Matka Lissaboniin 3-7.10.2024
Belem
(< Santa Maria de Belém)

Belem (kuva
otettu laskeutuvasta lentoneesta) on lyhenne sanasta Betlehem, joka on sekä
kaupungin että siinä sijaitsevan Hieronymuksen luostarin kirkon nimenä. Eusebios
Sōfronios Hierōnymus
(noin 347 Stridonissa
– 30.
syyskuuta 420 Betlehemissä)
oli pappi, teologi ja
historioitsija, joka käänsi Raamatun hepreasta ja kreikasta latinan
kielelle. Tämä käännös, Vulgata, on edelleen katolisen
kirkon virallinen
Raamatun versio. Hieronymus luetaan kirkkoisien joukkoon. Vuodesta 388 alkaen hän asettui loppuelämäkseen Betlehemiin.
Täältä 8 km
päässä Lissabonin keskustasta Tejo-joen suulta portugalilaiset karavelit ovat
lähteneet purjehduksilleen kohti tuntemattomia maita. Belémin historia on
erottamattomasti nivoutunut Portugalin löytöretkien kulta-aikaan. Vuonna 1495
valtaan noussut Emanuel I korjasi laajenevan imperiumin saavuttamat voitot ja
rakennutti suureellisia monumentteja ja kirkkoja, jotka heijastivat ajan henkeä.
Vivahteikkaan ja manuelistisen arkkitehtuurin kaksi upeinta esimerkkiä ovat
Mosteiro dos Jerónimos ja Torre de Belém. Nykypäivän Belém on väljää ja vehreää esikaupunkia, jossa on museoita, puistoja ja joen
varressa viehättävä kävelykatu kahviloineen.
Tarkoitus oli mennä Belemissä suoraan Hieronymuksen
luostariin, mutta tulimme liian aikaisin. Päätimme luppoaikana katsella
ympäristöä ja päädyimme aukiolle nimeltä Praça Afonso
de Albuquerque,
lähelle Belemin rautatieasemaa.
Aukio on nimetty
Portugalin Intian toisen kuvernöörin Afonso de Albuquerquen mukaan,
ja sieltä on parhaat näkymät Belémin palatsille. Siinä on kaunis,
uusmanuelistinen monumentti, jonka
ovat rakentaneet taiteilijat Silva
Pinton ja Costa
Mota tio.
Se vihittiin käyttöön vuonna 1902. Monumentissa on Afonso de Albuquerquen
pronssinen patsas ja hänen elämästään kertovat reliefit.
Aukio
sijaitsee Belémin palatsin edessä,
1700-luvun alun palatsi (Palácio
Nacional de Belém),
joka toimii nykyään Portugalin
presidentin asuinpaikkana.
Palatsin rakensi
Conde de Aveiras
vuonna 1559, jolloin Tejo-joki ei ollut vielä vetäytynyt, ja palatsin puutarha
ulottui joelle saakka. 1700-luvulla palatsin osti Juhana V, joka teki siihen
suuria muutoksia. Ylelliset sisätilat sopivat paremmin hallitsijan lukuisten
rakastajattarien viihdyttämiseen.Vuonna
1755 suuren maanjäristyksen iskiessä kuningas Joosef I perheineen asui Belémin
palatsissa ja selvisi hengissä, vaikka Lissabonin keskusta tuhoutui täysin.
Jälkijäristysten pelossa kuningasperhe majoittui väliaikaisesti telttoihin
palatsin pihalle ja palatsia käytettiin sairaalana.
Löytöretkien
muistomerkki (Padrão
dos Descobrimentos)
pystytettiin vuonna 1960, kun Henrik Purjehtijan kuolemasta oli kulunut 500
vuotta. Salazarin hallinnon tilaama 52 m korkea muistomerkki kunnioittaa
merenkulkijoita, kuninkaallisia tukijoita ja kaikkia niitä, jotka olivat
luomassa Portugalin löytöretkien kulta-aikaa. Muistomerkin muoto jäljittelee
karavelia ja sen kyljissä on Portugalin vaakunat. Sisäänkäynnin yllä
kohoaa Avisin hallitsijasuvun miekka. Laivan kokassa seisoo Henrik Purjehtija
kädessään karavelin pienoismalli. Kahdessa alaspäin viettävässä jonossa
monumentin molemmin puolin on kivipatsaita, jotka esittävät löytöretkien aikaan
liittyviä Portugalin kansallissankareita. Huomaa valtava kompassi
katukiveyksessä muistomerkin edustalla oikealla (näkyy vain osin).

Hieronymoksen luostari
(Mosteiro
dos Jeronimos)
Hieronymoksen luostari on löytöretkien ajan vaurauden
monumentti ja manuelistisen arrkitehtuurin huipentuma. Sen määräsi
rakennettavaksi Emanuel I noin vuonna 1501, kun Vasco da Gama oli palannut
historialliselta matkaltaan. Luostari rahoitettiin suurelta osin ”pippurirahalla”,
mauste-, jalokivi- ja kultakaupasta perityllä verolla. Rakennustöissä oli mukana
monia mestariarkkitehtejä, merkittävimpänä
Diogo
Boitaca,
jonka työtä jatkoi
João
de Castilho
vuonna 1517. Luostari oli Hieronymuksen munkkikunnan
hallussa vuoteen 1834, jolloin uskonnolliset veljeskunnat lakkautettiin.
Luostarirakennuksen lisäsiipi kuvassa vasemmalla rakennettiin 1850
uusmanuelistiseen tyyliin. Siellä toimii
Museu Nacional de Arceologia.
”Luppoaika”
kostautui meille siten, että luostarin eteen oli juuri sinä aikana kertynyt
tunnin mittainen jono. Merja alkoi jo turhaantua jonottamiseen, mutta se vaiva
kyllä sitten palkittiin.
Sisäänkäynti luostariin tapahtui kirkon
ristikäytävän kohdalta. Sieltä turistijonoa ohjattiin valittuun kulkusuuntaan.

Ensin meidät
johdatettiin luostarirakennuksen toiseen kerrokseen, josta avautui pihanäkymä
joka suunnasta käytävää kiertäessä. Luostaripihaa ympäröivä käytävä on
João de
Castilhon virheettömän manuelistinen luomus, joka valmistui 1544. Kaaria ja
kaiteita koristaa hienostunut leikkauskoristelu ja upeat veistokset.
Sitten laskeuduttiin alakertaan, jossa taas kierrettiin samaa pihaa. Yhdessä
pihan kulmassa oleva suihkukaivo muistuttaa leijonaa, Pyhän Hieronymuksen
heraldista eläintä.
Ruokasalin seiniä peittävät 1700-luvun
azulejo-kaakelit.
Pohjoisseinän maalaus kuvaa Viidentuhannen ihmisen ruokkimista.
Luulin, että luostarin yhteydessä oleva
Santa Marian kirkko
(Santa Maria de Belém) olisi kuulunut luostarivierailuun, mutta eipä ollutkaan.
Kirkkoon piti mennä tässä kuvassa olevasta sisäänkäynnistä.
Luostarivierailu oli pitkä ja väsyttävä. Siirsimme kirkkovierailun toiseen
päivään. Luulimme, että sinne pääsee jonottamatta, kun tulee hyvissä ajoin. Ei
auttanut: jono oli niin pitkä, että jouduimme jättämään kirkkovierailun pois
ohjelmastamme. Harmi, kun kirkossa olisi ilmeisesti ollut varsinaisen
kirkkosalin lisäksi esim. Vasco da Gaman hauta.
Vasco da Gama
(n. 1460-1524)
Vasco da Gama
purjehti vuonna 1498 Hyväntoivonniemen ympäri ja löysi meritien Intiaan.
Kozhikoden
hinduhallitsija otti vieraan vastaan timantti- ja rubiinisormuksiin
sonnustautuneena eikä ollut vaikuttunut tämän vaatimattomista tuomisista. Silti
da Gaman laivat palasivat Portugaliin maustelastissa. Vuonna 1502 hän purjehti
Intiaan uudemman kerran ja perusti kauppareitit Intian valtamerelle. Juhana III
nimitti da Gaman Intian varakuninkaaksi 1524, mutta tämä kuoli kuumeeseen pian
sen jälkeen.
Torre
de Belem
Emmanuel I:n määräyksestä rakennettiin vuosina 1515-1521
Tejo-joen silloiseen keskikohtaan linnoitettu torni. Tästä manuelistisen
arkkitehtuurin helmestä tuli kauppareittejä kartoittaneiden merenkulkijoiden
lähtöpiste. Ja Portugalin siirtomaavallan kulta-ajan symboli. Kauneinta tornissa
on sen julkisivun koristelu, johon kuuluu kivestä veistettyjä köysikuvioita,
ilmavia parvekkeita, maurilaistyylisiä vartiotorneja ja kilven muotoon veistetyt
rintavarustukset. Pihakannen alla oleva goottilainen sali on hyvin karu. Sitä on
käytetty asevarastona ja vankilana. Tornin yksityishuoneistoissa kannattaa käydä
tutustumassa katettuun terassiin ja upeisiin näkymiin.
Torni on aiemmin ollut ulompana joessa, mutta maan pinnan
kohotessa sinne pääsee lyhyttä siltaa pitkin.
Manuelistisesti koristeltu torni. Merenkulkijoiden
suojelija, Turvallisen kotiinpaluun Neitsyt Maria, katselee merelle. Kolmannen
kerroksen elegantti italialaisvaikutteinen katettu terassi (renessanssiloggia)
tuo puolustustornin ulkomuotoon herkkyyttä. Kolmannen kerroksen seinässä on
keskellä Emanuel I:n kuninkaallinen vaakuna, laidoilla armillaaripallot
symboloivat Portugalin merenkäynnin perinteitä. 4. kerroksen parvella
rintavarustusten koristeena on Kristuksen ritarikunnan risti (näkyy edellisissä
kuvissa paremmin).
4. kerroksessa on kappeli (kuva yllä oikealla).
Kappeli on arkkitehtonisesti monimuotoisin, koska se on uurrettu holvikatto,
jota koristavat ruoteet. Tämä holvi on koristeltu kuninkaallisilla heraldisilla
aiheilla, jotka kuvaavat kuningas Manuelin voimaa - kuninkaallinen kruunu on
esillä keskimmäisessä kulmakivessä, kun taas armillaariset pallot ja Kristuksen
ritarikunnan ristit näkyvät tasorekroneissa. Olkakivet on koristeltu ”liekeillä”
ja lehtikoristeella, joka saattaa symboloida aikaa. Tässä huoneessa tai ulkona
olevissa vartiotorneissa ja julkisivuissa on nähtävissä muitakin naturalistisia
koriste-elementtejä, kuten köyden muotoisia reunuksia, joissa on toisinaan
solmuja, mikä osoittaa, että tornin suunnittelija Fransisco de Arruda
tunsi manuelistisen koristekielen. Palaamme takaisin ahtaita rappuja alas
pohjakerrokseen, jossa on asevarastossa muutama kanuuna. Ulkona on
matkamuistojen myyjiä ja rihkamakojuja ja ruohokenttä, jota avautuu maisema joen
yli Cristo Rein (Kristus Kuningas) suuntaan.
Etusivu
Seuraava