Bologna 12-19.10.2023
Giardini | Stefano | Petronius | Suurtori | Tornit | Quadrilatero | Montagnola | Itsenäisyydenkatu | San Luca |
Muurit | Ravenna | Vitalis | Kansanaukio | Neon | Apollinaris | Modena | Katedraali | Rooman aukio |
Neonin kastekappeli
Ravennan katedraalin vieressä
sijaitseva NEONin kastekappeli on yksi Ravennan vanhimmista
varhaiskristillisistä monumenteista, UNESCOn maailmanperintökohde vuodesta 1996.
Sen sisäkoristeet, erityisesti mosaiikit, ovat niin
hämmästyttäviä, että jopa Carl Gustav Jung, yksi psykoanalyysin isiä, hämmästyi
heidän taikuudestaan niin, että hän kuvaili vierailuaan upeaksi "hallusinaatioksi".
Kastekappeli on todennäköisesti peräisin 500-luvun alusta
ja se rakennettiin piispa Ursuksen käskystä, kun Ravennasta tuli Länsi-Rooman
valtakunnan pääkaupunki. Vain muutama vuosikymmen sen rakentamisen jälkeen
piispa Neon (450 – 475 jKr.) tilasi joukon kunnostustöitä, mukaan lukien kupoli
ja sisäkoristeet, joita voimme ihailla edelleen.
Lukuun ottamatta vajoamisilmiön aiheuttamaa 3 metrin
alenemista, joka vaikutti myös useisiin kaupungin rakennuksiin, kastekappeli on
lähes kokonaan säilyttänyt alkuperäisen ilmeensä.
Siinä on kahdeksankulmainen pohjaratkaisu ja paljaat
tiiliseinät, jotka ovat vuorotellen suoria ja kaarevia, pyöreät kaari-ikkunat ja
maan tasalla olevat ovet.
Rakennuksen keskellä on 6. vuosisadalla uudelleen rakennettu kreikkalaisesta marmorista ja porfyyristä valmistettu kahdeksankulmainen allas, jossa on vielä säilynyt alkuperäisiä 5. vuosisadan fragmentteja. Kastealtaassa on pieni saarnatuoli.
Yhdessä seinäsyvennyksessä on pieni antiikialttari (näkyy kastealtaan vasemmalla puolella).
Sisätilaa koristaa kolminkertainen koristelu – alaosassa
marmorit, keskellä stukkot ja ylemmässä osassa selkeästi kreikkalais-roomalaisia
vaikutteita sisältäviä mosaiikit. Ikkunoiden alla on profeettoja kuvaavia
stukkokoristeita.
Ylempi kerros on jaettu kahdeksaan osaan, joista
jokaisessa vuorottelevat luontoa kuvaavat aiheet, kuten kasvit ja kukat
Ikonografia huipentuu kupoliin, jonka keskellä on Kristuksen kastetta esittävä mosaiikkiteos (palapelikuva). Sitä ympäröi kaksitoista apostolia tunikoihin ja viittoihin pukeutuneina ja jaettuina kahteen ryhmään, joista toista johtaa Pyhä Paavali ja toista Pyhä Pietari. Apostolien hartioiden yläpuolella on kunkin apostoli nimi, vaikkei sitä oikein hyvin kuvasta näe. Uloimmalla kehällä on kahdeksan pientä temppeliä ja neljä alttaria, joiden päällä on evankeliumikirja avattuna. On myös neljä valtaistuinta, Kristuksen toisen tulemisen valtaistuimia, symboleja viimeiselle tuomiolle (etimasia). Kristuksen kaste kuvaava kupolimedaljonki on kupolin keskipiste. Kristus on vyötäröön asti Jordan-virrassa. Kuvassa vasemmalla oleva Johannes Kastaja ammentaa vettä hänen päälleen, oikealla joesta nousee alaston vhreää kangasta ojentava iäkäs, parrakas mieshahmo, Jordan-virta personoituna. Jeesuksen päälle laskeutuu Pyhän Hengen valkoinen kyyhkynen, kun taas vasemmalla, toinen jalka kalliolle kohotettuna, Johannes Kastaja kastaa hänet.
Arkkipiispamuseo
Neonin kappelin vieressä sijaitsee Ravennan arkkipiispamuseo (Museo Arcivescovile). Se sisältää ainutlaatuisen arvokkaan kokoelman taideteoksia, joista tuli osa kaupungin kulttuuri- ja uskonnollista perintöä. Se sijaitsee vanhassa kauniissa arkkipiispan palatsissa. Osa näyttelyistä tekee museosta kuuluisan kaikkialla maailmassa, ja kiertueeseen kuuluva kappeli on listattu maailmanperintöluetteloon. Kappelin mosaiikit juontavat juurensa piispa Pietari II:n (494-519) ajalta Teoderikin kaudella, kahden uskonnollisen uskonnon: areiolaisen ja ortodoksisen (katolisen) rinnakkaiselon aikaan Ravennassa. Sacellumista (pieni pyhäkkö) tuli osa museota, kun 1800-luvun ensimmäisinä vuosikymmeninä piispa Maffeo Nicolò Farsetti (1727-1741) päätti purettaa ja rakentaa uudelleen Pyhän Ursuksen basilikan ja koota mosaiikit erityiseen paikkaan, basilikasta tulevat hautakivet, epigrafit ja pääkirjat.
Koko kokoelma
sijaitsee 4 huoneessa. Se on melko vaikuttava, koska kiertue sisältää kävelyn
historiallisen osan, arkeologisten esineiden ja taideteosten läpi. Suurin osa
kokoelmista sijaitsee museon keskipisteenä aikoinaan toimineessa
lapidaarisalissa. Täältä löytyy erilaisia roomalaisia hautakiviä, veistoksia,
arkkitehtonisia fragmentteja, mosaiikkeja, steleitä, sarkofageja jne. Täältä
löytyy kokoelman arvokkaimpia esineitä, kuten Pyhän Paavalin ja Johanneksen
Ambone (lukupulpetti) ja päätön patsas. Jotkut uskovat sen kuvaavan Bysantin
keisaria Justinianus I:tä. Se juontaa juurensa 6. vuosisadalta.
![]() |
![]() |
Marmorinen tabletti. Siinä on pääsiäiskalenteri, ja se valmistettiin 6. vuosisadalla. | Marmorinen saarnatuoli 596-597 |
Kierros museon läpi päättyy apostoli Andreaksen arkkipiispan kappeliin. Tämä on ainoa varhaiskristillinen episkopaalinen kappeli, joka on säilynyt vuosisatoja. Siinä on useita kiehtovia 500-luvun alun mosaiikkeja. Rakennus sisällytettiin maailmanperintöluetteloon vuonna 1997.
![]() |
![]() |
Kappelin koko koristeellinen ohjelma on hymni Vapahtajalle, jolle rakennus on omistettu. Kristus on kuvattu soturina (yllä vasemmalla), risti olkapäällä, monogrammi ja kasvot hallitsevat taideteoksen eri kohdissa vahvistaen ikonografista tulkintaa. Kädessä on teksti: Minä olen tie, totuus ja elämä (latinaksi).
Kappelissa on myös marttyyrien, apostolien ja evankelistoiden kuvia (yllä oikealla), jotka auttavat korostamaan kirkastamisen käsitettä katolisen ortodoksisuuden äärimmäisenä vahvistuksena.
Yhdessä huoneessa on maalauksia, jotka on koottu Ravennasta tai sen lähiympäristöstä. Tarkoituksena on tuoda esille hiippakunnan alueella olevaa runsasta ikonograafista perintöä ja stimuloida kristillistä meditaatiota esittämällä raamatullisia, kristologisia, mariologisia ja hartausteemoja.
Neonin kappelin vieressä sijaitseva
Ravennan katedraali
(Cattedrale
metropolitana della Risurrezione di Nostro Signore Gesù Cristo)
on omistettu Jeesuksen Kristuksen ylösnousemukselle .
Alkuperäisen katedraalin rakensi 500-luvun alussa Ravennan piispa Ursus, ja sitä kutsuttiin alun perin Basilica Ursianaksi. Ravennan taistelun aikana huhtikuussa 1512 basilika ryöstettiin. 1700-luvulla se rakennettiin uudelleen barokkityyliin. Katedraali oli suljettu eikä sillä olekaan samaa arvoa kuin vieressä sijaitsevilla vaatimattoman näköisellä kappelilla. Etusivu Seuraava |
![]() |