä Jumalan kutsun hylkääminen. Kaikille ei
käy yhtä hyvin kuin Hannulle, että hän selvisi ainakin terveydentilan osalta
vahingoittumattomana. Monelta menee terveys, toisilta koko elämä, pahimmillaan
ihminen itse riistää henkensä, kun ei löydä tietä pois umpikujasta. Moni voi
säilyttää terveytensä, mutta koti on hajonnut, lapsetkin ovat hylänneet. Poissa
on myös asunto, auto ja muu omaisuus.
Kristityt uskovat,
että riivaaja on ihan todellinen, persoonallinen olento, vaikka hänen
alkuperäänsä emme tiedä emmekä ymmärrä. Mutta näemme pahuuden joskus hallitsevan
ihmistä niin totaalisesti, että hän näyttää olevan riivattu. Pahalle
luonteenomaista voi olla sekin, että se etsii hyökkäyksen kohteen kirkosta ja
kristityistä. Halutaan hyökätä kristillistä uskoa vastaan. Piirrellään
ristinmerkkiä nurin perin ja käytetään saatananpalvontaan liittyvää
merkkikieltä. Se tuntuu jännittävältä. Hautausmaan kivien kaataminen, mustan
raamatun lukeminen, raamatun, joka ei ole Raamattu lainkaan, vaan pelkkä
loitsukirja, tuntuu viehättävältä. Rituaalimurhia ei saatanan palvojien
varsinaisesti tiedetä tehneen, mutta moni kyllä riistää itseltään hengen, kun
elämä on alkanut mennä niin paljon pieleen, ettei enää ole voimia aloittaa
toisenlaista elämää. Menetetyt tilaisuudet ovat voineet riistää opiskelu- ja
työpaikat. Sen jälkeen tajuaa itse tuhonneensa elämänsä.
anteeksiantamuksesta. Kristillinen usko ei kutsu teeskenneltyyn hyvyyteen ja
hymypoikamaisuuteen, vaan armosta elämiseen. Tulkoon kristillinen usko teille
elämän voimaksi, joka haastaa teitä taisteluun hyvyyden ja oikeudenmukaisuuden
puolesta.